حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 7 اردیبهشت , 1403 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
تفاوت تلویزیون های QLED  و OLED
31 آگوست 2019 - 9:53
شناسه : 6842
بازدید 259
9

سامسونگ، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلویزیون در جهان، در نمایشگاه CES 2017 از تکنولوژی جدید ساخت تلویزیون با نام QLED رونمایی کرد. باوجود اینکه سامسونگ خود را مبدع تکنولوژی QLEDمی‌داند و نام آن را به ثبت تجاری نیز رسانده است؛ از به‌ کار گرفتن این نام در تلویزیون‌های ساخت دیگر شرکت‌ها استقبال می‌کند. حقیقت این است که QLED با تکنولوژی به‌کاررفته در تلویزیون‌های LCD مجهز به […]

ارسال توسط :
پ
پ

سامسونگ، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلویزیون در جهان، در نمایشگاه CES 2017 از تکنولوژی جدید ساخت تلویزیون با نام QLED رونمایی کرد. باوجود اینکه سامسونگ خود را مبدع تکنولوژی QLEDمی‌داند و نام آن را به ثبت تجاری نیز رسانده است؛ از به‌ کار گرفتن این نام در تلویزیون‌های ساخت دیگر شرکت‌ها استقبال می‌کند. حقیقت این است که QLED با تکنولوژی به‌کاررفته در تلویزیون‌های LCD مجهز به نقاط کوانتومی (تنها رقیب فعلی تلویزیون‌های OLED) تفاوت چندانی ندارد و سامسونگ نیز بیش از همه به این موضوع واقف است.

اوایل امسال سامسونگ اعلام کرد که با همکاری دو شرکت چینی TCL و هایسنس، «اتحاد QLED» را تشکیل داده است.

رقیب اتحاد QLED، اتحاد غیر رسمی OLED است که از شرکت‌های ال‌جی، سونی و پاناسونیک تشکیل شده است. هرچند ال‌جی همچون سامسونگ دست به تشکیل اتحاد نزده است، اما با توجه به تأمین پنل OLED تلویزیون‌های دو شرکت ژاپنی، واضح است که به‌صورت غیر رسمی نقش رهبری این اتحاد را بر عهده دارد.

لازم است بار دیگر یادآوری کنیم که چیزی به اسم تلویزیون LED وجود خارجی ندارد. آن‌چه در بازار به LEDمشهور است، در واقع LCD-هایی هستند که نور زمینه‌ی آن‌ها از طریق لامپ LED تأمین می‌شود. نام صحیح این تلویزیون‌ها«LED Backlit LCD» است؛ اما شرکت‌های سازنده‌ی تلویزیون با زیرکی، به‌اختصار نام LED بر آن‌ها می‌گذارند.

در حالی که تلویزیون‌های OLED نور و رنگ خود را مستقیما از لامپ‌های LED رنگی تأمین می‌کنند، تلویزیون‌های LED بازار همچنان از کریستال مایع برای تولید رنگ استفاده می‌کنند. تلویزیون‌های QLED سامسونگ نیز مانند تلویزیون‌های به‌اصطلاحLED، ماهیتا نوعی LCD محسوب می‌شوند.

QLED چیست؟

تلویزیون‌های QLED (بخوانید کیولِد) درواقع LCD-هایی هستند که برای افزایش کیفیت تصویر خود از تکنولوژی نقاط کوانتومی استفاده می‌کنند. سامسونگ ادعا می‌کند QLED از تمامی دیگر تکنولوژی‌های ساخت نمایشگر روشنایی بیشتری تولید می‌کند و عمق رنگ سیاه آن از تلویزیون‌های LCD متداول بیشتر است

OLED چیست؟

OLED مخفف عبارت «دیود ارگارنیک تابش‌دهنده‌ی نور» است. به بیان بسیار ساده، صفحات OLED از LED-های ارگانیک کوچکی استفاده می‌کنند که درصورت دریافت الکتریسیته، نور رنگی از خود ساطع می‌کنند. هر لامپ LED به‌تنهایی یک پیکسل پنل تلویزیون OLED را تشکیل می‌دهد؛ در نتیجه برای ساخت این تلویزیون‌ها به میلیون‌ها عدد لامپ LED (به‌طور دقیق ۲,۰۷۳,۶۰۰ عدد در تلویزیون‌های فول اچ‌دی و ۸,۲۹۴,۴۰۰ عدد در تلویزیون‌های 4K) نیاز است. هرکدام از این میلیون‌هاLED کوچک‌ می‌توانند به‌تنهایی و به‌صورت مستقل از یکدیگر، رنگ خاص خود را تولید کنند یا روشن و خاموش شوند. هنگام نمایش رنگ سیاه نیز LED-های متناظر با پیکسل‌های سیاه کاملا خاموش می‌شوند که منجر به ایجاد عمیق‌ترین رنگ سیاه ممکن و کنتراست بی‌نهایت می‌شود.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.