حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 29 اسفند , 1402 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
با انواع بخاری آشنا شوید؟
15 سپتامبر 2018 - 13:08
شناسه : 4081
بازدید 379
9

شاید شما هم برای اتاق خوابتان و یا محل کارتان به یک بخاری مناسب احتیاج دارید که گرمابخش جسم و روحتان باشد. اینکه قیمتش مناسب باشد و از همه مهم‌تر ایرانی باشد. در ادامه به معرفی انواع برندهای بخاری ایرانی می‌پردازیم و ویژگی‌های انواع بخاری‌های موجود در بازار را شرح می‌دهیم تا تصمیم‌گیری درباره خرید […]

ارسال توسط :
پ
پ

شاید شما هم برای اتاق خوابتان و یا محل کارتان به یک بخاری مناسب احتیاج دارید که گرمابخش جسم و روحتان باشد. اینکه قیمتش مناسب باشد و از همه مهم‌تر ایرانی باشد. در ادامه به معرفی انواع برندهای بخاری ایرانی می‌پردازیم و ویژگی‌های انواع بخاری‌های موجود در بازار را شرح می‌دهیم تا تصمیم‌گیری درباره خرید بخاری برایتان آسان شود!

سوال اول: چند برند ایرانی بخاری نام ببرید:

برندهای بخاری ایرانی بسیار زیاد هستند. الان که فکر می‌کنم، می‌بینم اصلا انگار بخاری خارجی در بازار کم پیدا می‌شود. مخصوصاً بخاری گازی خارجی کم هست. ایرانی‌ها جای خودشان را باز کرده‌اند که جای شکرش باقی است و حالا برندها: پارس خزر، پلار، آبسال، برفاب، نیک‌کالا، جهان افروز و انرژی. احتمالاً برندهای دیگری هم هستند که از قلم افتاده‌اند. اما این مواردی که ذکر کردیم، معروف‌تر هستند.

سوال اول

سوال دوم: چند نوع بخاری داریم؟ نام ببرید.

بخاری‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. گازی، برقی و نفتی. البته بخاری ذغالی یا هیزمی هم داریم؛ اما بعد از جستجوهای فراوان متوجه شدیم که نمونه‌ٔ ایرانی از این نوع بخاری وجود ندارد و نمونه‌های موجود در بازار همه انگلیسی هستند. البته چند نمونه‌ای هستند که توسط صنعتگران ایرانی و به صورت محدود ساخته می‌شوند؛ یکی از این موارد سایه‌سازان است. این بخاری‌ها معمولا ظاهری آنتیک‌طور یا قرون وسطایی دارند و قیمت‌هایشان هم نجومی است. اصلاً ولش کن! خارج از بحث ماست.

سوال دوم

سوال سوم: بخاری‌های گازی را با جزئیات شرح دهید.

بخاری‌های گازی که یک نوع بسیار پرطرفدار، محبوب و پرفروش بخاری هستند که طرفداران زیادی دارد. چرا که در ایران هزینه گاز از برق کمتر است و بخار‌ی‌های گازی نسبت به دیگر بخاری‌ها فضای بیشتری را گرم می‌کنند. این بخاری‌ها برای مصارف خانگی مناسب‌تر هستند. در دو نوع متداول با دودکش و بدون دودکش عرضه می‌شوند. شرکت پلار، جهان افروز، آبسال در این نوع بخاری‌ها پیشتاز بوده‌اند. از لحاظ ایمنی، بدون دودکش‌ها برای فضاهای کوچک و بسته، مثل اتاق خواب اصلا مناسب نیستند. اغلب بخاری‌های جدید از ایمنی خوب و مناسبی برخوردارند و اغلب این ویژگی‌ها را دارند: ترموکوبل، جرقه زن، سیستم کنترل اکسیژن و سیستم قطع هوشمند شعله. نمونه‌های بدون دودکش اکثرا قابلیت نصب روی دیوار را دارند و نمونه‌های دودکش دار را می‌توان با تزئینات بیشتر هم دید. مثلاً مدل‌های شومینه‌ای و هیزم دار. نیک کالا مدل‌های متنوعی در این زمینه تولید کرده است. اگر بخاری دارای شیشه‌های مقاوم باشد بهتر است وگرنه احتمال شکستن شیشه‌هایش زیاد است. بخاری‌های جهان افروز یک ویژگی جالب دارند. در پشت بخاری مخزن کوچکی طراحی شده که می‌شود در آن آب ریخت تا هوای محیط مرطوب شود. کار دستگاه بخور را برایتان انجام می‌دهد.

