حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
واردات لوازم خانگی از اول آذر ماه تغییر خواهد کرد!
07 نوامبر 2017 - 15:17
شناسه : 1740
بازدید 330
9

پرونده قاچاق لوازم خانگی به کشور از چند روز دیگر با اعمال کد شناسه در مبادی گمرکی و مراکز عرضه برای همیشه بسته خواهد شد و دیگر هیچ نوع لوازم خانگی به داخل کشور قاچاق نمی شود. محمد طحانپور رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی ضمن بیان این مطلب گفت: از اول آذر ورود هر نوع لوازم […]

ارسال توسط :
پ
پ

پرونده قاچاق لوازم خانگی به کشور از چند روز دیگر با اعمال کد شناسه در مبادی گمرکی و مراکز عرضه برای همیشه بسته خواهد شد و دیگر هیچ نوع لوازم خانگی به داخل کشور قاچاق نمی شود.

محمد طحانپور رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی ضمن بیان این مطلب گفت: از اول آذر ورود هر نوع لوازم خانگی به ایران منوط به اخذ کد شناسه از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. یعنی واردات لوازم خانگی صرفا از طریق مبادی رسمی و با پرداخت تمامی حقوق دولتی و عوارض گمرکی مقدور است.
به گفته وی، مسلما اجرای این طرح به جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق، تفکیک بین اجناس قاچاق و کالاهای مجاز، تشخیص سلامت و ایمنی کالا و شناسایی خدمات پس از فروش آن کمک می کند.
طحانپور ادامه داد: در حال حاضر لوازم خانگی از مبادی مختلف رسمی و غیر رسمی به کشور وارد می شود که بسیاری از آنها تقلبی، قاچاق، فاقد هرگونه ضمانت و ایمنی است. ورود این گونه اجناس به بازار علاوه بر اجحاف به واردکنندگان رسمی و فروشندگان معتبر باعث تضییع حقوق مصرف کنندگان هم می شود. وی ادامه داد: هم اینک تعداد زیادی کارت ضمانت نامه (گارانتی) تقلبی از سوی سوداگران و قاچاقچیان در چاپخانه‌های داخلی منتشر شده که همراه کالاهای قاچاق در بازار به خریداران تحویل می شود ولی هیچکدام از این ضمانت نامه‌ها اعتبار ندارند.
نامبرده افزود: در بازرسی‌های صورت گرفته از سطح بازار موارد متعدد از ضمانت نامه‌های تقلبی با تمامی مشخصات فنی نظیر هولوگرام و بارکد کالا کشف شده که اعتباری ندارد و جالب اینکه تشخیص سلامت و اعتبار این ضمانت نامه‌ها حتی برای فروشندگان قدیمی هم مقدور نیست. این قبیل اجناس تقلبی و فاقد ایمنی توسط شبکه قاچاق لوازم خانگی در بازار توزیع می شود و برای فروشندگان و خریداران ایجاد مشکل می کند.
به گفته وی، خوشبختانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همراهی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین با همکاری گمرکات کشور اقدام به طراحی کد شناسه ویژه ای کرده اند که این کد فقط به اجناس مجاز و رسمی تعلق می گیرد. این طرح در ادامه اجرای موفق آن در چند رسته کالایی گذشته صورت می‌گیرد و به نوعی می توان گفت، شکل تکامل یافته طرح “کد شبنم” است.
رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی افزود: کد شبنم که حدود ۷ سال قبل در این زمینه به اجرا گذاشته شده بود، طرحی بسیار عالی بود ولی اجرای ناشیانه و بدی داشت. اتحادیه صنف لوازم خانگی بارها نکات منفی اجرای طرح کد شبنم را به دستگاه‌های مسئول اعلام کرد، ولی هیچ دستگاهی حاضر به پذیرش نواقص اجرای این طرح نشد تا اینکه با شروع دولت دهم به کلی اجرای آن متوقف شد. این بار قرار شده است از اول آذر ورود لوازم خانگی به داخل کشور صرفا با اخذ کد شناسه در مبادی گمرکی امکان پذیر باشد و هرجا کالایی بدون داشتن این کد کشف شود، به منزله قاچاق محسوب خواهد شد.
