نوجوانی سنی است که لبه مرز جوانی و کودکی قرار دارد و سنی است که فرد بسیار حساس می شود و از لحاظ روحی بسیار شکننده و مضطرب می شود و بسیار مهم است که «توانایی نهگفتن را» به نوجوانمان یاد دهیم که یک بار برای همیشه به هرنوع ماده مخدری نه بگوید.
مهرنوش محمدی کارشناس ارشد روانشناسی در ادامه این یادداشت در روزنامه شرق می نویسد: ابتدا از والدین شروع میکنم. شما والدین گرامی باید به توانمندیهای فرزندان خود واقف باشید و اینکه بیش از ظرفیت آنها از نوجوانان خود انتظار داشته باشید، نه تنها به آنان کمکی نکردهاید بلکه آنان را دچار استرس کردهاید. درعینحال نوجوان شما دچار کمبود اعتمادبهنفس و عزتنفسش دچار چالش میشود. ممکن است این کمبود را به وسیله مواد مخدر جبران کند. هر فردی یک توانمندی به خصوص و استعداد خاصی در یک رشته و گرایش دارد، انتظار نداشته باشید که فرزندتان یک فرد بسیار خارقالعاده و سرشار از توانمندیهای نهفته باشد.
نوجوان خود را همانگونه که هست، بپذیرید و به روش صحیح، اشتباهات او را تذکر دهید. توانمندی ها و داشتههای نوجوانتان را به او یادآوری کرده و نکته بسیار مهمتر این است که «توانایی نهگفتن را» به نوجوانمان یاد دهیم که یک بار برای همیشه به هرنوع ماده مخدری نه بگوید. گاهی نوجوانان برای اینکه بخواهند بگویند مستقل شده و از خانواده حرفشنوی ندارند، با تعارف دوستان همسال خود و در جمع های دوستانه سیگار مصرف میکنند و همین ممکن است نوجوان را به سمت اعتیاد بکشد.
البته مهارت نهگفتن الگویی رفتاری است که ابتدا باید در خانواده شکل بگیرد و تقویت شود. در ضمن فقط نهگفتن کافی نیست؛ استواری در رفتار را هم میطلبد و پیشگیری از اعتیاد ابتدا در خانواده شروع میشود. اعضای خانواده و حتی والدین، یکدیگر را از مصرف بر حذر کنند و نیز از عوارض مواد مخدر بگویند و به نوجوانان یاد دهند که مواد مخدر در هرشکلی که باشد، اعتیاد آور است و اینکه با یک بار مصرفکردن معتاد نخواهند شد، اشتباه محض است. نوجوانان هم باید بدانید اگر میخواهید موفق شوید فقط یک همت بلند و یک اراده عالی میخواهد. برای بهتر درس خواندن، تمرکز حواس و تقویت حافظه یا حتی تناسب اندام، استفاده از مواد مخدر (که به توصیه اشتباه دیگری انجام شود) یک راهکار بسیار غلط، عجیب و غیرمنطقی است.
آمار کاملا دقیقی در دسترس نیست که چند درصد دانشآموزان معتاد هستند ولی مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان کرده که طبق آمارهای منتشرشده، دوو یکدهم درصد از دانشآموزان دوم دبیرستانی به مواد مخدر معتاد هستند (حمید صرامی ٢٠ مهر ٩۶) که اغلب این اعتیاد به گرس، ماریجوانا، گل، ریتالین است و پنج درصد مابقی در خانواده هایی هستند که درگیر مواد مخدر هستند و با این اوصاف احتمالا در کل ١۴ درصد از کل دانشآموزان (نسبت به کل جمعیت جامعه) در کشور معتاد هستند. ولی با این وجود؛ آموزش وپرورش زیر بار قبول این حقیقت تلخ نمیرود.
آشناسازی هدفمند دانش آموزان با خطر مصرف انواع مواد مخدر و عوارض آن، بیان پیشگیری و درمان آن از مباحث دورههای آموزشی معلمان میتواند باشد. حتی بد نیست واحدی درسی در مدارس با عنوان آسیبشناسی مواد مخدر قرار داده شود و این مهم به دانشآموزان گفته شود که ماده مخدر از هرنوع و با هر اسمی که باشد، آسیب زاست.
منبع: ایرنا
ثبت دیدگاه