حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
گرانی لوازم التحریر و برگزاری نمایشگاه نوشت افزار!
13 آگوست 2018 - 18:16
شناسه : 3637
بازدید 312
13

در پی گرانی های اخیر که هیچ بازاری را بی اثر باقی نگذاشته، زمان نزدیک شدن به بازگشایی مدارس که می رسد، خبر از گرانی لوازم التحریر می شنویم. در حالی که عرضه‌کنندگان در بازار نوشت‌افزار از افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت اقلام مختلف در سال جاری خبر می‌دهند، مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی […]

ارسال توسط :
پ
پ

در پی گرانی های اخیر که هیچ بازاری را بی اثر باقی نگذاشته، زمان نزدیک شدن به بازگشایی مدارس که می رسد، خبر از گرانی لوازم التحریر می شنویم.

در حالی که عرضه‌کنندگان در بازار نوشت‌افزار از افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت اقلام مختلف در سال جاری خبر می‌دهند، مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی اعلام کرده که تولیدکنندگان این مجمع تلاش دارند تا با کمترین سود کالای خود را عرضه کنند.

افزایش قیمت کاغذ و دیگر مواد اولیه مانند چسب، مرکب و … در ماه‌های اخیر کار را برای تولیدکنندگان نوشت‌افزار که کارشان وابسته به این اقلام است، سخت کرده است. این شرایط آینده کار را هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده مبهم کرده است.

هنوز بیش از یک ماه به آغاز سال تحصیلی جدید باقی است و قیمت‌ اقلام مختلف نوشت‌افزار در بازار نشان از افزایش بیش از 40 درصدی اقلام مختلف به ویژه دفتر دارد. فروشندگان لوازم‌التحریر در بازار تهران از نوسانات قیمت شاکی هستند و معتقدند که این شرایط هم برای تولیدکننده، هم برای عرضه‌کننده و هم برای تولیدکننده به صرفه نیست. یکی از مسئولان فروشگاه لوازم‌التحریر مقدم در بازار در این رابطه به تسنیم می‌گوید: قیمت اقلام مختلف نوشت‌افزار از جمله دفتر، حدود 50 درصد نسبت به سال گذشته با رشد قیمت همراه بوده است. این نتیجه نوسانات قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر است، اما متاسفانه دیگر اقلام نوشت‌افزار شامل خودکار و … نیز به دلیل گران شدن پلاستیک، با افزایش قیمت مواجه بوده است.

برخی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند

از سوی دیگر، برخی از فروشندگان بر این باورند که عده‌ای سعی دارند تا از این آب گل آلود به نفع خود ماهی بگیرند و با برهم زدن شرایط بازار، برای خود بازار گرمی کنند. به گفته یکی از فروشندگان فروشگاه بازار تحریر، این نوع اقدامات به افزایش نوسانات قیمت در بازار کمک می‌کند.

یکی دیگر از فروشندگان متعقد است که بازار 90 درصدی واردات نوشت‌‌افزار سبب شده تا برخی از این شرایط سودجویی کنند. به گفته افاضلی، مدیر فروشگاه میلاد، نوسانات قیمت در بازار نوشت افزار طبیعی نیست و به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند.

 

نوسانات قیمت کاغذ و قیمت‌های لحظه‌ای کار را برای تولیدکنندگان نوشت‌افزار نیز دشوار کرده است. امین قانعی، تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی اسلامی پویا، در گفت‌وگو با تسنیم در این رابطه می‌گوید: هرگاه مواد اولیه گران شود، دو موضوع رخ می‌دهد؛ نخست آنکه توان تولیدکننده کاهش می‌یابد و دیگر آنکه، توان خرید مصرف‌کننده کاهش می‌یابد. در نتیجه این وضعیت هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده خالی از فایده خواهد بود. وقتی واردات با قیمت پایین وارد کشور می‌شود باید در داخل کشور با هزینه بالاتری از کالای داخلی حمایت کنیم که این دو در یک سطح قرار بگیرند، اما متاسفانه نه تنها قیمت در بازار ما رقابتی نیست بلکه افزایش قیمت سبب می‌شود که مصرف‌کننده سمت محصول داخلی نیاید.

 

به گفته او؛ هرچقدر هم که بُعد «فرهنگی» و «سلامت» در تولیدات نوشت‌افزار مهم باشد، اما قدرت خرید عامل مهمتری در جذب مخاطب است.

