حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 6 اردیبهشت , 1403 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
آموزش کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری
06 مارس 2021 - 17:49
شناسه : 12763
بازدید 219
7
آموزش کاشت صحیح درخت

در این پست، به مناسبت روز ملی درختکاری و فرارسیدن فصل بهار، می خواهیم به شما روش کاشت نهال را آموزش دهیم.   یکی از رسوم زیبایی و قابل تقدیری که در روزهای پایانی فصل زمستان بین مردم ایران رایج است،  رسم درختکاری است. نامگذاری روز  15  اسفندماه ( 5 مارس ) به عنوان روز درختکاری […]

ارسال توسط :
پ
پ

در این پست، به مناسبت روز ملی درختکاری و فرارسیدن فصل بهار، می خواهیم به شما روش کاشت نهال را آموزش دهیم.  

یکی از رسوم زیبایی و قابل تقدیری که در روزهای پایانی فصل زمستان بین مردم ایران رایج است،  رسم درختکاری است. نامگذاری روز  15  اسفندماه ( 5 مارس ) به عنوان روز درختکاری سبب شده تا مردم ایران که در این روزها خود را برای استقبال از روزهای پُر طراوت بهاری آماده می کنند با انگیزه بیشتری به کاشت نهال های جوان بپردازند و بهه پاس حق شناسی و شکر کردن نعمت های الهی با دستان خود نهالی را در دل زمین بنشانند.

درخت در ایران

ایرانیان از گذشته های دور همیشه برای درخت اهمیت خاصی قائل بوده اند. در ایران باستان درختان چنار، نخل و سرو ارزش خاصی داشتند. درخت چنار هم به خاطر سایه گستری و سرسبزی و هم از این جهت که هرساله پوست می اندازد و انگار تازه و جوان می شود، ارزش بسیاری در فرهنگ ایران زمین داشته است. 

بسیاری از شرق شناسان مجموعه کاخ های تخت جمشید را به مثابه باغ سنگی زیبایی و یا یک بیشه تصور کرده اند. زیرا در نقش برجسته های آنجا هم به وضوح، درختان نخل و سرو دیده می شود و هم اینکه ستون های کاخها تداعی کننده درختان هستند.

چه زمانی مناسب است برای کاشت نهال؟

درست است که 15 اسفند روز ملی درختکاری است. اما شما می توانید هر زمانی به کاشت نهال بپردازید. اما مناسب ترین زمان برای کاشت هنگام خواب درختان است. برای مثال در نقاط مرکزی و شمالی کشورمان، حدودا از اواحر مهر ماه تا اوخر اسفند ماه بهترین زمان برای کاشت درخت است. در این زمان آب و هوا خنک است و باعث می‌شود تا ریشه درخت پیش از باران‌های بهاری و هوای گرم تابستان در مکان جدید تثبیت می شود.

مراحل کاشت صحیح نهال

1- یک گودال بکنید:

پهنای گودال باید 2 تا 3 برابر عریض تر از توپی ریشه باشد، اما فقط بقدر توپی ریشه عمیق باشد. کندن یک گودال پهن خاک اطراف را بر می‌دارد و فضای بیشتری برای ریشه دواندن درخت ایجاد می‌کند. در مورد عمق آن نیز باید دقت کرد که اندازه پیت نهال و شما ریشه های درخت دارد. اگر هنگامی ک نهال را از پیت در آوردید ریشه ها را در کف پیت دیدید، حدودا 20 سانتی متر از قسمت کف پیت گودال عمیق تری بکنید.

2- کف گودال مقداری کاه بریزید:

دلیل این کار تامین کربن در فضای ریشه شما است. می توانید از بقایای گیاهی دیگری نیز استفاده کنید اما توجه داشته باشید که آن ها الوده نباشند تا نهال شما را دچار الودگی نشود.

3- نهال را از پیت در بیاورید :

اگر نهال را با پیت خریده اید حتما پیت آن را دد بیاورید و با پیت آن را نکارید. چراکه ریشه ها فضایی برای رشد نخواهد داشت. همچنین سعی کنید نهال هارا به صورت ریشه لخت نخرید چرا که به ریشه ها شوک وارد می‌شوند و ممکن است نهال شما رشد مطلوب را نداشته باشد. البته برخی از درختان با این مسئله مشکلی ندارند و به خوبی کنار می آیند!

4- درخت را در عمق مناسب قرار دهید:

عمق مناسبی برای ریشه در نظر بگیرید. بیشتر ریشه‌ 30 سانتی متر بالای خاک قرار می‌گیرد. اگر درخت را خیلی عمیق بکاریم، ریشه‌ی جدید نمی‌تواند بخوبی رشد کند و دچار کمبود اکسیژن خواهد شد. در خاکهای کم آب و خشک، درختان را باید 5 تا 7.5 سانتی متر بالاتر از سطح معمول کاشت. وقتی درخت را در گودال قرار می‌دهیم، آنرا از توده‌ی ریشه بلند کنید نه از ساقه.

5- درخت را در گودال صاف و قائم قرار دهید:

پیش از اینکه گودال را پر کردید، از کسی بخواهید تا درخت را از زوایای مختلف ببیند تا مطمئن شوید که درخت را صاف کاشته‌اید.

6- گودال را به تدریج ولی محکم پر کنید:

خاک اطراف پایین توده‌ی ریشه را پر و محکم کنید. اگر توده‌ی ریشه را محکم بسته‌اید، بدقت هر نوع نخ و یا پلاستیک یا سیم را از آن جدا سازید تا ریشه براحتی و بدون هیچ مانعی رشد کند. باقی مانده فضای چاله را پر کنید.

در هنگام کاشت خاکی که با ان می خواهید چاله را پر کنید سعی کنید : سنگ نداشته باشد، کمی کمپوست یا خاک برگ یا کود دامی پوسیده با آن مخلوط کنید، و با پودر عناصر ریز مغذی خاک را تقویت کنید.

خاک را محکم بکوبید تا هوای اضافی خارج شود. اگر خاک را نکوبید، ممکن است ریشه را خشک شود.

7- ابیاری کنید :

سعی کنید اولین ابیاری با قارچ کش باشد. در این صورت نهال شما سالم می ماند. بسیاری از نهال ها که خشک می شود، به دلیل ابتلا به بیماری های قارچی است.

کاشت نهال و درخت یک سرمایه‌ بلند مدت است. اینکه این سرمایه گذاری چقدر خوب رشد کند بستگی به نوع درخت، مکان کاشت و نوع مراقبت از آن در هنگام کاشت و پس از آن دارد.

پس خیلی مهم است که اگر تصمیم به کاشت نهال گرفتیم، حتما بررسی کنیم تا آن نهال با محیط سازگاری داشته باشد و مناسب برای ان اکوسیستم باشد. حتما ان را در محل مناسب بکاریم و از مراقبت از ان در سال های اولیه دریغ نکنیم.
دیدبازاری ها، بیایید با کاشت درخت، زمینمان را به محیطی زیباتر برای فرزندانمان تبدیل کنیم!

 

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.