حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 29 اسفند , 1402 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
نگهداری بهتر دستگاه کولر گازی
07 ژوئن 2021 - 17:33
شناسه : 13179
بازدید 255
10
نگهداری کولرگازی

برای نگهداری بهتر دستگاه کولر گازی لازم است چه نکاتی را بدانیم. این روزها که با نزدیک شدن به فصل گرم تابستان ، هوا روز به روز گرم تر خواهد شد، همه مشتاقند که وسیله ای داشته باشند که هوای خنک و تازه ای به خونه های آن ها بیاره، کولر گازی بنظرم یکی از […]

ارسال توسط :
پ
پ

برای نگهداری بهتر دستگاه کولر گازی لازم است چه نکاتی را بدانیم.

این روزها که با نزدیک شدن به فصل گرم تابستان ، هوا روز به روز گرم تر خواهد شد، همه مشتاقند که وسیله ای داشته باشند که هوای خنک و تازه ای به خونه های آن ها بیاره، کولر گازی بنظرم یکی از همین وسیله هاست که می تونه این کار را بخوبی انجام بده و خونه شما را خنک نگهداره.

حالا من میخام توی این مقاله نکاتی را به شما بگم که بتونید هرچه بهتر کولرگازی را نگهداری کنیدو استفاده کنید.

نگهداری بهتر کولرگازی

نگهداری بهتر دستگاه کولر گازی

برای استفاده و نگهداری بهتر کولرگازی لازم است نکاتی را بدانید که من در این مقاله به آن ها اشاره میکنم :

  • نظافت سطوح داخلی و خارجی کولر گازی رعایت شود.

سطوح داخلی و خارجی کولر گازی را تمیز و مرتب نگه دارید. در صورت امکان باید دو بار در طول فصل گرم سال آن را تمیز کنید. در برخی از محیط‌ها گرد و غبار زیاد است و یا عبور و مرور زیادی صورت می‌گیرد و باعث می‌شود جریان هوا از بیرون به داخل بیشتر شده و پنل داخلی کولر گازی زودتر کثیف شود و نظافت کولر گازی را در این مواقع فراموش نکنید.

  • فیلتر های دستگاه را تعویض کنید.

با تمیز نگه داشتن فیلتر کولر گازی، ذرات آلرژی زا تصفیه شده و هوای محیط تمیزتر خواهد شد. از طرف دیگر اگر فیلترها در پنل داخلی و یا شبکه‌های لوله‌های کندانسور در واحد خارجی کثیف شوند، مصرف برق کولر هم بیشتر خواهد شد و نمی‌تواند به خوبی محیط را خنک کند.

برخی از انواع فیلترها قابل استفاده مجدد هستند، در حالی که بقیه باید تعویض شوند.آنها در انواع و کارایی های مختلف در دسترس هستند. فیلتر سیستم تهویه مطبوع باید ماهانه یا هر دو ماه یکبار در طول فصل گرما تعویض شوند. اگر هم هوا آلوده و سیستم تهویه در معرض گرد و خاک باشد، باید مراقبت بیشتری از فیلترها شود.اگر هم نیاز به تعویض آن نباشد،هر 30 روز یکبار اقدام به شستشوی فیلتر و توری هوای کولر گازی نمایید.

  • کولر گازی را خاموش و روشن نکنید.

کولرگازی مانند هر وسیله دیگر،اگر به طور مرتب مورد استفاده قرار بگیرد کم‌تر از زمانی که به تعداد زیاد روشن وخاموش می‌شود خراب خواهد شد. از طرف دیگر، با روشن و خاموش شدن کولر گازی، استهلاک قطعات هم بالا خواهد رفت و در مدت زمان کوتاهی از کارکرد طبیعی خود خارج می‌شوند.

قرار دادن کولر در دمای پایین باعث می‌شود، محیط خیلی زود سرد شود و مجبور شوید آن را خاموش کنید. با این کار بعد از مدتی دوباره احساس گرما خواهید کرد و ناچار به روشن کردن مجدد آن خواهید بود. دما را روی درجه بالاتری تنظیم کنید تا مصرف برق کم‌تری هم داشته باشد.

