حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
حمله ترکیه به سوریه و عواقب بین المللی آن
10 اکتبر 2019 - 9:31
شناسه : 8613
بازدید 237
10

دولت ترکیه مدعی است مرزهایش با سوریه ناامن است از همین رو وارد مناطق شمالی سوریه که کرد نشین است شده است این حمله نظامی از سوی دولت سوریه تجاوز به خاک سرزمینی اش تلقی شده است و کشورهای مختلف واکنش های گوناگونی داشته اند.

ارسال توسط :
پ
پ

دولت ترکیه مدعی است مرزهایش با سوریه ناامن است از همین رو وارد مناطق شمالی سوریه که کرد نشین است شده است این حمله نظامی از سوی دولت سوریه تجاوز به خاک سرزمینی اش تلقی شده است و کشورهای مختلف واکنش های گوناگونی داشته اند.

دستور حمله اردوغان به شمال سوریه

اردوغان با دستور عملیات اعلام کرد: نیروهای مسلح ما به همراه ارتش ملی سوریه (شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد) در شمال سوریه عملیات خود را علیه گروه‌های تروریستی داعش و پ ک ک و ی پ گ آغاز کرد. هدفمان از عملیات چشمه صلح از بین بردن کریدور ترور در مرزهای جنوبی است.

رئیس جمهور ترکیه در توییتی با اعلام این خبر عنوان کرد: با شکل گیری منطقه امن، آوارگان سوری را در این منطقه مستقر خواهیم کرد. تمامیت ارضی سوریه را حفظ خواهیم کرد و مردم منطقه را از چنگال تروریسم نجات خواهیم داد.

در این راستا مناطق رسولین و تل ابیض مورد حمله قرار گرفته است. مناطق مورد حمله ترکیه مناطق کردنشینی هستند که خواهان استقلال طلبی از دولت سوریه بوده اند و با دولت قانونی سوریه در طی سالهای اخیر جنگ بوده اند.

پس از شروع حملات جنگنده‌های ارتش ترکیه از پایگاه هشتم هوایی این کشور در دیاربکر، شاهدان عینی از فرار گسترده ساکنان منطقه «رأس‌ العین» سوریه به سمت تل‌ابیض خبر دادند. شبکه خبری‌ سی‌ان‌ان به نقل از منابع محلی گزارش داده است که در ساعات اولیه حمله دست‌کم 7 نفر کشته و بیش از 20 نفر زخمی شده‌اند.نیروهای کُرد موسوم به «قسد» نیز در واکنش به حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه، مناطقی از شهر مرزی «نصیبین» ترکیه را گلوله‌باران کرده‌اند که هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده است. شبه‌نظامیان کُرد همچنین تعدادی از چاه‌های نفت در استان حسکه سوریه را به آتش کشیده‌اند.ساعتی پس از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه، یک مقام وزارت خارجه این به‌شدت مقاصد تجاوزکارانه ترکیه و تجمع نیروی نظامی در مرزهای سوریه را بشدت محکوم و تأکید کرد: «این  نقض فاحش حقوق بین‌الملل است و سوریه بار دیگر بر عزم و اراده خود برای مقابله با تجاوز ترکیه با تمام وسایل مشروع تاکید می‌کند.»
 

واکنش های متفاوت بین المللی حمله ترکیه

همچنین «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه شد و مقامات سه کشور بزرگ اروپایی یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که برای رسیدگی به این موضوع نشست اضطراری تشکیل دهد؛ خواسته‌ای که بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مورد موافقت قرار گرفته و این نشست اضطراری همین امروز چهارشنبه (به وقت نیویورک) برگزار خواهد شد.

پشتیبانی و اطلاع ناتو و آمریکا

در عین حال «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) در یک نشست خبری اعلام کرد که ترکیه پیش از آغاز حمله به خاک سوریه، مراتب را به اطلاع ناتو رسانده است. به گفته وی، مقامات ترکیه به ناتو اطمینان داده‌اند که اقدامات ارتش این کشور در شمال شرقی سوریه «متناسب و سنجیده» خواهد بود.

