حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
راهنمای خرید لباسشویی مناسب
25 آگوست 2018 - 16:59
شناسه : 3749
بازدید 400
9

امروزه ماشین لباسشویی یکی از بزرگ ترین احتیاجات روزمره ی بشر است که تقریبا در هر خانه ای وجودش ضروری است.   انواع ماشین لباسشویی: سه نوع مختلف برای انتخاب و خرید لباسشویی وجود دارد: 1. ماشین لباسشویی های درب از بالا معمولی (پرتابل) 2. ماشین لباسشویی درب از بالا به همراه خشک کن (دوقلو) […]

ارسال توسط :
پ
پ

امروزه ماشین لباسشویی یکی از بزرگ ترین احتیاجات روزمره ی بشر است که تقریبا در هر خانه ای وجودش ضروری است.

 

انواع ماشین لباسشویی:

سه نوع مختلف برای انتخاب و خرید لباسشویی وجود دارد:

1. ماشین لباسشویی های درب از بالا معمولی (پرتابل)

2. ماشین لباسشویی درب از بالا به همراه خشک کن (دوقلو)

3. ماشین لباسشویی درب از جلو اتوماتیک که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند.

 

1. ماشین لباسشویی درب از بالا معمولی:

ماشین لباسشویی درب از بالا معمولی

 

در این مدل ها مخزن آب را پر می کنند و حرکت چرخشی همزن عمل شستشو را انجام میدهد. از مزایای این مدل ها قیمت کمتر نسبت به مدل های اتوماتیک می باشد و کاربرد راحت و آسان، سبکی آن، کوچکی و کم جا گیری در مدل های مینی واش از دیگر مزایای آن میباشد.

 

از معایب این مدل این است که به عنوان دستگاهی چند کاره کاربرد ندارد( یعنی فقط قابلیت شستشو دارد)، ظرفیت شستشوی 3 تا 7 کیلوگرم لباس را دارند، مصرف آب در مدل های لباسشویی درب از بالا زیاد است، نسبتا پر و سر و صدا کار می کنند و ظرفیت آنها می تواند نا متعادل باشد.

2. ماشین لباسشویی درب از بالا دو قلو:

2. ماشین لباسشویی درب از بالا دو قلو

این نوع از ماشین لباسشویی از روش معلق شدن برای شستشوی لباسها استفاده می کند. این نوع ماشین لباسشویی ها ظرفیت محدودی دارند به همین علت آب کمتری استفاده میکنند و با سرعت بالایی می چرخند و با تولید کف کمتر و استفاده مفید (بازدهی بالا) از مواد شوینده کار می کنند.

 

از مزایای ماشین لباسشویی درب از بالا دو قلو ظرفیت بالای آنهاست که تا 9 کیلو گرمی هم در برخی از مدل ها وجود دارد و بطور کلی این مدلها شستشوی بهتری دارند. داشتن خشک کن با سرعت بالا باعث کاهش زمان خشک شدن لباس در آنها می شود.

 

از معایب ماشین لباسشویی درب از بالا دو قلو این است که به دلیل سرعت بالای چرخاندن  ممکن است باعث به هم پیچیدن لباس و چروک شدن لباسها شود.

3. ماشین لباسشویی درب از جلو:

ماشین لباسشویی درب از جلو

ین نوع از ماشین لباسشویی هم تا حدی از آب پر می شوند. شستشوی لباس در آنها به روش بلند کردن آنها به بالای مخزن آب و پرتاب درون آب  تمیز انجام می شود. این نوع ماشین لباسشویی هم  کف کمتری تولید کرده و از مواد شوینده با بازدهی بالا استفاده می کنند.

 

مزایای ماشین لباسشویی درب از جلو این است که بهتر و مقرون به صرفه تر از ماشین لباسشویی درب از بالا می شویند و لزوما قیمت خیلی بالایی ندارند.

 

استخراج رطوبت در چرخش مدور، زمان خشک کردن و صرف انرژی را کاهش می دهد. بطور کلی ماشین لباسشویی درب از جلو صدای کمی تولید می کنند.  به دلیل اینکه درب این نوع از ماشین لباسشویی ها در جلو قرار دارد امکان استفاده از فضای بالای آنها وجود دارد. در حالی که دستگاه‌هایی که درِ ورودی آنها از بالا است، فضای بالای آنها بدون استفاده باقی می ‌ماند.

 

بعد از اینکه نوع ماشین لباسشویی خود را با توجه به کاربردی که می خواهید از آن داشته باشید انتخاب کردید، با توجه به معیارهای دیگر که بیان می شود نسبت به انتخاب و خرید لباسشویی مدل مورد نظر اقدام کنید.

