حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 7 اردیبهشت , 1403 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
مخابره پیام حسینی ایران به آمریکا و طرف های برجام
12 سپتامبر 2019 - 13:19
شناسه : 7190
بازدید 229
10

مخابره پیام حسینی ایران به آمریکا و طرف های برجام محرم متمایز سال 1441 قمری محرم سال 1441 قمری ( 1398 شمسی)  در ایران با  رویدادهای سیاسی – اقتصادی خاص کلی منطقه ای و جهانی همزمان شد. شرایطی که بی شک  این محرم را متمایز از محرم های سال های پیش خواهد کرد. در طی […]

ارسال توسط :
پ
پ

مخابره پیام حسینی ایران به آمریکا و طرف های برجام

محرم متمایز سال 1441 قمری

محرم سال 1441 قمری ( 1398 شمسی)  در ایران با  رویدادهای سیاسی – اقتصادی خاص کلی منطقه ای و جهانی همزمان شد. شرایطی که بی شک  این محرم را متمایز از محرم های سال های پیش خواهد کرد.

در طی این چند روزه هم خبرهایی از مبدأ ایران به جهان  مخابره شده است که همین موضوع را تداعی می کند.

از خبر حضور مقتدی صدر در مراسم عزاداری بیت رهبری که در شام غریبان حسینی برگزار شد تا حضور دختر شیخ زکزاکی در مراسم بانوان حسینیه اعظم زنجان تا پیام های سید حسن نصرالله و رهبر جبهه مقاومتب یمن بخش کوچکی از خبرهای مخابره شده از ایران به آمریکا و طرف های اروپایی برجام است.

 

شرایط سیاسی و اقتصادی ایران در آستانه محرم 1398 شمسی

امسال پیش از فرارسیدن محرم در حوزه سیاست ایران و جهان شاهد خروج مرحله ای ایران از برجام و کاهش تعهدات برجامی ایران؛ اوضاع نابه سامان مسلمانان و شیعیان کشمیر، وضعیت بغرنج نیجریه و رهبر دینی سیاسی این کشور شیخ زکزاکی بودیم  بحران های دنباله دار یمن، سوریه وفلسطین هم بخش دیگری از روی همین سکه است.

اما مشکلات اقتصادی داخلی ناشی از فشارهای خزانه داری آمریکا در حوزه تجارت بین الملل و تحریم های اقتصادی حداکثری وضع شده آمریکا علیه ایران و ایرانی نیز روی دیگر سکه سیاست های اتخاذ شده سردمداران و رهبران ایران است که گاه و بی گاه مورد انتقاد منتقدان و حتی دوستداران انقلاب اسلامی ایران نیز بوده است.

مشکلات اقتصادی؛ زندگی روزمره  یکایک مردم، سفره های  آنها و حتی کیفیت نذرهای پخش شده در ایام محرم را متأثر کرده است.

 

وضعیت بغرنج اقتصادی ایران در طی یک سال گذشته

در طی یکسال گذشته از خروج آمریکا از برجام حوزه ای از حوزه های اقتصادی نبوده است که متاثر از این اتفاق نشده باشد و با آسیب ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم نکرده باشد. از حوزه مسکن و خودرو گرفته تا بازار لوازم خانگی کشور همه به نوعی درگیر مشکلات عدیده شده اند. خو کردن ما ایرانی ها هم به قیمت لحظه ای سکه و خودرو هم به یک عادت روزمره تبدیل شده است.

درگیری روزمره ما ایرانی با مشکلات اقتصادی آن چنان است که از وضعیت نامناسب قیمت مسکن گرفته تا قیمت نجومی خودروهای ایرانی و حتی عدم توانایی خودروسازان داخلی در عمل، به تعهداتشان، رکود بازار و بی کاری همه و همه بخش کوچکی از مشکلات اقتصادی اخیر است.

 

رابطه ی شاخص های واقعی اقتصاد ایران و  وضعیت بغرنج فعلی اقتصاد

 

البته کم لطفی است که تمام مشکلات اقتصادی کشور را به تحریم های بین المللی و آمریکا گره بزنیم.

ایران سرشار از فرصت های فراوان و استعدادهای بی نظیری است که معطل برجام ماند و متاسفانه دیرهنگام به کار گرفته شد. خودروسازان ایرانی که مدعی تولید صد درصدی داخلی قطعات بودند در این آزمون مردود شدند، دولت به بهانه گره گشایی از اقتصاد کشور در تعامل با جهان در زیر سایه برجام حوزه به حوزه مسکن کم توجهی و حتی بی توجهی کرد، صنعتگران ایرانی بیش از آنکه به فکر گسترش همکاری های داخلی باشند در دوره تنفس پیش آمده ناشی از برجام به استقبال شرکای خارجی رفتند. بازار و  بازاریان بیش از توجه به تولید داخلی و گسترش بازارهای صادراتی کالاهای ایرانی به فکر واردات و فتح بازارهای داخل ایران توسط برندهای خارجی افتادند.

موارد یاد شده فقط بخش کوچکی از  موارد بی شماری است که حکایت از شاخص های نامطلوب واقعی اقتصاد ایران دارد. شاخص هایی که شاید اقتصاددانان آنها را به شکل و شمایلی دیگر بیان می کنند اما برنامه ریزان به واقعیت امر کار دارند و به اقتصاد فراتر از یک حوزه علمی و کاری محدود بلکه به عنوان یک پدیده تمدنی نگاه می کنند که علم اقتصاد یکی از شئون تحلیل های این پدیده است.

 

اصلاح رویه دولت در تعامل با طرف های برجام پیش از محرم

 

با خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی سایر طرف های برجام به تعهدات مندرج در برجام؛ ایران در طی یک فرآیند گام به گام شروع به تعلیق تعهداتش در برجام کرد و تا فرارسیدن محرم؛ سه گام در این مسیر را برداشت.

 

گام چهارم ایران: پیام های مخابره شده از سوی ایران به آمریکا و طرف های برجام

ایران محور مقاومت را از خط سیر فلسطین و سوریه و لبنان تا به ایران گسترش و توسعه داده است و پایگاه هایی در آفریقا، کشمیر، یمن و سایر نقاط جهان ایجاد کرده است. پیام هایی که رهبران جنبش های سیاسی در مراسم های تسلیت و تعزیت امام حسین به عزاداران و دیگر هم پیمانانشان مخابره کردند پیامی جز پیام مقاومت و ایستادگی امام حسین نبود پیامی که بی شک دشمنان ایران من جمله آمریکا و اسرائیل به خوبی آن را درک کرده اند.

حضور مقتدی صدر در مراسم شام غریبان در بیت رهبری هم حکایت از ان داشت که یازده سپتامبر و لشکر کشی آمریکا به عراق به نفع ایران به پایان رسیده است و اینک ایران پیام مقاومت در برابر زیاده خواهی های سران اروپایی و آمریکا را صریح تر و به زبان های گوناگون به انها رسانیده است.

 

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.