حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, 4 فروردین , 1403 14 رمضان 1445 Saturday, 23 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
آشنایی با منابع اطلاعاتی پیرامون ارز دیجیتال
24 سپتامبر 2019 - 13:58
شناسه : 7677
بازدید 250
8

بیت کوین و ارزهای دیجیتال از شگفتانه های هزاره سوم میلادی هستند. همراه شدن ابداعات  فناورانه ی جهانی حوزه IT با موج  فراگیر تحصیلات عالیه و تکمیلی  در ایران باعث شد که ایرانیان نیز از غافله بیت کوین و ارز دیجیتال عقب نمانند. علاوه بر پیگیری دانشگاه ها، اساتید، دانشجویان و علاقمندان به فناوری؛ رویکرد […]

ارسال توسط :
پ
پ

بیت کوین و ارزهای دیجیتال از شگفتانه های هزاره سوم میلادی هستند. همراه شدن ابداعات  فناورانه ی جهانی حوزه IT با موج  فراگیر تحصیلات عالیه و تکمیلی  در ایران باعث شد که ایرانیان نیز از غافله بیت کوین و ارز دیجیتال عقب نمانند. علاوه بر پیگیری دانشگاه ها، اساتید، دانشجویان و علاقمندان به فناوری؛ رویکرد عدم مداخله دولت ها و حاکمیت در این حوزه باعث شد فضای اقتصادی این حوزه نیز در کشورمان باز شود و شرکت هایی اقدام به واردات ماینر و دستگاه های استخراج بکنند؛ تحریم های اقتصادی ایران، برق ارزان، ریسک پذیری بالای هموطنان هم  در کنار عوامل یادشده مزید بر علت شد که جامعه در سطوح مختلف با ارز دیجیتال مواجهه داشته باشد.

با وجود فناوری دوست نسل جوان ایرانی و علیرغم همه اطلاعاتی که به صورت جسته و گریخته از بیت کوین و ارز دیجیتال دارید؛

مجله خبری کافه بازار قصد دارد اطلاعاتی پیرامون ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین حضورتان تقدیم کند.

 

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال (به انگلیسی: Digital currency) ارزهایی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و مبنای آن‌ها صفر و یک است.

این ارزها برای پدربزرگهای ما هم که با کارت بانکی حقوق بازنشستگی شان را می گیرند چندان قریب نیست. کاغذهای تو دستمان که ارزش مبادله ایی داشتند به صفر و یک های دیجیتال بدل شده است که کارت و با دستگاه کارتخوان پرداخت می شود.البته موضوع تا این اندازه هم ساده نیست اما بالاخره سهولت کاربری کارتها در بازار و اقتصاد و مبنای اقتصادی و کارشناسی که باعث تحقق این مهم شده است بر کسی پوشیده نیست.

بیت کوین و ارز دیجیتال هم در ادامه همین مسیر هستند  همانطور که امروزه مختل شدن دستگاه های خودپرداز و اپلیکیشن های پرداخت اینترنتی اقتصاد را می خواباند؛ عدم حرکت به سمت و سوی ارزهای دیجیتال هم اقتصاد آینده را با مشکل قطعی مواجه خواهد کرد.

 

آغاز ارز دیجیتال با بیت کوین

بیت‌کوین (Bitcoin) اولین رمزارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه ( مثل دلار امروزی در اقتصاد جهانی) است، اگرچه بیت کوین از نظر حقوقی هنوز توسط هیچ کشوری به عنوان پول قانونی به رسمیت شناخته نشده ‌است اما دلایل بیشماری برای رواج آن و آینده بیت کوین و سایر رمز ارزها وجود دارد که بطور مفصل در مورد آنها خواهیم گفت.

 

اطلاعات موثق پایه عصر دیجیتال و هزاره داده ها

وقتی همگی قبول داریم که قبل از هر کاری بایستی اطلاعات موثق و قابل اعتماد و اتکایی داشته باشیم چه در مورد خرید یک بخاری با کیفیت ایرانی باشد چه در مورد خرید خودرو یا مسکن؛ چگونه می شود که در حوزه استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها سرمایه گذاری می کنیم و تجهیزات ماینیگ و استخراج خریداری می کنیم و بعد به سراغ کسب اطلاعات جامع می رویم!؟

باور کنید اطلاعات کتابخانه ای، همایش یک یا چند روزه یا عضویت در کانال های تلگرامی و گروه های مجازی شبکه اجتماعی علاقمندان به رمز ارزها و بیت کوین کفایت نمی کند!؟

پس می گویید چه کار باید کرد؟

با یک پرسش به سئوال شما جواب خواهم داد!

همین منابع اطلاعاتی مورد وثوق شما اطلاعاتشان را از کجا آورده اند؟ 

اینترنت، کتب فارسی و لاتین، داستان ها و افسانه هایی که در وبلاگ ها منتشر شده یا دورهمی های حضوری و مجازی در فضای مجازی!؟ یا شاید هم تجارب شخصی آمیخته به شکست و موفقیت!؟

 

مدت کوتاهی است که فناوری بلاک چین و موج تمایل به بیت کوین و رمز ارزها در دهکده جهانی فراگیر شده است پس دانشگاه ها و مجامع آکادمیک کمتر به این موضوع پرداخته اند اگرچه مقالاتی از سوی برخی تحلیل گران حوزه فناوری اطلاعات منتشر شده و کارگاه های آموزشی و همایش هایی هم برگزار شده است اما هنوز دانش مدونی پیرامون رمز ارزها وجود ندارد چه رسد به اینکه علمی مدون وجود داشته باشد بیشتر مطالب هم معطوف به آینده و آینده پژوهی فناوری بلاک چین و صد البته مسیری است که اقتصاد در آینده در پیش می گیرد.

