حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
سردار سلیمانی نامیرای ایرانی
04 ژانویه 2020 - 16:39
شناسه : 11146
بازدید 231
11

روز جمعه صبح یک خبر بسیاری از ایرانی ها حتی برخی از افرادی را که طرفدار حاکمیت جمهوری اسلامی نیستند شوکه کرد: شهادت سرلشکر حاج قاسم سلیمانی!؟ سردار سلیمانی نامش با انقلاب و سپاه قدس پاسداران جمهوری اسلامی ایرانی گره خورده است. حاج قاسم از یادگاران دوران جنگ تحمیلی بود که پس از جنگ، بنا […]

ارسال توسط :
پ
پ

روز جمعه صبح یک خبر بسیاری از ایرانی ها حتی برخی از افرادی را که طرفدار حاکمیت جمهوری اسلامی نیستند شوکه کرد: شهادت سرلشکر حاج قاسم سلیمانی!؟
سردار سلیمانی نامش با انقلاب و سپاه قدس پاسداران جمهوری اسلامی ایرانی گره خورده است. حاج قاسم از یادگاران دوران جنگ تحمیلی بود که پس از جنگ، بنا به تشخیص فرمانده کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای به سپاه قدس ( شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ) منتقل شده بود.

میزان اهمیت امنیت در جمهوری اسلامی

امنیت در قاموس جمهوری اسلامی ایران بسیار با اهمیت است و در دکترین حاکمیتی آن نقش بسیار والایی دارد. بنابه بیان بسیاری از خبرگان و اهل فن در حوزه امنیت و سیاست؛ مقام معظم رهبری هم در حوزه امنیت صاحب سبک بوده است و در طی سالیان تصدی رهبری جمهوری اسلامی ایران نیز سعی کرده است نظریه خاص خودش را پیاده سازی کرده است .

 

از همین رو پس از جنگ تحمیلی آنجایی که وزنه دیگر انقلاب یعنی هاشمی رفسنجانی اصرار داشت سپاه و ارتش در هم ادغام شود رهبر انقلاب معتقد به تقسیم کار بین ارتش و سپاه بودند. ایشان امنیت را آنقدر گسترده و تهدیدات را آن چنان عمیق می پنداشتند که به ضرورت هر دو رکن نظامی کشور اعتقاد داشتند. منبع

 

رهبری برای سپاه هم شعب و شاخه های مختلفی در نظر گرفتند و از همان ابتدا بخش برون مرزی را هم برای سپاه در نظر گرفتند. اینگونه بود که سپاه قدس متولد شد.
روزنامه نگاران،سیاستمداران و برخی از صاحب نظران داخلی در کنار طیف انبوهی از بیگانگان و دشمنان شاخه برون مرزی سپاه را عامل ایجاد آشوب و تنش می دانستند و تا سالهای متمادی تیغ تیز نقد را بر وجود سپاه قدس می خراشاندند تا اینکه زمان ضرورت وجود چنین شاخه ای از نیروهای نظامی را در ایران به اثبات رساند. فتنه طالبان و در این اواخر فتنه داعش به جواب بسیاری از منتقدان و مخالفان را داد اگرچه هنوز برخی مخالف سپاه قدس هستند.
بی شک نقش و عملکرد حاج قاسم سلیمانی در ترفیع جایگاه سپاه قدس و تغییر دیگاه بخشی از جامعه به این شاخه نظامی سپاه موثر بود

باورناپذیری شهادت سردار ایرانی

وقتی خبر شهادتش در رسانه ها پیچید و بعد تأیید شد خیلی از ایرانی ها شهادت حاج قاسم را باور نمی کردند مگر می شود حاج قاسم شهید شده باشد!؟ حاج قاسم که از مهلکه های بسیاری در جنگ تحمیلی و جنگ های نیابتی منطقه نجات پیدا کرده بود و در ترورهای مختلف داخلی و خارجی جان سالم به در برده بود در بامداد جمعه در حمله تروریستی هلی کوپترهای آمریکایی به خودروی حامل ایشان و همراهان در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیده است.