سوال سوم

سوال چهارم: بخاری‌های برقی بر چند دسته تقسیم می‌شوند؟ توضیح دهید.

بخاری‌های برقی سه نوع هستند: هیتر، تابشی و فن‌دار. شرکت پارس خزر از این نظر در بازار پیشتاز بوده و مدل‌های بسیار متنوعی تولید کرده است. مدل‌های کوچک رومیزی فن‌دار که تقریباً کم مصرف هستند، دمای محیط را کنترل می‌کنند، ترموستات تنظیم دمای اتاق و سیم نسوز دارند و البته کمترین قیمت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و یا مدل‌های تابشی که می‌توانند فضاهای بزرگتری را گرم کنند. مثلاً یک فضای بیست یا سی متری را. البته مدل‌های تابشی چون نور تولید می‌کنند، شاید خیلی برای اتاق خواب مناسب نباشند؛ چرا که ممکن است، نورش مانع خواب راحتتان شود. نوع سوم هم که هیترها هستند. با المنت‌هایی که قرمز می‌شوند. سیستم ایمنی سقوط دارند. دمایشان با دکمه (معمولاً سه تایی) قابل تنظیم است. این را اضافه کنم که مدل‌های جدیدش اغلب فن هم دارند. یعنی یک تیر و دو نشان!

سوال چهارم

سوال پنجم: چند بخاری مناسب محیط کارگاهی و صنعتی نام ببرید.

برای مصارف صنعتی و کارگاهی چند مدل بخاری وجود دارد. مدل‌های دیواری و زمینی. یا مدل‌های گازی یا نفتی و حتی گازوئیلی! تمام این بخاری‌ها توسط شرکت انرژی ساخته می‌شوند و حداقل قیمتشان یک میلیون تومان است و نمونه‌های بزرگ و پر قدرت تا قیمت چهار و پنج میلیون تومان هم دیده می‌شود. قابلیت خاصی که این بخاری‌ها دارند، این است که اغلب فن‌دار هستند و فضای زیادی را گرم می‌کنند. حتی بعضی نمونه‌ها ویژگی خاصی دارند که آن گرمایش موضعی دور تا دور محصول است و در صورت امکان می‌توان آنها را در وسط فضای کارگاهی قرار داد و لازم نیست حتما کنار دیوار باشند.

 

سوال پنجم

سوال ششم: آیا همه چیز را گفته‌ای؟

اگر بخواهیم باز هم درباره‌ٔ بخاری حرف بزنیم که حرف بسیار است. مدل‌های جدیدتری از بخاری به بازار آمده است که شبیه پنکه‌های پایه دار هستند که البته گرما تولید می‌کنند. برای خرید بخاری پیشنهاد می‌کنیم به نوع حامل انرژی که در دسترستان هست توجه کنید و متناسب با آن خرید کنید. به نوع گاز (شهری، مایع) بخاری توجه کنید. برای بهینه سازی مصرف انرژی، قدرت و اندازه‌ٔ بخاری را با توجه به فضا انتخاب کنید تا فضای به حد کافی گرم شود. اگر مثلاً یک بخاری کارگاهی برای خانه‌تان بخرید، شبیه مرغ‌های بریان خواهید شد! و البته جیبتان هم خالی خواهد شد. اگر بخاری رومیزی برای خانه‌تان بخرید، منجمد خواهید شد!

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.