بهتر است دمای کولر گازی را روی درجه مناسبی تنظیم کنید تا مرتبا نیاز به خاموش و روشن کردن دستگاه نشود. روشن و خاموش کردن کولر گازی بصورت مکرر سبب بالا رفتن استهلاک قطعات و مصرف زیاد برق خواهد شد.ضمنا،از کولر‌های گازی در تمام وقت استفاده نکنید و به آنها اجازه استراحت دهید.

  • از نبود نشتی درون کانل‌های کولر گازی اطمینان حاصل کنید.

وجود نشتی درون کانال‌های کولر گازی سبب اتلاف انرژی خواهد شد،پس بهتر است بعد از شناسایی کولر گازی و در صورت داشتن کانال آن‌ها را بررسی نموده و در صورت وجود نشتی این مشکل را برطرف نمایید.

  • گاز دستگاه کولر گازی تان را چک کنید.

کم شدن گاز کولر گازی باعث صدمات شدید به کمپرسور می‌شود از این رو بهتر است بطور سالیانه طی عملیات سرویس کولر گازی، گاز دستگاه را مورد بررسی قرار دهید.

  • برای تعویض حالت سرمایشی و گرمایشی به این نکته توجه کنید.

زمانی که می‌خواهید کولر گازی را از حالت سرمایشی به گرمایشی انتقال دهید،ابتدا کولر گازی را خاموش کرده ،سپس تنظیمات را تغییر دهید،توجه داشته باشید این عملیات هنگام روشن بودن کولر گازی انجام نشود.

  • مراقب نوسانات برق باشید.

برق ورودی کولر گازی به هیچ عنوان نباید نوسان داشته باشد. نوسانات برق و افزایش ولتاژ به دلایل مختلفی از جمله صاعقه، از کار افتادن خطوط برق و سوئیچینگ شبکه اتفاق می افتد. متاسفانه، نوسانات برق روی تمامی لوازم برقی تاثیر می گذارد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می توانید بعد از استفاده آن را از برق بکشید یا اینکه از محافظ استفاده کنید. البته پیشنهاد ما به شما استفاده از محافظ است.

  • از حضور دستگاه کولرآبی و کولر گازی در یک مکان اجتناب کنید.

به هیچ عنوان از حضور دستگاه کولر آبی و کولر گازی در یک مکان استفاده نکنید، چرا که کولر‌های آبی رطوبت ایجاد می‌کنند و در مقابل کولر‌های گازی رطوبت هوا را از بین می‌برند.

  • حتما کندانسور دستگاه را چک کنید.

در یک سیستم تهویه مطبوع،کندانسور یا واحدتراکم معمولا خارج از منزل شما قرار می‌گیرد که کمپرسور، فن و کویل ها در آن قرار دارند.دقت کنید که هیچ مانعی برای جریان هوا در کندانسور وجود نداشته باشد.

تمیز بودن کندانسور کولر گازی سبب کاهش برق مصرفی کولر گازی می‌شود.

در حین تمیز کردن معمولا برگ‌های خشک، کیسه‌های پلاستیکی و دیگر مواد ناخواسته را ،به خصوص اگر برای مدتی طولانی از آن استفاده نکرده باشید،بردارید و آن را تمیزکنید.

در صورت نیاز، از یک برس برای حذف کندانسوراز پیله استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که هوا می‌تواند بدون مانع به کندانسوروارد شود. به خاطر داشته باشید که قبل از تمیز کردن برق دستگاه را قطع کنید.

  • نظافت اپراتور و کویل را رعایت کنید.

اواپراتور یکی از اجزای اصلی کولرگازی است که مایع مبرد یا گاز را به سرما تبدیل می کند. در صورتی که کثیف باشد، ممکن است کارایی کولر کاهش یافته و سرمای دستگاه کم شود. اگر کویل‌ های داخلی کثیف باشند، از یک جاروبرقی و یا یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن آن‌ ها استفاده کنید.

حداقل یک ماه یا هر ۲ هفته یکبار این کار را انجام دهید.

کویل ها در قسمت اواپراتور و کندانسور قرار دارند و وظیفه جمع کردن خاک های اطراف را بر عهده دارند، بنابراین مدام باید سرویس شوند. البته یک فیلتر تمیز از کثیف شدن سریع کویل ها جلوگیری می کند. به هر حال کویل های اواپراتور گرد و خاک را جمع می کنند. گرد و غبار کویل ها را می پوشانند و باعث کاهش جریان هوا می شوند.

  • به ریموت کولر گازی توجه کنید.

