حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
8 کشته بر اثر مصرف قارچ های سمی
19 می 2018 - 16:08
شناسه : 3191
بازدید 282
7

شمار کشته‌شدگان و مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های وحشی رو‌به‌افزایش است. تاکنون ٨ نفر در اثر مصرف این قارچ‌های سمی جان‌شان را از دست دادند و ۶٩۵ نفر هم مصدوم شدند که حال ۵٠ نفر آن‌ها وخیم است.   براساس اعلام مسئولان اورژانس تاکنون در ٩ استان کشور موارد مسمومیت دیده شده و بیشترین تلفات […]

ارسال توسط :
پ
پ

شمار کشته‌شدگان و مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های وحشی رو‌به‌افزایش است. تاکنون ٨ نفر در اثر مصرف این قارچ‌های سمی جان‌شان را از دست دادند و ۶٩۵ نفر هم مصدوم شدند که حال ۵٠ نفر آن‌ها وخیم است.

 

براساس اعلام مسئولان اورژانس تاکنون در ٩ استان کشور موارد مسمومیت دیده شده و بیشترین تلفات هم مربوط به استان کرمانشاه است. البته پنجشنبه‌شب یک‌نفر هم در استان لرستان به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو جانش را از دست داد تا با گذشت نزدیک به یک‌ماه از آغاز مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی برای نخستین‌بار یک‌نفر خارج از استان کرمانشاه قربانی قارچ‌های وحشی شود.

علت افزایش عجیب مسمومیت با قارچ‌های سمی تاکنون به‌طور دقیق اعلام نشده، اما برخی از مسئولان وزارت بهداشت در استان‌های پرخطر دلیل آن را رشد زیاد این قارچ‌ها به دلیل بارندگی‌های مناسب بهاری امسال می‌دانند.

ماجرای قارچ‌های سمی از استان کرمانشاه شروع شد. در روز‌های نخست اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که چند مورد مشکوک مسمومیت به بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه منتقل شدند و در بررسی‌های بعدی مشخص شد همگی آن‌ها از قارچ‌های خودرو استفاده کرده‌اند.

رفته‌رفته بر تعداد مسموم‌شدگان افزوده شد و موارد حادی از مسمومیت هم بین مصرف‌کنندگان دیده شد. برخی از افراد مسموم‌شده با علایم بسیار حادی، چون تشنج، افت فشار، بیهوشی و ازکارافتادگی کبد مواجه شدند، به همین علت اعزام افراد نیازمند به کلیه در دستور کار قرار گرفت.

هفته گذشته بود که بهمن روشنایی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه از اعزام ٨ نفر از مصدومان این حادثه به بیمارستان نمازی شیراز برای پیوند کبد خبر داد. در آن زمان مصرف قارچ‌های سمی فقط جان سه نفر را گرفته بود و تعدادی هم در مراکز درمانی کرمانشاه و شیراز بستری بودند که حال تعدادی از آن‌ها وخیم اعلام شده بود. البته معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه از افزایش احتمالی تعداد قربانیان این حادثه خبر داده بود.

حالا، اما قارچ‌های سمی جان ٨ نفر را گرفته و تعداد افراد مسموم‌شده در اثر مصرف این قارچ‌ها افزایش پیدا کرده است. حالا دیگر تنها در استان کرمانشاه موارد مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی دیده نمی‌شود و به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور قارچ‌های سمی ٩ استان کشور را درگیر کرده است: «در استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام، کردستان، قزوین، زنجان، آذربایجان غربی، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد مجموعا تاکنون ٨ کشته و ۶٩۵ نفر مصدوم شده‌اند که ۴٩۶ نفر آن‌ها تحت درمان قرار گرفته‌اند و در مجموع ١٩١ نفر در بیمارستان‌های مختلف بستری هستند.»

سخنگوی اورژانس کشور درباره آمار تفکیکی قربانیان و مصدومان مصرف قارچ‌های سمی به تفکیک استان‌ها گفت: «در استان کرمانشاه ۲۸۶ نفر مسموم شدند که ۲۱۱ نفر آن‌ها خدمات درمانی دریافت کردند، ۶٨ نفر همچنان بستری هستند و ٧ نفر هم از این استان جان‌شان را از دست دادند.

در استان لرستان هم تاکنون ١۵۴ نفر مسموم شدند که ٢٠ نفر از آن‌ها همچنان بستری هستند و یک نفر هم در اثر شدت مسمومیت جانش را از دست داد. ١۶ نفر هم در کردستان بستری شدند. ٢٨ نفر هم در آذربایجان با علایم مسمومیت قارچ‌های سمی تحت مداوا قرار گرفته‌اند. در زنجان و ایلام هم به ترتیب ۴٧ و ۵۴ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

۴ نفر در کهگیلویه‌وبویراحمد و ٣ نفر هم در چهارمحال‌وبختیاری در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته‌اند، ٣ نفر هم در قزوین با علایم مشابه به بیمارستان منتقل شدند.» خالدی با هشدار نسبت به خرید قارچ‌های فله‌ای از شهروندان خواست از قارچ‌های بسته‌بندی استفاده کنند. او همچنین درباره علایم مسمومیت‌های ناشی از مصرف این قارچ‌ها هم گفت: «دردشکمی، استفراغ و سردرد علایم این نوع از مسمومیت است، باید این افراد به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند، چراکه ممکن است سبب نارسایی کبد شود که در آن صورت تنها پیوند کبد امکان‌پذیر است.»

در همین‌حال ابراهیم شکیبا، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با اعلام افزایش قربانیان مصرف قارچ‌های سمی به ٧ نفر در این استان غربی گفت: «در چند روز اخیر ۴ نفر دیگر در این استان به دلیل شدت مسمومیت در اثر مصرف قارچ‌های خودرو جان‌شان را از دست دادند که با توجه به مرگ ٣ نفر در همان روز‌های آغاز موج مسمومیت‌ها، تعداد قربانیان به ٧ نفر رسید.»

او همچنین تعداد مصدومان در این استان را ۲۶۳ نفر اعلام کرد و در توضیح بیشتر گفت: «باوجود هشدار‌های مکرر درخصوص خودداری از مصرف قارچ‌های خودروی موجود در طبیعت، باز هم مسمومیت افراد رخ داده است، حتی مصرف قارچ‌های خودروی غیرسمی هم چندان توصیه نمی‌شود، چراکه میزان جذب فلزات سنگین در این قارچ‌ها زیاد است و در بلندمدت اثرات بسیار مخربی روی سلامتی فرد مصرف‌کننده به‌جای می‌گذارد.»

او هم دلیل افزایش موج مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی را بارندگی‌های بهاری سال جاری دانست و دراین‌باره گفت: «هوای گرم ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ناشی از بارش باران بهاری امسال زمینه‌ای مناسب برای رویش قارچ‌های خودرو بوده که عمده آن‌ها قارچ‌های سمی هستند.»

 منبع:فرادید
<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.