وی افزود: اجرای این محدودیت سنگین برای ورود کالاهای قاچاق، هیچ تاثیری بر قیمت‌ها در بازار ندارد، زیرا در شرایط حاضر میزان عرضه در بازار بسیار بیشتر از تقاضاست و مردم نسبت به خرید کالای مجاز و سلامت آگاه شده اند. طحانپور تأکید کرد: اکنون بازار عرضه لوازم خانگی در ایران به شدت رقابتی است و هر تولید کننده یا عرضه کننده ای که بخواهد کوچکترین افزایش قیمتی روی محصول خود اعمال کند، قطعا بازار خود را از دست خواهد داد و به سرعت جای خالی آن توسط رقبا پُر می شود. وی برای اثبات این ادعا به گرانی اخیر مس و آهن در بازار داخلی و خارجی اشاره کرد که هیچ تأثیری بر قیمت لوازم خانگی در داخل نگذاشته است و گفت: تولید کنندگان و عرضه کنندگان با وجود بالارفتن قیمت تمام شده، برای از دست ندادن بازار حاضر به افزایش قیمت نیستند و این نشان دهنده اوج رقابت در بازار لوازم خانگی است.
رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که در مراحل اولیه اجرای شناسه دار کردن عرضه لوازم خانگی در بازار با مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری محدودی روبرو بشویم که کاملا طبیعی است و قطعا از سوی دستگاه‌های مسئول به سرعت مرتفع می شود، به همین سبب ما نسبت به نحوه اجرا و عواقب این کار خوشبین هستیم و از آن استقبال می کنیم. وی گفت: اجرای کد شناسه از اول آذر پرونده قاچاق لوازم خانگی به ایران را مختومه می کند.
رضا رحمانی معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به اجرای این طرح از ابتدای آذر به خبرنگار ما گفت: قطعا این کار به ساماندهی بازار لوازم خانگی در ایران کمک می کند.
وی گفت: سابقه فعالیت صنعت لوازم‌خانگی در ایران به بیش از ۵۰ سال می‌رسد و نیاز روزافزون اقشار جامعه به خرید و استفاده از لوازم‌خانگی نشان از اهمیت بازار این لوازم دارد. درواقع این صنعت، تأمین نیاز خانوارها را برای استفاده از امکانات مدرن و مطمئن زندگی در فهرست مأموریت‌های خود دارد.
معاون وزیر صنعت با اشاره به تغییر سلایق مصرف کنندگان و رقابتی شدن بازار لوازم خانگی گفت: باید پذیرفت که مشتریان مجبور به تطبیق خود با محصولات این صنعت نیستند بلکه این تولیدکنندگان هستند که باید خود را با خواسته‌های بازار و درنهایت مشتریان انطباق دهند.
وی گفت: برنامه ریزی کرده ایم که میزان تولید یخچال و فریزر را در ایران تا پایان امسال به ‌۷ر۲میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹ به حدود ۲ر۳ دستگاه برسانیم. همچنین هدف‌گذاری شده است که تولید ماشین لباس‌شویی در ایران تا پایان سال ۹۶به ۵ر۲ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹حدود۲ر۳ میلیون دستگاه برسد. در تولید کولرآبی هم تاپایان امسال به رکورد ۴ر۲ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹ به ۷ر۲ میلیون دستگاه می رسیم.
رحمانی گفت: امسال تولید اجاق‌گاز در ایران به ۵ر۳ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹حدود ۴ میلیون دستگاه خواهد رسید و به همین سبب باید کیفیت تولید داخلی را به حدی بالا ببریم که بخش اعظم این ظرفیت به بازارهای خارجی صادر شود. وی گفت: می توان پیش بینی کرد که حجم صادرات لوازم خانگی ایران به بازار‌های خارجی تا پایان امسال به ۶۰۰ میلیون دلار و تا سال ۹۹ به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می رسد.

منبع: روزنامه اطلاعات

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

6 دیدگاه برای “واردات لوازم خانگی از اول آذر ماه تغییر خواهد کرد!”
  1. az in harfa ziad zadan taghir khasi joz gron shodan nadidim

    پاسخ
    • قوانین جدیدی قراره از آذرماه اعمال بشه که امیدواریم به نفع تمام تولید کنندگان خوب کشورمان باشه

      پاسخ
  2. واردات قاچاق لوازم خانگی کمر بازار و تولید کننده را شکنده خداکنه شرایط خوب بشه

    پاسخ
  3. از این که آخرین خبرها رو همیشه شما منتشر میکنید ازتون خیلی ممنونم
    شاد و پیروز باشید

    پاسخ
    • تلاش ما جلب رضایت دوستانی است که به مجله خبری ما سر می زنند…. خوشحالیم که شما رضایت داشتید

      پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.