حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
CDN چیست ؟
07 آوریل 2021 - 14:12
شناسه : 12949
بازدید 198
11

آیا تا به حال اسم CDN را شنیده اید ؟ آیا میدانید مخفف چیست یا چه کاربردی دارد؟ چگونه باعث کاهش سرعت لود سایت می شود ؟ و چرا CDN به وجود آمده ؟ و… ما در این مقاله به جواب این دست سوالات می پردازیم. چه بهتر که دانش هایمان را با هم به […]

ارسال توسط :
پ
پ

آیا تا به حال اسم CDN را شنیده اید ؟ آیا میدانید مخفف چیست یا چه کاربردی دارد؟ چگونه باعث کاهش سرعت لود سایت می شود ؟ و چرا CDN به وجود آمده ؟ و…

ما در این مقاله به جواب این دست سوالات می پردازیم. چه بهتر که دانش هایمان را با هم به اشتراک بزاریم. تمام سایت ها به دنبال افزلیش سرعت سایت و افزایش رضایت بازدید کنندگان هستند. یکی از جدیدترین راه های افزایش سرعت سایت استفاده از   CDN  می باشد. (CDN  به معنی شبکه تحویل محتوا یا شبکه توزیع محتوا است)

CDN چیست ؟

کلمه‌ CDN مخفف content delivery network به معنای شبکه تحویل محتوا است. شبکه تحویل محتوا (CDN) به گروهی از سرورها که از نظر جغرافیایی توزیع می شوند ، گفته می شود که با هم کار می کنند تا تحویل سریع محتوای اینترنت را فراهم کنند.

CDN امکان انتقال سریع دارایی های مورد نیاز برای بارگیری محتوای اینترنت از جمله صفحات HTML ، اطلاعات  جاوا اسکریپت ، تصاویر و فیلم ها را فراهم می کند. محبوبیت سرویس های CDN همچنان در حال افزایش است و امروزه بیشتر ترافیک وب از طریق CDN ها ، از جمله بازدید از سایت های اصلی مانند Facebook ، Netflix و Amazon ارائه می شود.

CND

سرورهایی در نقاط مختلف جغرافیایی قرار می گیرند و با توجه به اینکه کدام سرور به موقعیت بازدیدکننده سایت نزدیک تر است به درخواست ها پاسخ می دهد. در واقع اطلاعات سایت از سروری فراخوانی می شود که به موقعیت کاربر نزدیک تر باشد. بدین ترتیب سایت با سرعت بیشتر لود خواهد شد.

به همین دلیل هست که سایت هایی نظیر Facebook ، Netflix و Amazon و Google را که از CDN استفاده می کنند می بینید که خیلی سریع در کوتاه ترین زمان ممکن در دسترس قرار می گیرد.

مزایای استفاده از CDN چیست ؟

استفاده از CDN باعث قدرت بخشیدن به سرور سایت شما می شود. مزایای استفاده از CDN به شرح زیر است :

  • افزایش میزان پهنای باند و کاهش مصرف ترافیک اصلی سرور
  • افزایش سرعت بارگذاری و نمایش محتوای سایت به دلیل استفاده از نزدیک ترین سرور
  • امکان دسترسی جهانی را برای سایت شما فراهم میکند
  • افزایش تعداد کاربران همزمان سایت
  • کاهش بار سرور اصلی از طریق اینکه داده ها را در چدین سرور پخش بار اصلی سرور مرکزی کاهش می یابد
  • جلوگیری از حملات DDOS به سرور سایت
  • افزایش رضایت و تعداد کاربران به خاطر سرعت لود بهتر سایت

CDN چگونه کار می کند؟

بیش از نیمی از ترافیک اینترنت توسط شبکه تحویل محتوا (CDN) تأمین می شود. هدف CDN کاهش تأخیر بین ارسال درخواست برای یک صفحه وب و بارگیری کامل صفحه وب در دستگاه شما از طریق کاهش فاصله فیزیکی درخواست است.

به طور مثال ، یک بازدید کننده ایرانی که مایل است محتوایی را که از یک سرور مستقر در کانادا نشأت می گیرد مشاهده کند ، این درخواست مجبور است فاصله‌ی زیادی را طی کند ، در نتیجه زمان بارگیری افزایش می یابد.

برای مقابله با این ، CDN ها نسخه cached محتوای وب سایت شما را در چندین مکان جغرافیایی در سراسر جهان ذخیره می کنند که به عنوان “نقاط حضور” (PoPs) شناخته می شوند. این PoP ها شامل سرورهای ذخیره سازی ، اختصاصی هستند و وظیفه تحویل محتوا را در مکان کاربر بر عهده دارند.

CND

CDN ها از روی اطلاعات قابل دانلود شدن سایت شما مانند فایل کدهای CSS، فایل کدهای جاوااسکریپت و تصاویر و… که روی سرور اصلی است یک نسخه کپی ذخیره می کند و وقتی که کاربری وارد سایت شده و نیاز به این اطلاعات دارد، داده های مورد نیاز از طریق نزدیک ترین سرور از نظر مکانی به دستگاه بازدید کننده ارسال می گردد. CDN به عنوان پروکسی درخواست برای سرور مبدا عمل می کند و محتوای که Cache شده را برای در خواست ازائه می دهد .

CDNهای رایگان

یکی از معروف ترین این شبکه های توزیع محتوا CDN کلودفلر (Cloudflare) و همچنین ابر اروان برای کاربران ایرانی است که با استفاده از آن قادرید تا از امکانات رایگان  آن ها در سایت خود استفاده کنید.

اگر CDN کلودفلر را برای سایت خود  انتخاب کرده اید از ویدیو تصویری آن از استفاده از Cloud Flare جهت بهبود سرعت و امنیت کمک بگیرید. اما اگر از سیستم مدیریت محتوای محبوب وردپرس استفاده می کنید می توانبد تا از افزونه رایگان jetpack  استفاده نمایید که امکان استفاده از شبکه CDN اختصاصی این شرکت را در اختیار شما قرار می دهد و قادر هستید تا از آن به عنوان شبکه توزیع محتوا در سایت خود استفاده کنید.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.