محکومیت آلمان فرانسه ، انگلیس و مصر

مقامات برخی کشورها از جمله فرانسه، آلمان، انگلیس و مصر اقدام ترکیه در حمله به مناطق شمال شرقی سوریه را محکوم کرده‌اند و در این میان وزارت امور خارجه هلند شامگاه چهارشنبه از احضار سفیر ترکیه در آمستردام خبر داد.

کشورهای اروپایی خواستار نشست اضطراری شورای امنیت درباره عملیات ترکیه شدند. یک مقام ارشد فرانسوی اعلام کرد سه کشور بزرگ اروپایی خواستار برگزاری یک نشست اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌منظور گفتگو درباره عملیات نظامی اخیر ترکیه در شمال شرقی سوریه شده‌اند.

«آملی دِ مونچالین» وزیر امور اروپایی فرانسه روز چهارشنبه در نشست کمیته امور خارجه پارلمان این کشور اعلام کرد سه کشور بزرگ اروپایی یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس در واکنش به آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه در مناطق شمال شرقی سوریه، درخواست برگزاری یک نشست اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌منظور رسیدگی به این موضوع را ارائه کرده‌اند.

هشدار اکراد مقیم آلمان و اتحادیه عرب

اتحادیه عرب به ترکیه درباره هرگونه تجاوز نظامی به خاک سوریه هشدار داد.یک منبع مسئول در دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه‌ای تصریح کرد انجام چنین عملیاتی از سوی آنکارا، نقض آشکار حاکمیت سوریه و تهدیدکننده یکپارچگی و تمامیت ارضی آن است و باب افزایش تنش در وضعیت امنیتی و انسانی را باز می‌کند.

رئیس انجمن کردهای آلمان درباره عواقب حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه و خطراتی که اروپا را تهدید می‌کند هشدار داد. علی ارتان توپراک سخنگوی مجمع و رئیس جامعه کردهای آلمان در گفتگو با سایت رادیو آلمان درباره عواقب حمله ترکیه به شمال سوریه هشدار داده و گفت: اگر ترکیه به شمال سوریه حمله کند این مسئله همچنین عواقبی برای غرب خواهد داشت. در این صورت تروریسم داعش می تواند دوباره قدرت بگیرد و اروپا مجددا در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

وی تحولات اخیر را تنها یک فاجعه سیاسی و انسانی برای کردها ندانسته و گفت که هجوم ترکیه به شمال سوریه می تواند تلاش های کردها برای دموکراسی را نابود کند.وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که از تحولات سال های اخیر می دانیم که ترکیه تحت ریاست جمهوری اردوغان در زمینه دموکراسی و حاکمیت قانون تضعیف شده است و این کشور همچنین مسئول جنگ ها در منطقه است.

توپراک همچنین گفت که اردوغان می خواهد قلمرو تحت حاکمیت خود را گسترش دهد چرا که در عرصه سیاست داخلی مسائلی دارد. وی می خواهد قدرت خود را حفظ کند؛به همین دلیل او حالا تلاش می کند با جنگ طرفدارنی که در سال های اخیر از دست داده است را دوباره پشت خود جمع کند.

وی همچنین با توجه به تصمیمات ترامپ برای عقب نشینی از شمال سوریه این اقدام وی را با انگیزه های سیاست داخلی همراه دانسته و گفت: ترامپ به انتخابات های پیش رو فکر می کند چرا که او به انتخاب کنندگان خود قول داده است نیروهای آمریکایی را دوباره به کشور بازگرداند و مسئله سیاست خارجی برای او اهمیتی ندارد. اما آنچه وی انجام می دهد خطایی بزرگ است.

واکنش ایران از سخنان رئیس جمهور تا رزمایش ناگهانی ارتش

روحانی:‌ ترکیه حق دارد نگران مرزهای جنوبی خود باشد ولی باید راه درست انتخاب شود. روحانی ادامه داد امروز موضوع اصلی، شمال سوریه و شرق فرات نیست، بلکه مشکل اول در منطقه ادلب است که همه تروریست‌ها در آن منطقه جمع شده‌اند و امیدواریم کشورهای منطقه در این زمینه کمک کرده و دولت ترکیه نیز در این راستا دقت بیشتری را داشته باشد که با مشکلی جدید در منطقه مواجه نشویم.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.