حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
کاهش مصرف کولر با چند راهکار ساده
21 ژوئن 2019 - 13:23
شناسه : 6149
بازدید 272
8

کولر جزو لوازم حانگی بسیار مهم در تابستان است که در تمام خانه ها، پاساژها و اماکن عمومی یافت می شود. در این مطلب به شما می گوییم که چگونه با چند راهکار ساده مصرف کولر را کاهش دهیم. بهترین محدوده دمای آسایش در تابستان 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد است، بنابراین سرد کردن بیش از حد […]

ارسال توسط :
پ
پ

کولر جزو لوازم حانگی بسیار مهم در تابستان است که در تمام خانه ها، پاساژها و اماکن عمومی یافت می شود. در این مطلب به شما می گوییم که چگونه با چند راهکار ساده مصرف کولر را کاهش دهیم.

بهترین محدوده دمای آسایش در تابستان 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد است، بنابراین سرد کردن بیش از حد تجهیز سرمایشی و روشن نگه داشتن مداوم آن باعث افزایش بی‌رویه مصرف انرژی می‌شود اما با رعایت اصولی می توان میزان مصرف انرژی را مدیریت کرد.

بر اساس آمارهای اعلام شده ازسوی مرکز آمار ایران در بخش خانوارهای شهری، بیش از 80 درصد از تجهیزات سرمایشی مختلف به منظور خنک‌سازی استفاده می‌کنند که در این میان، حدود 70 درصد از خانوارهای شهری از کولر آبی، 18 درصد از کولر گازی و 12 درصد سایر سیستم‌های سرمایشی را به‌کارمی برند.

بر اساس این آمار، تعداد کولرهای آبی در بین خانوارهای شهری حدود 10 میلیون دستگاه و تعداد کولرهای گازی به بیش از 2 میلیون دستگاه می‌رسد. استفاده از کولرهای گازی در اقلیم‌های معتدل مرطوب و نیز گرم و مرطوب متداول و منطقی است و برای سایر اقلیم‌های آب و هوایی استفاده از کولرهای آبی مناسب است.

بر اساس پیشنهاد کارشناسان فنی سازمان بهره‌وری انرژی ایران با رعایت نکاتی ساده در انجام به موقع سرویس کولرها می‌توان ضمن افزایش کارایی کولرها مصرف برق را نیز کاهش داد.

درخصوص کانال‌کشی کولرها، هرچه مسیر کانال کشی کولرهای آبی پرپیچ و خم و طولانی تر باشد، فشار هوا در مسیر کانال‌ها افت بیشتری پیدا کرده و این امر موجب هدررفت انرژی می شود، بنابراین انتخاب کوتاه‌ترین مسیر کانال کشی می تواند یکی از راهکارهای موثر به منظور کاهش مصرف انرژی باشد.

همچنین تعویض به موقع پوشال، شست‌وشوی ماهانه و حل اشکالات کولر پیش از شروع به کارآن در فصل گرما می تواند کارکرد کولرها را بهبود بخشیده و ازهدررفتن سرما نیز جلوگیری کند، البته نوع کولر را باید متناسب با نوع آب و هوای هر منطقه انتخاب کرد. به عنوان مثال از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب و کولر آبی برای مناطق گرم و خشک استفاده شود.

علاوه بر این با نصب سایبان بر روی پنل بیرونی، کندانسور کولر گازی می‌تواند به دور از تابش نور خورشید با راندمان بهتر و مصرف برق کمتر به تبادل حرارت و خنک کردن گاز مبرد کولر بپردازد.

همچنین لازم است هنگام نصب کولرهای گازی پنل بیرونی آن به گونه‌ای نصب شود که جریان هوای آزاد در پشت آن به راحتی برقرار شود. تجربه نشان داده است با انجام سرویس، نگهداری مناسب می‌توان تا 20 درصد از مصرف برق کولر گازی صرفه‌جویی به عمل آورد.

منبع: ایسنا

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.