حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 29 اسفند , 1402 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
اسپیس ایکس برگشت
18 می 2021 - 10:34
شناسه : 13098
بازدید 237
9

چهار فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی بالاخره پس از شش ماه ماموریت از طریق کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس به زمین برگشتند و با موفقیت در خلیج مکزیک فرود آمدند. این نخستین باری است که ناسا از زمان ماموریت آپولو ۸ در سال ۱۹۶۸ موفق می‌شود فضانوردان خود را در طول ساعات شب روی زمین فرود بیاورد بازگشت […]

ارسال توسط :
پ
پ

چهار فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی بالاخره پس از شش ماه ماموریت از طریق کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس به زمین برگشتند و با موفقیت در خلیج مکزیک فرود آمدند. این نخستین باری است که ناسا از زمان ماموریت آپولو ۸ در سال ۱۹۶۸ موفق می‌شود فضانوردان خود را در طول ساعات شب روی زمین فرود بیاورد

بازگشت اسپیس ایکس

فضانوردان مأموریت Crew 1 برای ناسا در ساعت ۲:۵۶ به وقت محلی (۱۱:۲۶ به وقت ایران) به‌طور ایمن در خلیج مکزیک در نزدیکی شهر پاناما فرود آمدند و اندکی بعد، قایق نجات کپسول حامل آن‌‌ها را از آب گرفت. فضاپیما با فرود در نقطه‌ی تعیین‌شده، نخستین فرود آبی شبانه‌ی یک پرواز سرنشین‌دار آمریکایی در ۵۳ سال گذشته را رقم زد. آخرین بار، مأموریت قمری آپولو ۸ در شبانگاه ۲۷ دسامبر ۱۹۶۸ به زمین بازگشته بود.

نخستین مأموریت سرنشین‌دار اسپیس ایکس به‌نام دمو ۲ در خرداد سال گذشته، پرواز آزمایشی دوماهه‌ای بود که دو فضانورد به نام باب بنکن و داگ هرلی را به ایستگاه فضایی حمل کرد.

کپسول دراگون مأموریت کرو ۱ به نام «رزیلینس»، مایکل هاپیکنز، فضانورد ناسا را به همراه سه عضو خدمه‌ی دیگر به نام‌های ویکتور گلوور و شانون واکر و همچنین سوئیچی ناگوچی از جاکسا (آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن) به فضا حمل کرد. استیو استیچ، مدیر برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا در جریان پخش زنده رویداد فرود گفت فضاپیمای اسپیس ایکس برای فرود در ساعات روز و شب تأیید شده ؛ درنتیجه مشکلی در رابطه با خود کپسول وجود ندارد. استیچ افزود اسپیس ایکس پیش‌تر در ژانویه‌ی سال جاری، کپسول باربری دراگون را در شبانگاه از اقیانوس بازیابی کرد. «خدمه‌ی اسپیس ایکس آن فضاپیما را در شب بازیابی کردند و دراگون‌های باربری و مسافربری تا حد بسیار زیادی شبیه یکدیگر هستند؛ بنابراین به‌خوبی برای این موقعیت آماده بودیم.»

کرو ۱ به مدت تقریبا یک هفته با کرو ۲، مأموریت جانشین خود هم‌پوشان شد. جمعه‌ی هفته‌ی گذشته چهار فضانورد مأموریت کرو ۲ به نام‌های شین کیمبرو و مگان مک‌آرتور از ناسا به همراه آکیهیکو هوشیده از جاکسا و توماس پسکی از سازمان فضایی اروپا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شدند. این گروه چهارنفره تا زمان پرتاب مأموریت کرو ۳ در پاییز امسال در ایستگاه فضایی سکونت خواهد داشت.

ساخت اسپیس ایکس

اسپیس ایکس یکی از دو شرکت تجاری است که تحت قرارداد با ناسا، فضانوردان را به فضا حمل می‌کند. بوئینگ، شرکت دیگر در حال تکمیل ساخت کپسول مسافربری خود به نام استارلاینر است. این فضاپیما که هنوز هیچ انسانی را به فضا نبرده، قرار است تا انتهای امسال دومین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را انجام دهد.

در همین ‌حال، مأموریت کرو ۳ اسپیس ایکس برای ناسا در پاییز پرتاب می­شود. این شرکت همچنین قصد دارد امسال چهار شهروند را در مأموریتی خصوصی با کرو دراگون به نام اینسپریشن ۴ به فضا بفرستد. در این مأموریت که ۲۴ شهریور امسال پرتاب می‌شود، از رزیلینس، همان کپسولی که امروز فرود آمد، استفاده خواهد شد. بااین‌حال، فضاپیما با ایستگاه فضایی بین‌المللی ملاقات نخواهد کرد.

اسپیس ایکس

اسپیس‌اکس در ژوئن ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک بنیانگذار پی‌پل و تسلا موتورز تأسیس شد. زیرا او قصد داشت کارهایی بیشتر از بازنشستگی و کارهای انسان دوستانه با ثروتش بکند؛ همین‌طور دسترسی ارزان و قابل اعتماد به فضا یک فرصت تجاری بود که می‌توانست در ایالات متحده آمریکا به بهره‌برداری برسد. رؤیای او ساخت یک موشک قابل اطمینان نسبتاً ارزان بود که بتواند بارها به فضا برود و قابل استفاده مجدد باشد. در مارس ۲۰۰۶، ماسک ۱۰۰میلیون دلار از سرمایه خود را روی شرکت سرمایه‌گذاری کرد.

ماسک معتقد است هزینه بالای سرویس‌های فضایی دیگران به دلیل بوروکراسی‌های غیرضروری آنان است. او یکی از ۱۰ هدف خود را کاهش هزینه و دسترسی قابل اطمینان به فضا اعلام کرده‌است. اسپیس‌اکس در ۸ دسامبر ۲۰۱۰، پس از بازگشت کپسول دراگون از یک پرواز دو مداری، تبدیل به نخستین شرکت خصوصی شد که توانسته‌است هر دو عملیات ارسال و دریافت سفینه فضایی از مدار را با موفقیت پشت سر بگذارد.

سفر به مریخ

برپایهٔ برنامهٔ اسپیس‌اکس، نخستین گروه از انسان‌ها در سال ۲۰۲۴ میلادی به مریخ فرستاده شده و در سال ۲۰۲۵ به آن سیاره خواهند رسید. پیش از آن، تجهیزات لازم برای اسکان بشر، هر دو سال یک‌بار به مریخ فرستاده خواهد شد که نخستین آن در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود. بدین ترتیب پایگاهی برای بقای انسان‌ها در مریخ ایجاد خواهد شد.

 

 

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.