برنامه های ماشین لباسشویی:

برنامه های ماشین لباسشویی

برنامه های متنوع تر در انواع برندهای ماشین لباسشویی به شما اجازه می دهد تا بهترین برنامه را مطابق با البسه مناسب انتخاب نموده و نتیجه بهتری را بدست آورید. در بعضی از دستگاههای جدید علاوه بر برنامه های از پیش تعیین شده به کاربراین امکان را می دهد که بسته به سلیقه خود برنامه ای را برای شستشو تنظیم نماید. در صورتی که شما توانایی و حوصله چنین کاری را دارید خرید لباسشویی با این ویژگی خالی از لطف نیست.

 

قفل کودک (child lock)

قفل کودک به کودکان کنجکاو اجازه نمی‌دهد تنظیمات صفحه کنترل را دست بزنند. به این ترتیب آن‌ها دیگر نمی‌توانند به طور اتفاقی برنامه شستشو را دچار وقفه کنند.

 

نمایشگر (Display)

از روی نمایشگر می‌توانید وضعیت شستشو را کنترل کنید. این صفحه‌ها معمولا LEDیا LCDهستند.

برچسب انرژی (Energy Label)

این برچسب به شما امکان می‌دهد از میزان مصرف برق و آب و همچنین سروصدای دستگاه مطلع شوید. این میزان از Aتا G دسته بندی شده است. Aکمترین و Gبیشترین هزینه را نشان می‌دهد.

 

آبگیری مجدد (Extra Rinse)

این برنامه به شما اطمینان می‌دهد که ماده شوینده به طور کامل استفاده شده است. باقی ماندن مواد شوینده روی لباس‌ها باعث حساسیت پوستی و سوزش می‌شود.

 

کارکرد نیمه پر (Half Load)

با این قابلیت می‌توانید هنگامی که کار شست وشو به نیمه رسیده یا لباس کمتری داخل ماشین است، از آب و قدرت کمتری استفاده کنید. بسیاری از ماشین‌های امروزی این امکان را دارند که به صورت خودکار بار داخل ماشین را وزن کنند.

 

ظرفیت گنجایش (Load Capacity)

بیشترین مقدار باری است که ماشین می‌تواند تحمل کند. این مقدار در ماشین‌های لباسشویی مختلف متغیر است.

 

پیش شست وشو (Pre-wash)

با این برنامه، لباس‌های بسیار کثیف پیش از آغاز چرخه اصلی شست وشو با دمای پایین شسته می‌شوند.

 

شست وشوی سریع (Quick Wash)

امروزه زیاد شدن مشغله کاری باعث شده است وقت کمتری برای شستن لباس‌ها وجود داشته باشد بنابراین نیاز به داشتن یک ماشین لباسشویی که بتواند این کار را در زمان کمتری انجام دهد بیش از پیش احساس می‌شود. این گزینه علاوه بر شست وشوی سریع، سبب می‌شود از اب و برق کمتری استفاده شود.

 

سرعت چرخش آب (Spin Speed)

سرعت چرخش، بر حسب برنامه شستشو، در برخی از ماشین‌های لباسشویی به طور خودکار و در اغلب آن‌ها به صورت دستی قابل تنظیم است. بالا بودن این سرعت هنگام خشک کردن نیز باعث می‌شود رطوبت لباس‌ها بیشتر گرفته شود و سرعت خشک کردن لباس‌ها بیشتر شود. البته بالا بودن سرعت، مصرف انرژی و احتمال پاره یا فرشودن لباس‌ها را بالا می‌برد.

 

دور موتور متغیر (Variable Spin Speed)

به شما این امکان را می‌دهد که بدون در نظر گرفتن برنامه، سرعت چرخش را تعیین کنید.

 

شستشوی لباس‌ها پشمی (Wool Wash)

ماشین‌های لباسشویی معمولی فقط می‌توانند برخی از پارچه‌ها را بشویند. محدودیت این ماشین‌ها به گونه‌ای است که پلیور‌ها، روسری‌ها و یا بالش‌ها را باید با روش دیگری شست. این برنامه به منظور جلوگیری از چروک شدن لباس‌های پشمی و آسیب رساندن به آن‌ها طراحی شده است.

 

منطق فازی (Fuzzy logic)

این سیستم به طور خودکار دما، آب و میزان مواد شوینده را براساس مقدار لباس‌ها و درجه کثیفی ان‌ها تنظیم می کند.

 

زمان باقی مانده (Time Remaining)

نشان دهنده زمان باقی مانده از شستشوی لباس‌ها است.

 

اتوکشی آسان (Easy Iron)

برای کاستن از چین و چروک لباس‌های ظریف برنامه‌های ویژه‌ای در برخی ماشین‌های لباسشویی وجود دارد. استفاده از آب بیشتر در آخرین مرحله شستشو (آبکشی) از ایجاد چروک جلوگیری می‌کند.

 

موارد مهم در انتخاب و خرید لباسشویی:

موارد مهم در انتخاب و خرید لباسشویی

 

 

• اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب و خرید لباسشویی توجه به استاندارد بودن و رتبه برچسب انرژی آن است. بدون توجه به این فاکتور‌ها هرگز اقدام به انتخاب نکنید. این دستگاه در هفته حدود یکی دو بار استفاده می‌شود. بهتر است قبل از خرید لباسشویی به پارامتر‌های اصلی توجه کنید.

