حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 29 اسفند , 1402 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
نگهداری بهتر دستگاه مایکروویو
11 ژوئن 2021 - 1:32
شناسه : 13189
بازدید 277
14
ماکروویو

برای نگهداری بهتر دستگاه مایکروویو لازم است چه نکاتی را بدانیم. امروزه که برای سرعت بخشیدن به کارها از مایکروویو برای گرم کردن و پخت غذا و… استفاده میکنند.استفاده از این وسیله باعث سرعت بخشیدن به کارها و صرفه جویی در زمان ما می شود. زمانی که برای پخت غذا یا گرم کردن غذاهامون عجله […]

ارسال توسط :
پ
پ

برای نگهداری بهتر دستگاه مایکروویو لازم است چه نکاتی را بدانیم.

امروزه که برای سرعت بخشیدن به کارها از مایکروویو برای گرم کردن و پخت غذا و… استفاده میکنند.استفاده از این وسیله باعث سرعت بخشیدن به کارها و صرفه جویی در زمان ما می شود. زمانی که برای پخت غذا یا گرم کردن غذاهامون عجله داریم، استفاده از این وسیله خیلی میتونه کمک کننده باشد و براحتی اینکار را برای ماانجام میدهد.

من در این مقاله به شما نکاتی را میگویم که به شما به استفاده و نگهداری از این دستگاه کمک میکند.

برای نگهداری بهتر و سالم دستگاه مایکروویو لازم است نکاتی رعایت شود که من در این مقاله به این نکات اشاره میکنم :

تمیز کردن داخلی و خارجی مایکروویو هر بار پس از استفاده برای ایمنی و سلامتی شما بسیار مهم است.

ماکروویو به دلیل در ارتباط بودن با ذرات چربی و مواد غذایی نیاز به نظافت و تمیز کردن مرتب دارد و هرگونه سهل انگاری در نظافت و نگهداری از ماکروویو می تواند موجب ایجاد خرابی در این دستگاه شود. اگر به نظافت دستگاه مایکروویو اهمیت ندهیم باعث بوگرفتن محفظه دستگاه و غذا ها میشود و می تواند در عملکرد برخی قطعات دستگاه اختلال ایجادکند.

تمیز کردن لبه های درب مایکروویو بسیار مهم است.لبه های درب یکی از مناطقی است که ذرات مواد غذایی در آن به دام می افتند و می توانند آسیب بزرگی به درب وارد کنند. مراقبت بیش از حد از درب آن از اهمیت حیاتی برخوردار است. درب مایکروویو بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه و یکی از نکات برجسته در نکات مربوط به نگهداری اجاق مایکروویو است زیرا به طور خودکار باعث شروع کار دستگاه می شود و همچنین کاربران را از خطرات مربوط به سلامتی محافظت می کند.بعضی اوقات، اگر درب آسیب دیده است، اما دستگاه هنوز هم کار کند. با این حال، شما باید استفاده از آن را متوقف کنید و با یک کارشناس تماس بگیرید.

بیشتر غذاها و مایعات را می ‌توان با آب گرم و صابون و یا یک پاک‌کننده گاز تمیز کرد.

  • دستگاه مایکروویو را خالی روشن نکنید.

یکی از اصلی ترین کارهایی که موجب ایجاد خرابی در ماکروویو می شود روشن شدن ماکروفر در زمانی است که خالی می باشد به این دلایل که باعث جمع شدن این تشعشعات در داخل محفظه مایکروفر می شود، خطر انفجار را در دستگاه شما افزایش می دهد و عمر دستگاه را نیز کاهش می دهد. زمانی که ماکروویو روشن است، انرژی تولید شده در آن توسط اجزای خودش، جذب می شود. این قطعات برای مقاومت در برابر این نوع نوردهی طراحی نشده ‌اند و احتمال دارد آسیب ببینند. اگر دستگاه شما به این دلیل دچار مشکل شد، تعمیر آن پرهزینه خواهد بود.

  • آب و مایعات خالی را در دستگاه مایکروویو نجوشانید.

