حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 29 اسفند , 1402 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
واحد پول ایران از ریال به تومان تبدیل می شود!؟
05 می 2020 - 10:00
شناسه : 11798
بازدید 231
12

چند سالی است که دولت و مجلس در فکر و تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان هستند که این امر مهم بخش های مهم تر و پر ریسکی را در پی دارد. حذف صفر از رقم پول یکی از گزینه های مهم این معقوله است که باید توسط متخصصان و کارشناسان کاردان و […]

ارسال توسط :
پ
پ

چند سالی است که دولت و مجلس در فکر و تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان هستند که این امر مهم بخش های مهم تر و پر ریسکی را در پی دارد.

حذف صفر از رقم پول یکی از گزینه های مهم این معقوله است که باید توسط متخصصان و کارشناسان کاردان و با تجربه مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

اما اکنون قرار بر این شده تا 4 صفر از مبالغ اسکناس ها و پول های رایج مملکت حذف شده تا اعتبار و ارزش آن را بیشتر از قبل گرداند.

این امر خطیر و مهم مستلزم تدبیرات و قوانینی می باشد که توسط مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و تصویب نهایی می باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت)  جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را تصویب کردند.

براین اساس ماده یک قانون پولی و بانکی کشور مصوبه ۱۸ /۴/ ۱۳۵۱ و بند‌های آن با اصلاحات بعدی به شرح زیر اصلاح می‌شود:

اصلاحات تبدیل واحد پول کشور

ماده یک- واحد پول ایران تومان است وهر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد قران است.

تبصره ۱- برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و تعهدات کشور در مقابل صندوق بین المللی پول محاسبه و تعیین می‌شود.

تبصره ۲ – دوره گردش موازی و اعتبار هم زمان تومان و قران که در این قانون دوره گذار نامیده می‌شود حداکثر سه سال با رعایت تبصره چهار این ماده می‌باشد. طریقه جمع آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال بر طبق مفاد بنده ب ماده ۳ و بند ج ماده ۴ این قانون حسب مورد تعیین و اجرا می‌شود.

تبصره ۳ – پس از پایان دوره گذار تعهداتی که بیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است تنها با واحد پول تومان و یا اجزای آن قابل ایفا است.

تبصره ۴ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ترتیبات اجرای لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

تبصره ۵ – آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

 

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.