اگر دستگاهتان دارای کنترل است، اطمینان حاصل کنید که کار می‌ کند.

اگر برای مدت طولانی از کنترل‌ استفاده نمی‌ کنید، باتری‌ ها را بردارید.یادگیری وظایف کنترل الکترونیکی، شما را قادر به عملکرد موثر تهویه هوا می کند.توجه داشته باشید که چند حالت عملیاتی در کنترل وجود دارد: سرمایش، گرمایش، پنکه، یا حالت خودکار.

استفاده از تایمر وسایر حالت‌ های ذخیره انرژی برای صرفه‌جویی در انرژی توصیه می‌شود.

  • به جایگاه کمپرسور توجه داشته باشید.

تابش نور خورشید به کمپرسور می تواند عملکرد این قطعه را دچار مشکل کرده و باعث شود تا عمر کولر گازی کاهش پیدا کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌ شود تا در وهله اول کمپرسور کولر گازی خود را در مقابل تابش نور خورشید قرار ندهید ویا اطراف آن را با عایق بپوشانید و به این موضوع نیز توجه کنید که هوا به درستی و به راحتی در کمپرسور جریان داشته باشد. توجه به این نکات می تواند به شما کمک کند تا طول عمر کمپرسور و کولر گازی خود را به شکل چشم گیری افزایش دهید.

  • به دستگاه تان زمان استراحت بدهید.

هر دستگاهی اگر مدت‌زمان طولانی به‌صورت بی‌وقفه کار کند، سرعت آن دچار مشکل خواهد شد،کولرگازی هم مستثنا نیست و اگر بی‌وقفه از این دستگاه استفاده کنید، ممکن است که باگذشت زمان طولانی، عمر دستگاه شما کاهش پیدا کند. به همین دلیل تعمیرکاران و سرویس کاران حرفه‌ای و باتجربه کولرگازی پیشنهاد می‌دهند که حتماً زمان‌هایی را نیز به برای استراحت به کولرگازی خود اختصاص دهید و آن را خاموش‌کنید. این کار می‌تواند به افزایش طول عمر دستگاه شما کمک کند.

اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید ،این دادن وقت استراحت در زمان‌های مختلف به دستگاه کولرگازی می‌تواند به طرز فوق العاده ای عملکرد دستگاه را بهبود بخشیده و از خرابی‌های احتمالی آن جلوگیری کند.

 

نگهداری بهتر کولرگازی

  • به صداهای ناهنجار دستگاه توجه داشته باشید.

در صورتی که کولر گازی شما دچار سر و صدای غیر معمول و ناهنجاری شده، ممکن است دستگاه دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر یا بررسی داشته باشد.با توجه به اینکه خراب شدن قسمت‌های مختلف در کولر گازی ممکن است سر و صداهای متفاوتی با یکدیگر داشته باشند، بنابراین در صورتی که دستگاه شما دچار صداهای غیرمعمولی شده است ،لازم است برای عیب یابی و برطرف کردن مشکل از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

  • از عایق مناسب برای دستگاه استفاده کنید.

یکی دیگر از راه کارهای مراقبت و نگهداری از کولرهای گازی استفاده از عایق مناسب می‌باشد. برای جلوگیری از خطر زنگ زدگی و پوسیدگی دستگاه وآفتاب خوردگی بیش از حد استفاده از این پوشش‌ها ضروری است ،به عنوان مثال در صورتی که قرار است به مدت زمان طولانی از کولر گازی خود استفاده نکنید ضروری است از عایق کندانسور استفاده کنید.

  • فیش‌ها و سیم‌های برد کولر را بررسی کنید.

یکی از نکات مهم برای و نگهداری از کولرهای گازی جلوگیری از شل شدن اتصالات سنسورها، سیم‌های موتور پنل و سیم‌های ورودی به برد الکتریکی می‌باشد،زیرا در صورت شل شدن این اتصالات برق به خوبی منتقل نشده و باعث خرابی دستگاه می‌شود.

در آخر لازم است بگویم که هرچند زمان گذاشتن برای رعایت این نکات وقت گیر است اما به شما در صرفه جویی در زمان و هزینه هاتون کمک میکند و با رعایت این نکات طول عمر دستگاه کولرگازی شما افزایش میابد و مدت زمان زیادی را میتوانید از آن استفاده کنید.

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.