این کار به دلیل اینکه دستگاه مورد نظر برای این نوع استفاده طراحی نشده است و مکانسیم کار آن مناسب عمل جوشاندن آب نیست، می تواند برای شما خطرات زیادی را ایجاد کند.

جوشاندن آب و مایعات باعث ایجاد بخار آب زیادی در مایکروفر شده و دستگاه شما را با خطر زیادی مواجه می سازد.

  • دستگاه مایکروویو را در جای مناسبی قراردهید.

یکی از نکاتی که باید بیاد داشته باشید، دور نگه داشتن این وسیله از تابش مستقیم آفتاب است.

تابش آفتاب باعث داغ شدن دستگاه و راندمان کاری مایکروویو را کم میکند و در عملکرددستگاه تاثیرمنفی می گذارد.

  • در انتخاب ظروفی که در دستگاه قرار میدهید، دقت داشته باشید.

ظروفی که برای قرار گرفتن داخل مایکروویو ایمن نیستند می‌توانند موجب آتش ‌سوزی و یا انفجار شوند، بنابراین به خاطر ایمنی و طول عمر دستگاه، شما باید فقط از ظروفی استفاده کنید که برای استفاده در ماکروویو مناسب هستند،استفاده کنید.از جمله ظروفی که برای قرار گرفتن در این دستگاه مناسب نیستند میتوان به فلزات،فویل آلومینیومی و ظروفی با روکش طلا یا نقره میتوان اشاره کرد. به طور معمول ظروف سرامیکی، شیشه ای و پلاستیکی ایمن هستند، اما همیشه استثناعاتی هم وجود دارد.برای اطمینان روی ظروف به دنبال برچسبی باشید که نشان دهد برای استفاده در مایکروویو امن است.

اگر روی ظرف مورد نظرتان برچسب وجود ندارد، می‌توانید یک تست ساده برای تعیین اینکه آیا ظرف ایمن است یا نه انجام دهید: مورد را همراه با یک فنجان یا یک کاسه پر از آب در مایکروویو قرار دهید و همه چیز را برای یک دقیقه گرم کنید. اگر ظرف خیلی داغ شد، انرژی زیادی جذب کرده و توصیه نمی ‌شود که از آن در مایکروویو استفاده شود.

به عنوان نکته نهایی، اگر در هنگام گرم کردن غذا متوجه شدید که ظرفی بیشتر از غذا داغ شده، باید در آینده از مصرف آن ظرف در داخل ماکروفر خودداری کنید.

نگهداری ماکروویو

  • از آسیب دیدن درب دستگاه مایکروویو جلوگیری کنید.

یکی از دلایلی که افراد را برای تعمیر ماکروفر به مراکز تعمیر می کشاند، ایجاد مشکل در درب دستگاه است. اکثر مردم به دلیل بند بودن دستشان درب آن را با آرنج به شدت هل می دهند یا قبل از خاموش کردن دستگاه درب آن را باز می کنند.همه این کارها باعث خرابی درب می شود. چفت درب ماکروفر بسیار پیچیده تر از آن است که تصور می کنید ،بسیاری از چفت ها سه مکانیسم‌ سوییچینگ دارند و باید به ترتیب صحیح بسته شوند. بستن درب با بی‌ دقتی ممکن است به این سوییچ‌ ها آسیب برساند.

ضمناً باز گذاشتن درب دستگاه زمانی که مایکروویو روشن است، می تواند منجر به پریدن فیوز شود.

  • از بسته بودن درب ماکروویو در حین استفاده اطمینان حاصل کنید.

درست بسته نشدن درب آن آسیب های شدیدی را به دستگاه وارد می کند.

  • درپوش برای موادغذایی فراموش نشود.

اگرگرم کردن ماده غذایی در ماکروفر، موجب بیرون ریخته شدن آن می شود ، حتما یک درپوش پلاستیکی یا حوله کاغذی بر روی آن بگذارید.

