حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
چه مواد غذایی برای مغز مفید است
30 سپتامبر 2019 - 11:45
شناسه : 7882
بازدید 237
6

   غذای خوب و ایده آل برای تندرستی جسمی و روانی نیازمند است . مغز انسان باید دارای مواد مقوی باشد تا خوب کار بکند  . عینا مثل سایر اندامهای بدن مثل قلب و ریه و…. اما چه نوع خوردنی ها برای مغز بسیار لازم است ماهی چرب اسیدهای چرب ضروری، توسط بدن و به […]

ارسال توسط :
پ
پ

   غذای خوب و ایده آل برای تندرستی جسمی و روانی نیازمند است . مغز انسان باید دارای مواد مقوی باشد تا خوب کار بکند  . عینا مثل سایر اندامهای بدن مثل قلب و ریه و…. اما چه نوع خوردنی ها برای مغز بسیار لازم است ماهی چرب اسیدهای چرب ضروری، توسط بدن و به خودی خود تولید نمی شوند و باید از طریق برنامه غذایی آنها را جذب کنید.

   چربی های موثر و مفید امگا۳ مثل DHA و EPA به طور طبیعی در ماهی های چرب وجود دارد. منابع اصلی حاوی این چربی ها شامل روغن بذر کتان، روغن سویا، دانه آفتابگردان و روغن گردو است. این غذاها برای سلامت عملکرد مغز مفیدند و علاوه بر مغز برای قلب و مفاصل نیز مناسب هستند. ماهی های حاوی این روغن های چرب عبارتند از سالمون، قزل آلا و شاه ماهی. کمبود سطح DHA باعث افزایش احتمال بروز بیماری آلزایمر و از دست دادن حافظه می شود. استفاده از برخی ویتامین های خاص مثل ویتامین های(B12 , B6) و فولیک اسید باعث کاهش میزان هوموکیستین در خون می شود. افزایش سطح هوموکیستین باعث افزایش احتمال سکته و بیماری آلزایمر می شود.

  تحقیقات و بررسی های انجام شده روی افراد پیر نشان می دهد که بعد از دو سال استفاده از B6 و B12 و فولیک اسید میزان توانایی های مغزی شان افزایش یافته و کمتر دچار پیری و چروکیدگی مغز شده اند.

گوجه فرنگی لیکوپن نام نوعی آنتی اکسیدان بسیار فعال و قدرتمند است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می تواند با رادیکال های آزاد مقابله کند و از آسیب دیدگی سلول ها در اثر آنها جلوگیری کند. گوجه فرنگی جزو سبزیجاتی است که از رشد و پیشرفت آلزایمر و فراموشی پیشگیری می کند.

غلات جو و برنج قهوه ای کمک زیادی به تثبیت گلوکز خون می کنند در حالی که این اتفاق با کربوهیدرات های تصفیه شده رخ نمی دهد. گلوکز مهمترین منبع تامین انرژی و سوخت مورد نیاز مغز است و ثابت نگه داشتن آن اهمیت زیادی دارد. وقتی که گلوکز خون پایین می آید احساس ضعف و خستگی می کنید و نمی توانید خوب تمرکز کنید بنابراین لازم است که روزانه ۲۵ گرم فیبر میوه ها، سبزی ها، لوبیا و… مصرف کنید.

آب تک تک سلول های بدن ما به آب نیاز دارند و در مورد سلول های خاکستری مغز نیز استثنایی وجود ندارد. حدود سه چهارم از مغز را آب تشکیل می دهد. افرادی که به اندازه کافی آب می نوشند و بدن خود را مرطوب نگه می دارند در انجام تست های فکری و مغزی نیز عملکرد بهتری دارند.

 

منبع : hidoctor.ir

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.