حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, 16 اسفند , 1399 23 رجب 1442 Saturday, 6 March , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1642 تعداد دیدگاهها : 53×
قاتل خاموش را دور بزنید!
27 می 2019 - 22:15
شناسه : 5965
بازدید 44
0

فشارخون بالا یکی از مهمترین علل مرگ و میر است. این بیماری معمولا از خود علائم خاصی نشان نمی دهد. اما جای نگرانی نیست، در این مطلب به شما 6 راهکار معرفی می کنیم که به کمک آن از بروز این بیماری جلوگیری کنید. فشار خون به معنای میزان پمپاژ خون از قلب است که […]

ارسال توسط :
پ
پ
فشارخون بالا یکی از مهمترین علل مرگ و میر است. این بیماری معمولا از خود علائم خاصی نشان نمی دهد. اما جای نگرانی نیست، در این مطلب به شما 6 راهکار معرفی می کنیم که به کمک آن از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

فشار خون به معنای میزان پمپاژ خون از قلب است که مقاومت شریان‌ها با توجه به این پمپاژ‌ها مهم تلقی می‌شود، فشار خون نرمال ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه در نظر گرفته می‌شود و مقادیر بالاتر از آن به عنوان فشار خون بالا اعلام می‌شود.

یک خبر خوب درباره مقابله با فشار خون بالا تغییر سبک زندگی برای کاهش خطرات ناشی از این عارضه بر سلامت است که در ادامه چند راه موثر و طبیعی برای کاهش سطح فشار خون معرفی می‌شود.

مصرف شکر و کربوهیدرات‌ها را کم کنید

بسیاری از مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که کاهش مصرف شکر و کربوهیدرات‌ها به کاهش وزن و به دنبال آن کاهش فشار خون کمک می‌کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ یک رژیم کم کربوهیدرات را در مقابل یک رژیم کم چربی مورد مقایسه قرار داد، رژیم کربوهیدرات کمتر تاثیر بسزایی در کاهش فشار خون داشت.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۲ به بررسی رژیم غذایی دارای کربوهیدرات کم و تاثیر آن در بیماری‌های قلبی پرداخت که نتایج نشان داد این دو ارتباط مستقیمی با کاهش میزان فشار خون دارند علاوه بر آن رژیم کم کربوهیدرات موجب می‌شود تا دیرتر گرسنه شوید چرا که بدن در غیاب این دو ماده باید چربی و پروتئین برای تامین انرژی بسوزاند.

یوگا را فراموش نکنید

مدیتیشن و یوگا از روش‌های کاهش استرس محسوب می‌شوند و مطالعات دانشگاه ماساچوست روی ۱۹ هزار نفر نشان می‌دهد که مدیتیشن باعث کاهش استرس افراد شده است، یوگا به کنترل نفس کشیدن، چگونگی نشستن و تکنیک‌های آرامش ذهن کمک می‌کند که به دنبال این موضوع استرس و فشار خون هم کاهش می‌یابد.

شکلات تلخ بخورید

شکلات تلخ با میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد کاکائو به کاهش فشار خون منجر می‌شود، یک مطالعه نشان داد که مصرف یک یا دو عدد شکلات تلخ در روز به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، التهاب و فشار خون کمک می‌کند و علت آن هم ناشی از فلاونید موجود در کاکائو است.

غذا‌های با پروتئین زیاد را فراموش نکنید

یک مطالعه طولانی مدت از سال ۲۰۱۴ بر روی میزان پروتئین نشان می‌دهد که مصرف پروتئین بیشتر خطر فشار خون را کاهش می‌دهد، افرادی که روزانه ۱۰۰ گرم پروتئین مصرف می‌کنند ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر بیماری‌های ناشی از فشار خون قرار دارند. اگرچه رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا برای همه افراد توصیه نمی‌شود، اما بیماران کلیوی باید با دقت بیشتری نسبت به این رژیم توجه داشته باشد.

غذا‌های حاوی پروتئین بالا شامل ماهی، تخم مرغ، پنیر چدار، نخود، حبوبات و آجیل‌ها است که ۳ تا ۵ انس از این غذا‌ها ۲۲ گرم پروتئین تولید می‌کند.

مصرف کافئین را کم کنید

کافئین باعث افزایش فشار خون می‌شود البته تاثیر آن موقتی است و ۴۵ تا ۶۰ دقیقه بعد از مصرف اثر متفاوتی بر افراد دارد، برخی از مردم نسبت به مصرف کافئین حساس هستند که این افراد باید مصرف کافئین را کاهش دهند، مطالعه‌ای روی این ماده نشان می‌دهد که این ماده اثرات مثبتی بر سلامت دارد، اما بر برخی افراد می‌تواند عوارضی هم در پی داشته باشد.

سیر و فرآورده‌های آن را فراموش نکنید

سیر تازه یا عصاره آن هر دو بر کاهش فشار خون موثر هستند، بر اساس یک مطالعه کلینیکی عصاره سیر بیش از پودر سیر بر کاهش فشار خون تاثیرگذار است، مطالعه‌ای روی ۸۷ نفر از افراد دچار فشار خون نشان داد مصرف سیر فشار خون این افراد را به حد نرمال رساند.

منبع: سلامت نیوز

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.