  • از مایکروویو خود برای سرخ کردن یا گرم کردن مواد غذایی کنسروی استفاده نکنید.
  • مواد غذایی منجمد را قبل از قرار دادن در مایکروویو برای مدت کوتاهی در دمای محیط قرار دهید .
  • هرگز کیسه های کاغذی یا پلاستیکی را در مایکروویو قرار ندهید ،زیرا موجب آتش سوزی میشوند.
  • اگر غذایی که درون مایکروویو قرار می دهید امکان جوش آوردن دارد،حتما یک بشقاب زیر ظرف مورد نظر بگذارید و سپس آن را در مایکروویو قرار دهید.
  • زمان های پخت از پیش تعیین شده را تست کنید.

بسیاری از مردم، به ندرت از برنامه های پخت از پیش تعیین شده استفاده می کنند. با این حال، این زمان‌ ها برای استفاده بهینه از مایکروویو و جهت به حداقل کردن اتلاف انرژی طراحی شده‌اند. با امتحان کردن این حالت ‌های پخت ‌و پز از پیش تنظیم ‌شده متوجه می شوید که غذای شما نه تنها بهتر می ‌شود، بلکه در عین حال از آسیب رسیدن به دستگاه و مشکلاتی که جهت تعمیر آن وجود دارد نیز جلوگیری می گردد.

  • محدودیت وزن را رعایت کنید.

در اغلب موارد نیازی نیست که نگران ظرفیت وزنی ماکروویو بود، چرا که معمولاً غذاها و ظروف استفاده شده، کمتر از ظرفیت دستگاه ها هستند.در هر صورت اگر نیاز به استفاده از ظروف سنگین یا گرم کردن غذاهای فریز شده حجیم دارید، ظرفیت وزنی دستگاهتان را چک کنید. این آیتم معمولاً روی درب دستگاه نوشته می شود.در صورتیکه نبود، می توانید به صورت آنلاین و از سایت تولید کننده آن را چک کنید. قرار دادن شی سنگین در داخل ماکروفر می‌ تواند به طور مکانیکی صفحه گردان و موتور آن همراه با اجزای اصلی مانند مگنترون را جابجا کند. در نهایت همه اینها می‌تواند منجر به آسیب ‌دیدن دستگاه و درست پخته نشدن غذا شوند.

  • مراقب نوسانات برق باشید.

نوسانات برق و افزایش ولتاژ به دلایل مختلفی از جمله صاعقه، از کار افتادن خطوط برق و سوئیچینگ شبکه اتفاق می افتد. متاسفانه، نوسانات برق روی تمامی لوازم برقی تاثیر می گذارد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می توانید بعد از استفاده آن را از برق بکشید یا اینکه از محافظ استفاده کنید. البته پیشنهاد ما به شما استفاده از محافظ است، چرا که با اینکار نگران نوسانات برق، خرابی و مشکل تعمیر ماکروویو خود نخواهید بود.

  • تعمیرات ساده ماکروفر و اصول نگهداری آن را یادبگیرید.

نگهداری و تعمیرات به موقع می تواند از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کند. شما میتوانیدبرخی از تعمیرات را خودتان انجام دهید. تعویض برخی چیزها مثل لامپ ها، چفت درب، صفحه گردان، موتور گردان و فیلترهای زغال هم بی خطر است و هم مقرون به صرفه. شناسایی بیشتر این مشکلات بسیار ساده است.

حتما میتوانید از دفترچه راهنمایی که همراه با دستگاه است کمک بگیرید.

تعویض فیلتر زغال از جمله کارهای ساده ایست که معمولاً فراموش می شود. اگر فیلتر شما روغنی به نظر می رسد و یا اگر مایکروویو شما بوهای عجیب و غریب می‌ دهد، نشان دهنده این است که یک فیلتر جدید مورد نیاز است و با انجام این کار به راحتی تعمیر ماکروویو را خودتان انجام داده اید.

در آخر لازم است بگویم که هرچند زمان گذاشتن برای رعایت این نکات وقت گیر است اما به شما در صرفه جویی در زمان و هزینه هاتون کمک میکند و با رعایت این نکات طول عمر دستگاه شما افزایش میابد و مدت زمان زیادی را میتوانید از آن استفاده کنید.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.