حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 30 فروردین , 1403 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
شب یلدا و آیین های آن
15 دسامبر 2019 - 11:09
شناسه : 10847
بازدید 248
8

شب یلدا جشن همگانی است که در سر تا سر ایران آیین و آداب و رسوم خاصی برای برگزاری آن وجود دارد. یکی از قدیمی ترین رسوم ایرانیان شب یلدا در تاریخ 30 آذر است که از آن به عنوان بلندتربن وطولانی ترین شب سال یاد میشود این آییناز دیرباز مورد استقبال ایرانیان بوده است […]

ارسال توسط :
پ
پ

شب یلدا جشن همگانی است که در سر تا سر ایران آیین و آداب و رسوم خاصی برای برگزاری آن وجود دارد.

یکی از قدیمی ترین رسوم ایرانیان شب یلدا در تاریخ 30 آذر است که از آن به عنوان بلندتربن وطولانی ترین شب سال یاد میشود این آییناز دیرباز مورد استقبال ایرانیان بوده است و در شهرهای مختلف با آداب متفلوتی برگزاار میشود.

یلدا به معنای تولد و زایش است. شب یلدا قدمت بسیار طولانی دارد ولی دقیق مشخص نیست قدمت آن مربوط به چه زمانی است.

آیین های شب یلدا

خانواده ها در این شب سرد و طولانی سعی دارند دورهمی برگزار کنند و در کنار هم برنامه های شاد و مفرحی را برگزار کنند و لذت بخش ترین شب را برای خود با استفاده از تفعل بر دیوان حافظ، شاهنامه خوانی، قرآن خواندن و برنامه هایی دیگر که در هر خانواده و شهر متفاوت است برای خود به ارمغان بیاورند.

خوراکی های شب یلدا

در این جشن سفره ای بزرگ از میوه و آجیل پهن میشود البته انار ، هندوانه و پشمک از خوراکی های اصلی این شب به یاد ماندنی هستند.

 

رسوم تهرانی ها درشب یلدا

شب یلدای تهرانی ها با میوه های تازه فصل پاییز و زمستان، میوه های خشک تابستان، آجیل مخصوص،هندوانه و شیرینی های بسیار خوشمزه این شب را سپری میکردند.

در ایران باستان شب یلدا را شب تولد خورشید میدانستند آنها بر این باور بودند که تاریکی نماد اهریمن و روشنایی نمادی از خیر و برکت است به همین دلیل که در شب یلدا که تاریکی طولانی تر است برای از بین بردن تاریکی و اهریمن جشن میگرفتند.

چرا هندوانه نمادی از شب یلداست؟

ایرانی ها بر این باورند که خوردن هندوانه سبب میشود سرما و بیماری در ساسر زمستان بر شما غالب نشود.

 

چرا انار نمادی از شب یلدا است؟

انار نمادی از تازگی است که با خوردن آن انرژی تازه ای میگیرند انار میوه ای بهشتی است که در پزشکی خوردن آن برای رفع بیماری ها توصیه میشود و همچنین انار سبب کاهش فشار خون و تصفیه خون میشود.

طبق گفته پزشکان خوردن انار به سلامت قلب و عروق کمک میکند.

 

شب چله یا شب یلدا؟

ابوریحان بیرونی این شب را تولد خورشید مینامند. اما این شب به این دلیل معروف به چله است که از اول زمستان تا دهم بهمن چله میگویند و به دلیل اینکه شب یلدا آغاز این چهل روز است به آن شب چله میگویند.

با دیدبازار یلدای شیرین تری را سپری کنید.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.