علیرغم موافق بودن بسیاری از زمینه ها برای ترور حاج قاسم از تنش های داخلی عراق و سقوط حکومت مرکزی گرفته تا احساسات اغفال شده و به بازی گرفته شده بخش هایی از ملت عراق؛ باز هم شهادت سردار برای ایرانی ها باور پذیر نیست.

البته این باور ناپذیری مرگ برای قاسم سلیمانی تا حدودی به ویژگی های شخصیتی اش بر می گردد. سرداری که ترس نمی شناخته و عاشق شهادت بوده است. به گفته دوستان و آشنایان به کررات سفر می کرده است و از قضا بخش عمده ای از سفرهایش را به جهت امنیتی، زمینی می رفته است. ایشان طی سالیان دفاع مقدس و پس از آن ترددهای بسیاری بین ایران و عراق داشته است و به جهت همین ترددها و روابط عمومی قوی دوستان بسیاری در دو طرف مرز داشته است که همین دوستان واسطه های اطلاعاتی ایشان و سپاه بوده اند. آشنایی ایشان به زبان عربی و فرهنگ بومی ساکنان منطقه از نقاط قوت دیگر ایشان بوده است. جمیع این ویژگی ها به انضمام علاقه ی ایرانیان به اسطوره سازی ایشان را به اسطوره نزدیک کرده بود گرچه ایان هیچی کم برای اسطوره شدن نداشته و ندارد. اسطوره ها نمی میرند و در قلب ها جای می گیرند همین خصیصه اسطور ه ها و ویژگی شهادت طلبی سردار سلیمانی بود که مرگ ایشان را برای جامعه ایرانی غیر قابل باور می کرد. اگرچه ایشان بنا به نص صریح قرآن نمرده است :

وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ﴿۱۶۹﴾ – (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹

سطح مخاطرات و خطر پذیری یک تصمیم

نکته مهم این شهادت آنست که اولا علیرغم وجود نوکرها و نوچه های فراوان آمریکا در منطقه هیچ کسی جز شخص ترامپ رئیس جمهور آمریکا جرئت صدور دستور ترور حاج قاسم را نداشت. (منبع ) به عبارتی هیچ کسی جز شخص اول دشمن چنین جسارتی را نداشته و توان پذیرش مخاطرات احتمالی این تصمیم را نیز نداشته است.

سردار سلیمانی ژنرالی تنش زا یا محبوب منطقه!؟

امریکایی ها معتقدند که جنایت صورت داده شان یک عامل پیشگیرانه برای حفظ منافع آمریکا و به جهت کاهش تنش در منطقه غرب آسیا بوده است اما آیا براستی سردار سلیمانی ژنرالی تنش زا بوده است یا تنش زدا !؟
سپاه برای پاسخ به این سئوال با هماهنگی نیروهای حشد الشعبی و مقامات رسمی عراق تشریفات مفصلی برای استقبال از پیکر جان باختگان و سردار سلیمانی را ترتیب داده است. مراسم تشیع حاج قاسم در منطقه سبز عراق، حرمین شریفین کاظمین، بغداد، شهرهای کربلا و نجف برگزار می شود.پیکر ایشان سپس راهی مشهد مقدس، تهران برای تشییع و در نهایت برای تشییع و خاکسپاری به زادگاهش کرمان منتقل می شود.
حضور مردم قدرشناس ایران و عراق علاوه بر نمایش همبستگی و یکپارچگی ملی در برابر تجاوزاتی از این دست؛ نشان از محبوبیت قاسم سلیمانی خواهد بود.
البته امریکایی ها طبق معمول بخشی از واقعیت را با بخشی از موهومات خلط کرده اند و موضوع ترور را رسانه ای کرده اند. آنها فقط برای حفظ منافع امریکا آن هم نه در شرایط تهاجمی انقلاب اسلامی بلکه در شرایط تدافعی اقدام به این عمل کور کرده اند.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.