 

• با توجه به تعداد اعضای خانواده و میزان لباسهای قابل شستشو در هر بار ظرفیت لباسشویی را انتخاب کنید و حتما در موقع خرید لباسشویی به این نکته توجه کنید.

 

• لباسشویی‌های تمام اتوماتیک معمولا با حداکثر ظرفیت ۵، ۶، ۷ و ۸ کیلوگرم ساخته می‌شوند.

 

• مسلما میزان پولی که برای خرید لباسشویی در نظر می‌گیرید یکی از عوامل مهم تعیین کننده در انتخاب آن است. اما باید توجه داشته باشید که با کمی بیشتر کردن این مبلغ، می‌توانید گزینه بهتری بدست آورید.

 

• وجود برنامه‌های متنوع در ماشین لباسشویی به شما اجازه می‌دهد که برنامه شست و شو را متناسب با نوع و جنس لباس‌ها انتخاب کنید و نتیجه بهتری نصیبتان شود. بعضی از دستگاههای جدید علاوه بر برنامه‌های از پیش تعیین شده، این امکان را برایتان فراهم می‌آورند که به دلخواه خود برنامه‌ای را برای شستشو تنظیم کنید. در صورتی که توانایی و حوصله چنین کاری را دارید، بدانید که خرید لباسشویی با این ویژگی ها خالی از لطف نیست.

 

• ورودی آب گرم و سرد و یا ورودی تک: در صورتی که محل قرار گیری ماشین لباسشویی به شیر آب گرم نزدیک باشد پیشنهاد می کنیم که دستگاههای دارای دو ورودی آب یا در اصطلاح دو شیر را خریداری نمایید. با این کار در صورتی که شستشوی لباسها در دمای بالاتر انجام شود مقداری از آب گرم از طریق شیر آب گرم تامین می شود و انرژی کمتری مصرف شده  چرا که در غیر این صورت المنت دستگاه می بایستی دمای مطلوب آب را تامین کند.

 

• سرعت خشک کن که با واحد دور در دقیقه مشخص می‌شود از دیگر مشخصه‌ها یک ماشین لباسشویی است. اگر برای خشک کردن لباس‌ها محدودیت دارید یا ترجیح می‌دهید که آن‌ها را به صورت نیمه خشک یا خشک از لباسشویی خارج کنید، بهتر است ماشین لباسشویی با دور خشک کن بیشتر انتخاب کنید.

 

• ماشین لباسشویی‌های ایرانی معمولا دور خشک کن ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ و یا ۸۰۰ دارند. این مشخصه در ماشین لباسشویی‌های خارجی ۶۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۴۰۰، یا ۱۶۰۰ است. البته این اعداد حداکثر سرعت را نشان می‌دهند دستگاهی که دور خشک کن ۱۲۰۰ دارد، هنگام خشک کردن لباس‌ها می‌تواند با سرعت‌های ۶۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ کارکند.

 

• اینکه چه ماشین لباسشویی از همه بهتر است، سوالی است که در مود هیچ وسیله برقی نمی‌توان به طور قطعی به آن پاسخ داد. آن هم در حالتی که وسایل برقی حتی در اولین روز استفاده خود با احتمال خرابی روبه رو هستند! اما نکته قابل توجه در این زمینه مدت زمان ضمانت و نوع خدمات پس از فروش است پس شما میتوانید در هنگام خرید لباسشویی به این نکته توجه کنید.

 

• بیشتر ماشین‌های لباسشویی عرض ۶۰ و ارتفاع ۸۵ سانتی متر دارند. پیش از خرید لباسشویی، فضای مناسب نصب آن را معین کنید.

 

• قیمت ماشین‌های لباسشویی با برچسب مصرف انرژی پایین گرانتر هستند هرچند قیمت اولیه آن‌ها پایین‌تر باشد.

 

• در موقع خرید لباسشویی توجه کنید که ماشین لباسشویی چه امکاناتی را برای شست و شو به شما می‌دهد. شستشو با آب سرد، شستشو با درجه حرارت پایین آب و امکان تعیین تعداد دور آبکشی در دقیقه از جمله امکانات مفیدی هستند که می‌توانند در کاهش مصرف انرژی موثر باشند.

 

• ماشین‌هایی که دربشان در قسمت جلوی آن‌ها قرار دارد بسیار کمتر از ماشین‌هایی که درب آن‌ها در قسمت بالا است آب مصرف می‌کنند. بعضی از انواع ماشین‌های لباسشویی با درب از جلو فقط به اندازه ۳۳ درصد دیگر ماشین لباسشویی‌ها مصرف آب دارند. پس در هنگام خرید لباسشویی به میزان مصرف آب دستگاه هم توجه کنید. شست وشو در ماشین‌های درب از جلو نیز بهتر انجام می‌شود.

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “راهنمای خرید لباسشویی مناسب”
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.