حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 6 اردیبهشت , 1403 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
گشتی در نمایشگاه لوازم خانگی با خبرنگار اعزامی کافه بازار
24 نوامبر 2018 - 15:39
شناسه : 4497
بازدید 228
8

حوالی ساعت ده صبح روز جمعه دوم آبان ماه بود که به خیابان سئول رسیدیم تراکم ماشین ها که زیاد می شود متوجه می شوی حوالی نمایشگاه بین المللی تهران هستیم. از تابلوهای تبلیغاتی کنار خیابان منتهی به نمایشگاه و برندی که بر تمامی آنها نقش بسته است می توان فهمید داخل نمایشگاه چه خبر […]

ارسال توسط :
پ
پ

حوالی ساعت ده صبح روز جمعه دوم آبان ماه بود که به خیابان سئول رسیدیم تراکم ماشین ها که زیاد می شود متوجه می شوی حوالی نمایشگاه بین المللی تهران هستیم. از تابلوهای تبلیغاتی کنار خیابان منتهی به نمایشگاه و برندی که بر تمامی آنها نقش بسته است می توان فهمید داخل نمایشگاه چه خبر است و با چه چیزی روبرو خواهیم شد.

نمایشگاه بین المللی  یا نمایشگاهی برای بین المللی شدن!؟

از باجه اطلاع رسانی واقع در محوطه آزاد نمایشگاه یک راهنما دریافت می کنیم یک سمت این راهنما نقشه و پیام های مجری نمایشگاه است و سمت دیگر آن نام مشارکت کنندگان در هجدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران وجود دارد. نام ها را  که می خوانی هم اسامی آشنا پیدا می کنی و هم اسامی نا آشنا و جویای نام.

اما آنچه بیش از همه در این بین نمایان می شود و در بازدیدها هم خودنمایی می کند فقدان حضور برندهای لوازم خانگی است که ظرف چهار – پنج سال اخیر بویژه پس از برجام پایشان به ایران باز شده بود. برندهایی که مردم را به کیفیت، لوکس گرایی، تجمل خواهی و حتی رقابت شدید بر سر قیمت عادت دارند اما این روزها وضع خوبی در بازار ندارند.

نبود برندهای خارجی در نمایشگاه عنوان بین المللی را تا حدود زیادی زیر سئوال برده است. هر چه برندها در نمایشگاه وجود ندارند در عوض چینی ها  و بویژه قطعه سازان چینی از وضعیت پیش آمده ( تخلیه بازار از رقیب)  استفاده کرده اند و با برپایی غرفه هایی سعی در تمایل با شرکت ها و تولیدکنندگان ایرانی دارند البته فقط غرفه های چینی نیستند که فعالان در نمایشگاه بین المللی شرکت کرده اند بلکه بازاریابان و حضور فعالان اقتصادی چینی در دید و بازدیدهای نمایشگاهی نیز از همین امر حکایت دارد.

در هر صورت می توان نامی بهتر برای نمایشگاه پیدا کرد: نمایشگاهی برای بین المللی شدن برندهای ایرانی !؟

حضور و غیبت معنا دار برندها

غیبت برندهای مطرح لوازم خانگی  آنچنان چشمگیر شده است که حتی برندهای مطرح و ریشه داری همچون LG و SAMSUNG هم که دو شرکت پخش گسترده با شبکه توزیع وسیع  ( گلدیران و سام سرویس) در کشور دارند؛ هم در نمایشگاه حضور ندارند. اما برندهای ایرانی مطرح هم همچون پارس خزر، هیمالیا، نیک کالا، آبسال و ده ها برند دیگر هم حضور ندارند. اگر خواهان علت و چرایی این وضعیت باشی بی شک بایستی پاسخ را در مسئله تحریم ها و وضعیت بازار لوازم خانگی جستجو کنی.

در عوض شرکت های غایب؛  شرکت هایی در نمایشگاه حضور دارند  که سعی دارند تهدیدات ناشی از تحریم و مشکلات ارزی را به فرصت بدل کنند. گروه صنعتی محمد زاده (الکترواستیل و پلادیوم) ، پلار، گروه صنعتی پاکشوما ، امرسان ، ایران شرق، گروه لوازم خانگی پارس و امرسان فقط بخش کوچکی از این شرکت ها هستند.

بازار داغ دید و بازدیدها

نمایشگاه ضمن اینکه محفلی است برای جذب مشتری و بازاریابی ؛ فرصتی برای دید و بازدیدهای سالانه خانواده بزرگ لوازم خانگی است. دسترسی به جمعی کثیری از کارشناسان، صاحب نظران، مدیران فروش شرکت ها و حتی برخی مدیران و صاحبان شرکت ها فقط و فقط در نمایشگاه امکان پذیر است که به تبع آن نیز دید و بازدیدهای سالانه ی کاری اتفاق می افتد. دید و بازدیدهایی که حرف های مختلفی در آن رد و بدل می شود از درخواست مساعدت برای خرید با تخفیف های بیشتر تا شرایط بازار و نظرات ذینفعان صنایع پیرامون شرایط اقتصادی و کاری.

شنیده ها: از قهر برندها و اعلان نارضایتی تا  کاهش هزینه

شنیده های ما از همین دید و بازدیدها حکایت از شایعاتی دارد که نه آن را تکذیب و نه تایید می کنیم فقط نقل قول می کنیم. از زبان یکی از کارشناسان فروش شرکت های ایرانی بیان شده است که شرکت متبوعش به دلیل عدم رضایت از وضعیت اقتصادی و کاری  بوجود آمده و به نشان اعتراض به وزارتخانه  از حضور در نمایشگاه سر باز زده است. البته برخی دیگر نیز معتقدند که در شرایط فعلی هزینه های زیادی به شرکت ها تحمیل شده است و با توجه به اینکه هیچ اتفاق خاضی در بازار نیفتاده است حضور در این نمایشگاه جز هزینه تراشی نتیجه دیگری ندارد. از شنیده ها و عقاید و نظرات که بگذریم می رسیم به اینکه چگونه برخی برندها از فرصت نبود رقبای خارجی بهره برداری کردند.

مارکتینگ با طعم بازارسازی و تست ذائقه ی مشتری

اگر کار روزمره ات چک کردن موجودی بازار باشد و بعد یه سری به نمایشگاه زده باشی خیلی زود می فهمی که برخی برندهای ایرانی؛ زیرکانه از فرصت بوجود آمده ی بازار استفاده کرده اند و کالاهای نمایشگاهی از کارخانه را برای بازارسازی و بازار سنجی به نمایشگاه بین المللی تهران منتقل کرده اند.

در بازدید از غرفه پاکشوما با انواع و اقسام  ظرفشویی های ایستاده پاکشوما روبرو می شوی که نه در هیچ مغازه ایی هست و نه در هیچ بازرگانی!؟

در غرفه پلار و حتی شرکت پارس هم با اقلامی روبرو می شوی که نام و نشانی از آنها در بازار وجود ندارد.

شرکت پیشگام الکترواستیل هم یک مدل جدید یخچالش را رونمایی کرده است!!؟؟

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.