بازار لوازم خانگی در کنار بازار مسکن و خودرو از بازارهای جذاب و پرسودی است که گردش مالی سرسام آوری دارد.
هر از چند گاهی شایعاتی در بازار لوازم خانگی کشورمان بسته به التهاباتی که در بازار روی می دهد بر سر زبان ها می افتد که بسته به استدلال های بروز و ظهور شایعه و واکنش متولیان امر در جامعه نفوذ می کند. یکی از این شایعات خروج دو برند کره ایی ال جی و سامسونگ از کشور همزمان با بازگشت تحریم ها بود. تحریم ها برگشت و سطح فعالیت ال جی و سامسونگ در بازار کم شد. اتفاق دیگری که در طی این چند روز اخیر هم افتاد، اعلام پایان معافیت های خریداران نفت ایران از سوی ترامپ بود که بر رابطه ایران و کره جنوبی و متعاقبا بر عملکرد شرکت های کره ایی در ایران همچون ال جی و سامسونگ اثرگذار خواهد بود.
روزنامه فرهیختگان و حلقه ابتدایی یک زنجیره ی بی اساس
اما ماجرای خروج ال جی و سامسونگ از یک مقاله روزنامه فرهیختگان دوباره در رسانه ها دست به دست شد. روزنامه فرهیختگان رسانه دانشگاه آزاد در طی مقاله ایی با عنوان «فرصت طلایی برای لوازم خانگی ایران » به قلم خانم فریدزادگان چنین نوشت:
« بازار لوازم خانگی همچنان روزهای پرالتهابی را میگذراند و به اذعان متقاضیان خرید لوازم خانگی، گرانی در این بازار بیداد میکند. گرایش خریداران به خرید لوازم خانگی خارجی بهویژه تولیدات دو برند «الجی» و «سامسونگ» بهحدی است که بعضا برخی خانوادهها حاضر به پرداخت چندین برابر قیمت واقعی یکی از لوازم خانگی این دو برند هستند. این در حالی است که به گفته فعالان صنعت لوازم خانگی در کشور، لوازم خانگی تولید ایران علاوهبر توانایی رقابت با محصولات مشابه خارجی، اکنون در بسیاری از کشورهای همسایه طرفداران بیشتری نسبت به لوازم خانگی خارجی دارد.
سال گذشته و بهدنبال التهابات ایجادشده در بازار ارز، وضعیت صنعت و بازار لوازم خانگی نیز تحتالشعاع این التهابات قرار گرفت و قیمت تمامشده انواع لوازم خانگی با رشد غیرقابل انتظاری مواجه شد. این اتفاق چند پیامد جبرانناپذیر بههمراه داشت؛ نخست اینکه تولید لوازم خانگی داخلی بهواسطه افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی با چالش مواجه شد. از این رو برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی با کاهش میزان تولیدات خود، کوشیدند خسارت ناشی از رشد قیمت ارز را جبران کنند. ماحصل کاهش خط تولید کارخانهها، کاهش لوازم خانگی در بازار و در نتیجه افزایش ناگهانی قیمتها شد.»
در ادامه ی این مقاله ، نویسنده چنین می نویسد:
« در این میان دو برند کرهای که حدود یک دهه از فعالیت آنها در ایران میگذرد نیز پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای علیه ایران، اعلام کردند بازار ایران را ترک خواهند کرد. اگرچه در ابتدا گفته میشد این اقدام الجی و سامسونگ تنها در حد یک شایعه در فضای مجازی است، اما شواهد نشان میدهد در سال 98 تولید دو شرکت بزرگ لوازم خانگی الجی و سامسونگ به یکپنجم روزهای پایانی سال گذشته رسیده است. این دو شرکت تولیدکننده لوازم خانگی اگرچه در سالهای گذشته و حتی در دوره تحریمهای پیشین توانستند سودهای کلانی از فروش محصولات خود در بازار ایران کسب کنند، اما همواره بهعنوان یک مونتاژکننده و نه تولیدکننده در ایران حضور داشتند و با توجه به استقبال مردم ایران برای استفاده از محصولات الجی و سامسونگ، این دو شرکت توانستند به موفقیتهای بیشماری در عرضه تولیدات خود در ایران دست پیدا کنند. حضور این دو برند کرهای در ایران اگرچه تنوع محصولات موجود در بازار لوازم خانگی را دوچندان کرده است، اما از این نکته نباید غافل شد که در حال حاضر تولیدات داخلی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی با نمونههای مشابه خارجی بهخوبی رقابت میکنند.»
بازنشر خبر در رسانه های خبری فضای مجازی
رسانه های دنیای مجازی هم که فراخور گردش این روزه اطلاعات، بخشی از اخبارشان را از سایر رسانه ها انتخاب و بازنشر می کنند به بازنشر محتوای همین مقاله روی آوردند. پایگاه های خبری آشنا و معتبری همچون عصر ایران و بهار نیوز هم به باز نشر این اخبار روی آورده اند
اینکه منبع اصلی روزنامه فرهیختگان هم چه و کجا بوده است نیز معلوم نیست. البته تمام آنچه مقاله سایت فرهیختگان آنلاین و روزنامه فرهیختگان منتشر شده است هم بی پایه و اساس نیست اما اساس مطلب دور از استدلال و حتی ذهن است. اخبار منتشر شده ی حوزه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران نیز از شایعه بودن این خبر حکایت دارد. سایت خبری که بیشتر حول ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می کند به نام گجت نیوز مدعی شده است که در پی ارتباط گیری با روابط عمومی سامسونگ کذب بودن خبر را مستقیم به انتشار می رساند.
ثبت دیدگاه