 

این مقدمه طولانی لازم بود تا به این نقطه برسیم که منابع اطلاعاتی موثقی در اینترنت را که می شناسیم به شما معرفی کنیم:

 

منابع مورد استفاده مطالعاتی به سه بخش تقسیم می شوند:

سایت های عمومی :

سایت های معتبری هستند که عموما در انتشار اخبار و مقالات سعی دارند وجهه اطلاعاتی خود را حفظ کنند از سایت های اطلاع رسانی دانشگاه ها گرفته تا خبرگزاری ها و دانش نامه ها. استفاده یک علاقمند به بیت کوین از این قبیل سایت ها  بایستی در حد کسب اطلاع برای آشنایی و استخراج داده های خام از قبیل قوانین حقوقی و فناوری های اطلاعاتی باشد. اگرچه همین سایت ها هم درجات متفاوت دارند. در مجموع این قبیل سایت ها برای دو گروه مبتدیان و خبرنگاران مناسب هستند.

 

سایت های اطلاع رسانی عمومی حوزه فناوری اطلاعات :

این قبیل سایت ها اطلاعات جسته گریخته در حوزه رمزارز را منتشر می کنند و برای خبرنگاران و افراد علاقمندی که گه گاه مطالب را پیگیری می کنند مفید هستند اما اگر قصد دارید از یک نظم مطالعاتی برای شناخت رمز ارزها پیروی کنید حتما به دسته سوم سایت ها مراجعه کنید.

2-1 – زومیت: 

زومیت با تارنمای https://www.zoomit.ir/  یکی از سایت های  اطلاع رسانی عمومی معتبر در حوزه فناوری اطلاعات است که از قضا بخش بیت کوین هم دارد. اطلاعات مندرج در این سایت قابلیت اتکای لازم را دارد این موضوع را عملکرد زومیت نشان می دهد اطلاعات این سایت معتبرتر از منابع اطلاعاتی سنخ اول مثل خبرگزاری ها و حتی ویکی پدیا است.

این سایت توسط گروهی از علاقمندان به فناوری اطلاعات اداره می شود و با ترجمه متون مختلف خارجی سعی می کند نیاز مبرم به دانستن و آگاهی را در جامعه پرتقاضا و مشتاق ایران پاسخ دهد. این سایت تقریبا هم دوره با دیجی کالا و شاید دیجی مگ باشد منبع درآمدی اش هم جذب بنرهای تبلیغاتی است پس بیشتر به عنوان یک سایت خبری در حوزه IT رفتار می کند که رمز ارز یکی از حوزه های کاری اش است.

زنجیره خبرهای این سایت بیشتر جنبه اطلاع رسانی صرف دارد و همانگونه که گفته شد برای یک سیر مطالعاتی کاربردی نیست.

 

2-2- دیجیاتو: 

دیجیاتو https://digiato.com/ یکی دیگر از سایت های معتبر در حوزه  اطلاع رسانی عمومی حوزه فناوری اطلاعات است که در حوزه های دیگری هم فعالیت دارد این سایت به نسبت سایت زومیت تمرکز کمتری بر روی اخبار و محتوای رمز ارز و بیت کوین دارد اما می توانید مطالب منتشره از سوی آن را هم مرور کنید.

 

2-3- کلیک :

سومین و آخرین سایت عمومی که معرفی می کنیم https://click.ir/  است. این سایت از دو سایت دیگر کمتر شناخته شده است و به جهت ارج نهادن به تلاش منتقدان و کارشناسان حوزه IT این سایت را معرفی کردیم وگرنه ما پیشینه ای از اطلاعات منتشره از کلیک در اختیار نداریم.

 

3- سایت های اطلاع رسانی تخصصی در بخش رمز ارزها

 

3-1- ارز دیجیتال:

سایت ارز دیجیتال با نشانی https://arzdigital.com از اولین و مهم ترین منابع تخصصی در حوزه بلاک چین و رمز ارزها است که در کل محور شکل گیری این سایت بلاک چین و رمز ارز است.منبع درآمدی این سایت ها تبلیغات است اما بیشتر آگهی دهنده ها هم شرکت های واردات کننده ماینرها هستند به بیانی دیگر ارز دیجیتال با برنامه ریزی دقیق در حوزه بلاک چین و رمز ارزها سعی می کند پیشگامی خود در این حوزه را حفظ کند. این سایت به نوعی گفتمان ارز دیجیتال را در کشور گسترش می دهد. اگر قصد انجام یک سیر مطالعاتی را دارید این سایت برای این کار هم برنامه ریزی کرده است و سعی نموده که جنبه اطلاع رسانی بیشتری را در محتوای سایتش لحاظ قرار دهد.

 

3-2- ارز نگار:

سایت ارزنگار با نشانی https://arznegar.com/ سایت مشابه دیگری است که بخش آموزش هم دارد اما به گستردگی سایت ارز دیجیتال نیست.

 

3-3- بیت کوین:

اخیرا سایت بیت کوین مستقر در ایالات متحده زبان فارسی را هم به سایتش اضافه نموده است این سایت بانشانی https://bitcoin.org/fa سعی می کند مطالب منتشره به زبان مادر انگلیسی را در اختیار فارسی زبانان سراسر دنیا قرار دهد. این سایت به لحاظ کیفیت محتوا غنی است.

 

3-4- سایت های دیگری پیرامون ارز دیجیتال:

ایکس بلاک چین، کوین سرا و کوین استند از دیگر سایت های مرتبط تخصصی هستند که اگر سری به آنها بزنید خالی از مطلب نیستند.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.