قانعی با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تقریباً با 40 درصد رشد همراه بوده است، به تلاش تولیدکنندگان نوشت‌افزار اسلامی ایرانی برای عرضه کالا با کمترین قیمت ممکن اشاره کرده و می‌افزاید: هرچه کالا ارزان‌تر عرضه شود، تضیمن فروش برای تولیدکننده بیشتر خواهد بود؛ از این جهت تلاش همه تولیدکنندگان نوشت‌افزار اسلامی ایرانی به این سمت خواهد بود.

حمایت‌ها بیشتر رفع تکلیف است

تولیدکننده نوشت‌‌افزار ایرانی اسلامی پویا به حمایت‌های دولتی در سال‌های گذشته اشاره و اضافه می‌کند: مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در سال‌های اخیر تلاش‌هایی را در راستای حمایت از تولیدکنندگان این بخش انجام داده است که نتایج خوبی داشته است. حمایت‌هایی نیز از سوی دولت در سال‌های گذشته در قالب ارائه تسهیلات انجام شده که متاسفانه به دلیل سخت بودن شرایط آن، تولیدکننده ترجیح می‌دهد که به سمت بهر‌ه‌مندی از این مزایا نرود.

به گفته قانعی؛ حمایت‌های انجام شده در سال‌های گذشته بیشتر جنبه رفع تکلیف داشته تا حمایت. این در حالی است که مسئولان می‌توانند با نظارت بر صادرات و عرضه مواد اولیه، شرایط را برای تولیدکننده مساعد کنند. متاسفانه قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر با نوسانات شدیدی مواجه بود؛ مگر کاغذ مانند طلا قیمت جهانی دارد که هر روز به یک قیمت عرضه می‌شود.

برنامه مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی برای عرضه به صرفه کالا

سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، نیز در همین رابطه گفته است که قیمت‌ برخی از اقلام نوشت‌افزار در اثر افزایش قیمت مواد اولیه مانند کاغذ، با رشد قابل توجهی همراه است، اما تولیدکنندگان نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی در تلاش‌اند تا با در نظر گرفتن سود کمتر، شرایط را برای مصرف‌کننده مساعد کنند. به گفته او؛ متاسفانه بخش زیادی از مواد اولیه تولیدات داخلی مانند کاغذ، وارداتی است و با افزایش چند برابری قیمت‌ها برای ما این نگرانی ایجاد شده است که بازار در آینده چه وضعیتی خواهد داشت. در این میان تولیدکنندگان سود خود را نزدیک به صفر کرده‌اند تا رشد قیمت به بیش از 100 درصد نرسد. اینکه ما فکر کنیم بالارفتن قیمت ارز لزوما به سود تولیدکننده باشد، این چنین نیست.

عرضه نوشت‌افزار بومی با شرایط ویژه

همچنین وزارت آموزش و پرورش با در نظر گرفتن این شرایط اعلام کرده که قصد عرضه نوشت‌افزار بومی با کمترین قیمت ممکن را در بوفه‌های مدارس دارد. منصور مجاوری، مشاور اقتصادی وزیر آموزش‌وپرورش، در همین رابطه به تسنیم گفته است: وزیر آموزش و پرورش دستور حمایت از کالاهای ایرانی را ابلاغ کرده و در این رابطه دو کارگروه تشکیل شده است؛ نخست کارگروه فرهنگ‌سازی و حمایت از کالای ایرانی و دوم کارگروه اجرایی که برگزاری نمایشگاه‌های اقلام مورد نیاز آموزش و پرورش و دانش‌آموزان را به‌عهده دارد. کارگروه فرهنگی توسط معاونت پرورشی، سازمان دانش‌آموزی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در بحث فرهنگ‌سازی از طریق کتب درسی، نمادها و شعارها اقدام می‌کند.

مشاور اقتصادی وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: کارگروه اجرایی که بحث حمایت و خرید از کالای ایرانی را به‌عهده دارد در ابتدای اردیبهشت جلساتی را با انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، اتحادیه تعاونی‌های مصرف فرهنگیان و سازمان دانش‌آموزی برگزار کرد و به توافق رسیدیم از 25 مرداد تا 15 شهریور حداکثر 700 نمایشگاه برای عرضه لوازم التحریر ایرانی برگزار کنیم. این نمایشگاه‌ها در فضای مدارس، هنرستان‌ها، اردوگاه‌ها و مجتمع‌های فرهنگی آموزش و پرورش برگزار می‌شود و خارج از فضای آموزش و پرورش نیست.

به همین منظور قرار است ششمین دوره نمایشگاه «ایران‌نوشت» از فردا به مدت 10 روز کار خود را آغاز کند. به گفته مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی تنوع محصول و ارتقای کیفیت، دو ویژگی مثبت این دوره نمایشگاه است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه از ساعت 11 الی 23 به مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.