حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, 29 فروردین , 1403 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
انتخاب بهترین وسیله گرمایشی برای منزل
09 دسامبر 2017 - 17:08
شناسه : 1983
بازدید 453
9

شاید شما هم جزو دسته افرادی باشید که به تازگی وارد منزل جدید شدید و برای تامین گرمای منزل دچار تردید هستید که کدام وسیله برای شما کارایی بهتری دارد! در این مطلب به شما کمک می کنیم که چه وسیله ای را برای گرمایش منزل خود انتخاب کنید. انتخاب وسایل گرمایشی همواره بر اساس […]

ارسال توسط :
پ
پ
شاید شما هم جزو دسته افرادی باشید که به تازگی وارد منزل جدید شدید و برای تامین گرمای منزل دچار تردید هستید که کدام وسیله برای شما کارایی بهتری دارد! در این مطلب به شما کمک می کنیم که چه وسیله ای را برای گرمایش منزل خود انتخاب کنید.

انتخاب وسایل گرمایشی همواره بر اساس معیارهای مختلفی صورت می گیرد. از آن جا که سالیانه درصد قابل توجهی از هزینه های انرژی خانواده ها صرف گرمایش منزل آن ها می شود، آگاهی کامل از ویژگی ها و امتیازات سیستم های مختلف گرمایشی برای تصمیم گیری در زمینه انتخاب آن با توجه به اطلاعات جمع آوری شده و شیوه کاربرد این دستگاه ها، امری بسیار ضروری است.
توجه داشته باشید که اگر درست تصمیم نگیرید حتی با صرف هزینه های بسیار زیاد نیز نمی توانید منزلتان را به نحو مطلوب گرم کنید. در خور ذکر است که انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب، می تواند هزینه ها و میزان مصرف انرژی را کاهش دهد و سبب حفظ منابع زیست محیطی شود. ما در ادامه این مطلب، نتیجه گفت و گوهایمان را با چند کارشناس این حوزه جمع آوری و مطرح می کنیم.

بخاری گازی؛ قدیمی و مقرون به صرفه 

رایج ترین وسیله برای گرم کردن خانه ها نه تنها در ایران بلکه در جهان بخاری گازی است. با این حال بخاری های آجری یا شومینه ای نسبت به بخاری های معمولی بیشتر هوا را خشک می کند و به دلیل مخلوط شدن گازهای تولیدی با هوای چرب خانه، ممکن است حساسیت تنفسی و چشمی را در پی داشته باشد. البته بخاری های شومینه ای از لحاظ مصرف انرژی و بازدهی بسیار بهتر است و به همین دلیل تا یک میلیون تومان هم قیمت گذاری شده است.
به طور کلی یک عیب بخاری ها در مقایسه با سیستم های پکیج و رادیاتور مرکزی، این است که باعث سیاه شدن دیوار و بعضی وسایل نزدیک به خودش می شود. در خور ذکر است که ویژگی مثبت و مهم بخاری در نصب آن است که نسبت به بقیه سیستم های گرمایشی بسیار راحت تر و سریع تر است. در ضمن قیمت بخاری با توجه به ویژگی ها و اندازه آن، تقریبا از 80 هزار تومان شروع می شود.

شومینه؛ لوکس و غیر بهینه 

استفاده از شومینه به علت اتلاف انرژی حرارتی بسیار زیاد در مقایسه با دیگر وسایل حرارتی گاز سوز، به طور کلی توصیه نمی شود. همچنین به علت آن که عمل احتراق در شومینه در محیط باز صورت می گیرد، احتمال بازیگوشی کودکان و بروز آتش سوزی در خانه بسیار زیاد است. همچنین نمی توان از شومینه صرفاً به عنوان تنها وسیله گرمایشی در محیط استفاده کرد و جنبه تزئینی و لوکس آن بر جنبه گرمایشی آن غالب است. البته استفاده از شومینه به مدت کوتاه آن هم در زمان هوشیاری و بیداری اشکال ندارد.

پکیج؛ کم دردسر و سالم 

در مقایسه پکیج با سایر سیستم های گرمایشی هوا مانند شوفاژخانه و بخاری چند نکته قابل بررسی است. از لحاظ ایمنی، پکیج ها با استفاده از روش گرمایش محیط از طریق آب گرم، از وجود متعدد بخاری ها در ساختمان می کاهد و به این طریق میزان خطرات ناشی از نشت منواکسیدکربن از مجراهای دودکش و همچنین خطرات ناشی از نشت گاز و خطر انفجار آن در ساختمان به شدت کاهش می یابد.
البته پکیج ها به تنهایی برای گرم کردن خانه کافی نیست و معمولاً باید حداقل از یک بخاری در کنار آن بهره برد. از لحاظ هزینه مصرف انرژی و سایر هزینه  ها، اولاً پکیج ها این قابلیت را به سیستم گرمایش ساختمان اضافه می کند که کلیه ساکنان واحدهای یک ساختمان بتوانند شرایط دمای هوا و دمای آب گرم واحد را به طور دلخواه و مستقل از دیگر واحدها تنظیم کنند، ثانیاً در این سیستم آب هدر نمی رود و همان آب در گردش در آشپزخانه و حمام استفاده می شود.
 با این حال به دلیل مصرف برق و گاز در این سیستم، قبض های آن خیلی هم ارزان نیست. البته در سیستم گرمایش با پکیج، با کم شدن مسیر لوله  کشی آب گرم مصرفی و شوفاژ و همچنین حذف نیاز به پمپ کردن آب گرم مصرفی در شوفاژ نسبت به داشتن موتورخانه از اتلاف گرما در مسیر و هزینه برق مصرفی پمپ کاسته می شود. از لحاظ تعمیرات و نگهداری هم پکیج نسبت به سیستم هایی مانند گرمایش از کف و شوفاژخانه های مرکزی راحت تر است.  در خور ذکر است که هزینه نصب پکیج در یک خانه 100 متری از 2 میلیون تومان شروع می شود.

