حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 29 اسفند , 1402 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
نگهداری بهتر دستگاه کولرآبی
09 ژوئن 2021 - 17:44
شناسه : 13184
بازدید 245
11
نگهداری کولرآبی

برای نگهداری بهتر دستگاه کولرآبی لازم است چه نکاتی را بدانیم. با نزدیک شدن به فصل گرما یکی از وسیله های سرمایشی که در خنک شدن خونه به ما کمک میکنه، استفاده از دستگاه کولرآبی میباشد.چقدر خوبه که بتونیم ازاین وسیله به خوبی استفاده و نگهداری کنیم. در این مقاله شما می توانید نکاتی یادبگیرید […]

ارسال توسط :
پ
پ

برای نگهداری بهتر دستگاه کولرآبی لازم است چه نکاتی را بدانیم.

با نزدیک شدن به فصل گرما یکی از وسیله های سرمایشی که در خنک شدن خونه به ما کمک میکنه، استفاده از دستگاه کولرآبی میباشد.چقدر خوبه که بتونیم ازاین وسیله به خوبی استفاده و نگهداری کنیم.

در این مقاله شما می توانید نکاتی یادبگیرید که بتوانید این وسیله را بهتر نگهداری کنید.

نگهداری بهتر دستگاه کولرآبی

برای نگهداری بهتر دستگاه کولرآبی چه نکاتی را رعایت کنیم:

  • نظافت سطوح داخلی و خارجی کولرآبی رعایت شود.

یکی از مواردی که برای نگهداری کولرآبی لازم است،نظافت سطوح داخلی و خارجی آن است.

درفصل تابستان اگر در منطقه گرمسیری قرار دارید،دستگاه را از گرد و غبار تمیز کنید وشست و شودهید، رعایت همین مورد کوچک،باعث میشود دستگاه کولرآبی شما بهتر کار کندو هوای خنک تری تولید کند.کف کولر را با آب شست وشو دهید تا کاملاً تمیز شود و در صورت زنگ زدگی نسبت به ترمیم آن اقدام نمائید.البته قبل از این اقدام توجه داشته باشید که سیم برق را از کولرآبی جداکنید.

البته بهتر است هرساله با شروع فصل سرما و از کار انداختن کولر آبی ، آب باقی مانده در کولر را خالی نموده و محل های زنگ زده را ضد زنگ زده ورنگ کاری نماییم.

به دلیل وجود املاح فراوان در آب های لوله کشی ، بدنه کولر آبی و بخصوص پمپ های آب کولر آبی بشدت رسوب می گیرند و ممکن است بعد از گذشت یک فصل درست کار نکنند و احتیاج به تمیز شدن و یا در بعضی مواقع تعویض دارند ،در این صورت آن ها را از جای خود خارج کرده و رسوب اطراف پروانه ها را تمیز کنید همچنین صافی آن را تمیز کرده ودر جای خود قرار دهید.

برای اینکه بدنه کولر کمتر دچار شوره و رسوب شود، یک عدد رسوب‌گیر کولر را داخل آب کولر بیندازید.

  • سرویس دهی کولر آبی را فراموش نکنید.

اگر می خواهید کولر آبی حداکثر بازدهی ممکن را داشته باشد، سرویس دهی آن را فراموش نکنید. وقتی کولر آبی را به موقع سرویس میکنید ،هم از اتلاف انرژی بیش از اندازه جلوگیری می کنید و هم بازدهی سیستم خود را افزایش می دهید. در صورتی که کولرهای آبی به موقع سرویس شوند، هم در مصرف آب و برق صرفه‌جویی خواهد شد.

سرویس کولرآبی شامل : بررسی و روغن‌کاری موتور کولر، بررسی پمپ آب،شست‌وشوی حلزونی و بدنه کولر و بازدید برزنت کولر آبی،بررسی یاتاقان و پولی ها،تعویض تسمه و پوشال،تمیز کردن شبکه آب‌رسانی کولر و بررسی شلنگ،تراز کردن شناور و بازرسی جعبه تقسیم برق

که لازم است هر ساله در تابستان کولرآبی این موارد را رعایت کنید و سرویس کنید.

  • برای کولرآبی سایبان بگذارید.

کولرهایی که روی پشت‌بام‌ها قرار دارند، در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند و باعث میشودکه دمای آب کولر بالا رفته و سریع‌تر بخار می‌شود. از طرفی آب گرمی که داخل کولر وجود دارد، باعث می‌شود تا باد کولر هم خنک نباشد.برای اینکه کولر آبی حداکثر راندمان را داشته باشد و در تابستان هم از باد خنک آن لذت ببرید، بهترین گزینه، قرار دادن سایبان روی کولرآبی است.

بعضی در کنار استفاده از سایبان، از گزینه‌ی دیگری مانند حصیر هم برای پوشش دورتادور کولر استفاده می‌کنند. وجود حصیر مانع از تجمع گردوغبار داخل کولر شده و با خیس کردن آن، باد کولر بسیار خنک‌تر خواهد شد.

از قرار دادن اجسام سنگین و بدون استفاده به عنوان سایبان، روی کولر خودداری کنید. با این کار فقط به بدنه کولر آسیب می رسانید.

  • موقعیت مکانی مناسب برای کولرآبی بگذارید.

بهتر است کولر را در نزدیکی دودکش و خروجی تهویه فاضلاب قرار ندهید.گرمای دودکش‌ها موجب بخار شدن آب داخل کولر خواهد شد و بوی خارج شده از فاضلاب هم از طریق کولر وارد ساختمان می‌شود.

