حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 7 اردیبهشت , 1403 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
پیاده روی های آیینی نمادی نوین
28 اکتبر 2019 - 16:00
شناسه : 9912
بازدید 255
7

با گذر از سالهای سرنگونی صدام در عراق ؛ پیاده روی اربعین سال به سال پرشورتر از سال قبل از سوی شیعیان عراق برگزار شد. این آیین به تاسی از کاروان اسرای کربلا که پس از حضور در کاخ یزید و با سخنان پرشور حضرت زینب (س) برگزار می شود در محتوای پیاده روی هم […]

ارسال توسط :
پ
پ

با گذر از سالهای سرنگونی صدام در عراق ؛ پیاده روی اربعین سال به سال پرشورتر از سال قبل از سوی شیعیان عراق برگزار شد.

این آیین به تاسی از کاروان اسرای کربلا که پس از حضور در کاخ یزید و با سخنان پرشور حضرت زینب (س) برگزار می شود در محتوای پیاده روی هم سعی می کند همخوانی لازم با این کاروان را داشته باشد. پذیرش مشقت ها و سختی های یک پیاده روی طولانی مدت همراه با گرسنگی و تشنگی زائر از جمله آداب توصیه شده از سوی علماء برای این مراسم است.

کم کم ایرانی ها به جمع زائران پیاده حضرت اباعبدالله الحسین در مراسم اربعین حسینی اضافه شدند سپاه، شهرداری تهران و رسانه های ایرانی من جمله صداوسیما هم سعی در فرهنگسازی و تبلیغ و ترویج این راهپیمایی آیینی نمودند تا به اینکه شور و اشتیاق عاشقان حسینی نیز بر حرارت این مراسم نیز می افزود.

کم کم پیاده روی اربعین به آیینی تبدیل شد که علاوه بر زائران هیئات و گروه های بسیاری خود را برای خدمت رسانی در این مراسم پرشکوه و با عظمت آماده و محیا می کنند.

قدرت و اقتدار راهیپیمایی اربعین نمایشی از جلوه وحدت شیعی و حتی اسلامی در سراسر عالم بود که دشمنان را به مقابله و شبهه افکنی در برگزاری این مراسم وادار کرد.

ذهن ها با هدایت رسانه های بیگانه یا بدون هدایت آنها؛ متوجه این پرسش شدند که :

پیاده روی اربعین چه ربطی به عزاداری،تعزیت و تعظیم سرور و سالار شهیدان دارد؟

پاسخ اینگونه است که پیاده روی اربعین به نمادی از بازگشت کاروان اسرای کربلا و تاسی شیعیان به این بازماندگان برمی گردد. بازماندگانی از اهل بیت پیامبر اسلام (ص) که اولین عزاداران حسینی بوده اند.

دوی ماراتن آیین مشابه مغرب زمین

 ماراتن یکی از انواع دو استقامت است که در مسافت ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متر و معمولاً بر روی جاده برگزار می‌شود. نام این مسابقه برگرفته از نبرد ماراتون در یونان است. این مسابقه یکی از بخش‌های اصلیِ بازی‌های المپیک است که در تمام ادوار آن برگزار شده‌است. البته مسافت استاندارد آن در سال ۱۹۲۱ تعیین شد.

هر سال حدود ۵۰۰ مسابقه ماراتون در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود.

علت نام‌گذاری این دو به جنگِ آتنی‌ها با سپاهیان ایران در زمان داریوش بزرگ، برمیگردد. در خصوص ریشه مسابقه دوی ماراتن، هرودت، مورخ مشهور یونانی می‌گوید: بعد شکست ایران در منطقه ماراتن در مقابل سپاه آتن، Philippides جنگجوی یونانی با تجهیزات کامل نظامی توانست مسافت ۴۲ کیلومتری دشت ماراتن تا آتن را دویده و خبر شکست ایرانیان را به آتنی‌ها بدهد. او پس از رسیدن به آتن و رساندن خبر «ما پیروز شدیم»، بر زمین می‌افتد و جان می‌سپارد.

البته اما و اگرهای فراوانی پیرامون این داستان سرایی یونانی ها و هرودوت وجود دارد به عنوان مثال منطقی بنظر نمی رسد که پیروزی یونانی ها بر هخامنشیان و شوق ناشی از آن مسبب یک دوندگی 42 کیلومتری باشد در حالیکه ترس سرباز یونانی ناشی از عدم اطلاع یونانی ها از خبر هجوم ایرانیان و نزدیک شدن انان به مرزهای یونان و آتن و قلع و قمع شدن یونانیان در جنگی غافلگیرانه می تواند انگیزه ی یک حرکت حماسی و  دوندگی تا سرحدات مرگ باشد.

در مجموع دوی ماراتن که به عنوان یکی از پایه های اصلی المپیک هر چهارسال یکبار تجدید خاطره ای از جنگ ماراتن و فیلیپدس سرباز یونانی ست.

راهپیمایی آیینی سبکی از زندگی

در پایان یادآور می شویم که همانگونه که دوی ماراتن نمادی از یک رشادت است و فرهنگ مغرب زمین با همین المان ها نشانه گذاری می شود. پیاده روی های آیینی از قبیل پیاده روی اربعین ، پیاده روی تا حرم رضوی و پیاده روی جاماندگان نمادی از تاسی راهپیمایان به کاروان اسرای کربلا و صبر و استقامت دوستداران و رهروان اهل بیت (ع) می باشد.

نمادی که روح حماسه را در روح ملت های مسلمانان می دمد و اثری فراتر از عزاداری های رایج بر جای می گذارد.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.