رادیاتور دیواری؛ دردسرهای کلی 

در بعضی از خانه های ایرانی از این سیستم برای گرمایش استفاده می شود که به گاز شهری یا گازوئیل نیاز دارد. این سیستم در مجتمع هایی استفاده می شود که حداقل بیش از 12 واحد دارد. مزایای این سیستم عبارت است از این که به صورت مرکزی آب گرم تولید می کند و قدرت پمپاژ خوبی دارد.
شایان ذکر است که این سیستم نیاز به شارژ ماهیانه دارد و نداشتن استقلال آپارتمانی، نیاز به لوله کشی های زیاد و فضایی تقریبا بزرگ برای موتورخانه در زیرزمین از معایب این سیستم به شمار می رود. علاوه بر این انتقال نیافتن یکنواخت حرارت و وجود نقاط کور گرمایی و اتلاف فراوان انرژی به دلیل راندمان پایین آن، از معایب دیگر این سیستم است.

گرمایش از کف؛ گرما رسانی یکنواخت 

از این سیستم گرمایشی هم می توان در زمستان بهره برد اما به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن از پکیج یا بخاری استفاده کرد. با این حال، راندمان پایین به دلیل مدفون بودن لوله ها، انتشار کرک، گرد و غبار و ذرات روی فرش در هوا به دلیل جریان انتقالی هوای گرم از کف اتاق و نامناسب بودن فضای آن برای کودکان، سالمندان، بیماران ریوی و هزینه های فوق العاده زیاد در صورت نیاز به تعمیرات به همراه کند بودن سیستم برای گرمایش، از معایب اصلی گرمایش از کف محسوب می شود.
 البته از مزایای این سیستم، انتقال حرارت از پایین ترین سطح، گستردگی سطح انتقال حرارت به وسعت کف اتاق ها، گرما رسانی یکنواخت و بدون وجود نقطه کور است. همان طور که اشاره شد از محاسن سیستم گرمایش از کف، توزیع یکنواخت گرماست که به نمودار گرمایش ایده آل نزدیک است. با این حال در سیستم گرمایش مدت زمانی طول می کشد تا گرما از مصالح کف ساختمان عبور کند و به کف برسد.

اسپلیت های گرمایشی؛ زیبا و پر هزینه

اسپلیت ها به سرعت گرما به شما می دهد اما هزینه اولیه و مصرف برق بالا، نیاز به آب و هدر رفت آن، ایجاد صدا و مطلوبیت نداشتن نوع گرمادهی به دلیل دمیده شدن هوای گرم، از معایب این سیستم گرمایشی است.
 البته با توجه به طراحی های زیبا و انعطاف پذیری شکل گرفته در اسپلیت، این وسیله از دکوراسیون خوبی برخوردار است. در زمستان می توان از گرمایش آن استفاده کرد فقط یادآوری می شود که با توجه به ارزان بودن گاز مصرفی در ایران استفاده از یک دستگاه برقی برای گرمایش منطقی به نظر نمی رسد و به همین منظور به عنوان یک وسیله کمک گرمایشی مناسب است. قیمت اسپلیت های گرمایشی مرغوب هم کمتر از 3 میلیون تومان نیست.

بخاری برقی؛ پر مصرف

مصرف فوق العاده بالای برق این وسیله و کارایی تقریباً پایین آن برای خانه ها از مهم ترین معایب این بخاری هاست. البته بخاری های برقی قابلیت گرم کردن محیط های اداری و شرکت های کوچک را دارد و معمولاً به امکان تهویه هم مجهز است.
تقریبا همه بخاری های برقی امروزی برای تنظیم هوای اتاق مجهز به ترموستات اتوماتیک است که به طور خودکار پس از رسیدن به دمای مطلوب در همان درجه حرارت می ماند. همچنین فن های موجود در این دستگاه باعث می شود تا گرمای دستگاه را به محض روشن شدن احساس کنید. یکی دیگر از ویژگی های این دستگاه کم حجم بودن و اشغال فضای کم دستگاه است و شما می توانید همه جا حتی درمکان های باریک آن را نصب کنید. در پایان فقط میزان مصرف بالای 2000 وات آن را خدمتتان یادآوری می کنم. در ضمن قیمت بخاری های برقی از 100 هزار تومان شروع می شود و تا 2 میلیون تومان هم دیده شده است!
منبع: باشگاه خبرنگاران
<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

3 دیدگاه برای “انتخاب بهترین وسیله گرمایشی برای منزل”
  1. با این تیترها و عناوینی که شما برای وسایل گرمایشی زدید چی می مونه که بخریم!!؟؟بخاری برقی؛ پر مصرف!اسپلیت های گرمایشی: پر هزینه!رادیاتور دیواری؛ دردسرهای کلی !شومینه؛ غیر بهینه !

    پاسخ
    • یه پیشنهاد جالبی داشت اقای سروش جمشیدی میگفتن پتو بپیچید! ما هم احتمالا باید همین پیشنهاد رو بدیم!!!!
      صد البته در سایه مصرف بهینه هر کدام از وسایل مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

      پاسخ
  2. پیشنهاد مولف پکیج بود البته منظورشان از گرمایش از کف و پکیج یا رادیاتور باید یکسان باشه چون اصولا گرمایش از کف یه سیستم نه یک وسیله اما بدرستی اشاره کرده اند که حتما نیاز به وسیله کمکی هست

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.