سعی کنید محلی که جهت نصب کولر آبی در نظر می گیرید سایه باشد و یا در ساعات کمتری از روز  زیر تابش مستقیم نور آفتاب باشد و در مسیرجریان هوا باشد و عبور هوا براحتی صورت بگیرد.

  • پوشال های کولرآبی را تعویض یا تمیزکنید.

باید پوشال های کولر آبی را هرساله در ابتدای فصل گرما و اوج استفاده از آن تعویض نمایید، تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما کارکرد کولر را بهبود بخشیده؛ مصرف انرژی آن را کاهش می‌دهد و از هدر رفتن سرما نیز جلوگیری می‌کند.

اما اگر به هر دلیلی نتوانستید پوشال های کولر آبی  را تعویض کنید، بهترین راه برای خلاص شدن از باکتری های رشد کرده در پوشال ها این است که محلولی شامل ۱۰ درصد پرکلرین (که یک ماده ضد عفونی کننده است که در بازار با درصد 60 یا 70 درصد بفروش می رسد و بیشتر برای ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد) و ۹۰ درصد آب درست کنید و در کف کولر بریزید تا با روشن کردن واتر پمپ این محلول کاملاً روی پوشال ها را بپوشاند و پوشالها را از وجود انواع قارچ ها و باکتری ها و … تمیز نماید.

به تازگی پدهای سلولزی جایگزین پوشال‌های قدیمی در کولرهای آبی شده‌اند. این پدها دوام بهتری دارند و آب بیشتری را در خود جای می‌دهند. همچنین به دلیل فشردگی، از ورود ذرات به داخل محفظه کولر جلوگیری می‌کنند.

 

نگهداری بهتر دستگاه کولرآبی

  • آب داخل تشتک کولر را بررسی کنید.

کار کردن کولر بدون آب موجب سوختن آن نمی‌شود، اما اگر این روند طولانی مدت ادامه داشته باشد، به موتور کولر آسیب وارد می‌کند.وجود آب به کاهش دمای فضای داخلی کولر کمک می‌کند. از این رو موتور در حین کار کردن خنک شده و عملکرد بهتری دارد.

اگر کولر بدون آب باشد، در صورت روشن ماندن طولانی مدت، موتور به شدت داغ شده و در نهایت خواهد سوخت. در این شرایط هم باید جهت تعمیر کولر آبی به سرویس کار مراجعه کنید.

در روزهای گرم تابستان دقت کنید که کولر بدون آب کار نکند، اما در شب‌ها که هوا خنک‌تر است، اگر کولر بدون آب باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

با توجه به مکانیزم کولرهای آبی، توصیه می‌شود همیشه وضعیت آب آن را کنترل کنید تا بدون آب نماند.

در صورتی که آب دارای املاح زیاد است، توصیه می‌شود هر دو هفته یکبار تشتک کولر تمیز شده و از آب تازه پر شود.

  • ابتدا پمپ آب وسپس موتور را روشن نمائید.

هنگام روشن کردن کولر ابتدا به مدت ده دقیقه پمپ آب را روشن کرده تا پوشال ها کاملاً خیس شوند، جریان باد ابتدایی کولر خنک خواهد بود. همچنین قبل از روشن کردن موتور کولر آبی هر سال در ابتدای فصل گرما پارچه بزرگی را خیس نموده و همزمان جلوی همه دریچه ها گرفته تا ذرات زنگ و گرد و خاک داخل کانال ها  را به خود گرفته و هوای داخل را کثیف نکند.

  • به طول کانال های کولرآبی توجه کنید.

کانال‌های کولر آبی نباید خیلی طولانی و پیچ در پیچ باشند. در صورت زندگی در ساختمان‌های بلند، بهتر است کولر را داخل تراس قرار دهید.

مسیر طولانی کانال موجب کاهش فشار هوا شده و حداقل باد را به داخل ساختمان هدایت می‌کند. همچنین پیچ و خم‌های زیاد در مسیر کانال کولر، جریان باد را منحرف کرده و فضای خانه را خنک نمی‌کند، لذا باید حتی الامکان کوتاه‌ترین مسیر کانال‌کشی در نظر گرفته شود.

  • از روشن نگه داشتن مداوم دستگاه پرهیزکنید و به کولرآبی زمان استراحت بدهید.

در حد‌امکان از روشن نگه‌داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز شود و به ویژه تا حد امکان سعی گردد که از دور آهسته کولر استفاده شود تا دستگاه فشار کمتری متحمل گردد.

  • شناور کولرآبی را تنظیم کنید.

شناور وسیله‌ای است که میزان آب ورودی به مخزن کولر را کنترل می‌کند، وقتی سطح آب به اندازه‌ مشخصی می‌رسد جلوی ورود آب بیشتر را می‌گیرد. به همین دلیل مهم است که هنگام سرویس کولر آبی به درستی تنظیم شود و اگر به درستی تنظیم نشوند موجب سرریز شدن آب خواهند شد.

  • تسمه کولرآبی را چک کنید.

 

اگر می خواهید دینام کولرآبی سالم بماند، باید از سلامت تسمه کولر هم مطمئن شوید.

برای اطمینان از این موضوع کافی است به ظاهر تسمه نگاه کنید،اگر تسمه ترک خوردگی، بریدگی یا افتادگی پیدا کرده بهتر است آن را تعویض کنید.

درآخر نتیجه میگیریم هرساله با آمدن فصل تابستان و استفاده مداوم افراد از کولرآبی باعث فرسایش دستگاه می شوداما با رعایت هرچه بیشتر این موارد شما می توانید از فرسایش بیشتر کولرآبی جلوگیری کنید و استفاده بهینه تری از این وسیله نمایید.

 

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.