حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
پشت پرده گرانی دلار و یورو؛ نقش بانک مرکزی در بازار ارز چیست؟
19 جولای 2020 - 12:24
شناسه : 11980
بازدید 225
7

مسئله‌ای که این روز‌ها دغدغه دلالان را بیشتر کرده دلار و کمبود منابع ارزی در کشور است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته با ورود به بازار به جرات می‌توان گفت نشانی از کمبود ارز مشاهده نمی‌شد. این روز‌ها دلار در باطن حرف‌های زیادی با دل مردم دارد. البته با دلالان خود رابطه […]

ارسال توسط :
پ
پ

مسئله‌ای که این روز‌ها دغدغه دلالان را بیشتر کرده دلار و کمبود منابع ارزی در کشور است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته با ورود به بازار به جرات می‌توان گفت نشانی از کمبود ارز مشاهده نمی‌شد.

این روز‌ها دلار در باطن حرف‌های زیادی با دل مردم دارد. البته با دلالان خود رابطه دوستانه قوی برقرار کرده، اما نتوانسته با افراد ضعیف‌تر جامعه رابطه دلچسبی برقرار کند. گویا خود واقف است که مردم دل خوشی از این دردسر ندارند!

ناگفته نماند این دلار همیشه هم به اسم دردسر شناخته نمیشد، اما زمانی که تاثیر مستقیمش بر زندگی افراد جامعه نهان گشت، تبدیل به دردسری عظیم شد.

در حال حاضر افزایش قیمت ارز نه تنها مهم‌ترین مسئله است، بلکه زمانی مخرب‌تر می‌شود که

دولت به این روند بی‌توجه باشد.

چرا دلار گران شد؟ تشویش بازار توسط دلالان یا ترس از گذشته؟

اگر یادتان مانده باشد سال ۹۷ که قیمت دلار ناگهان سر به فلک گذاشت و موجب هراس مردم شد. در این شرایط مردم با شنیدن اخبار قیمت‌های عجیب و برای جلوگیری از سقوط سرمایه‌های زندگیشان اقدام به تبدیل ریال به ارز می‌کردند.

همچنین در همان سال همه طبقات جامعه از قیمت دلار سخن گفته و معتقد بودند دلار به قیمت ۲۵ هزار تومان خواهد رسید و با دخالت دولت در قیمت ۲۲ هزار تومان متوقف خواهد شد. همین امر مردم را وادار به خرید دلار ۱۷ هزار تومان کرد. در نتیجه مردم بیچاره مجبور به فروش دلارهایشان به قیمت ۱۱ هزار تومان شدند.

به نظر می‌رسد بازار امروز هم به همین نقطه خواهد رسید. اکنون دلار ۳۰ هزار تومانی بر دهان همه مردم گذاشته شده و مردم از وحشت نابود شدن سرمایه هایشان به سمت بازار حمله ور شده اند و خود این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها در بازار غیررسمی و سپس به تبع آن در بازار رسمی می‌شود.

 

 

راهکار کاهش نرخ ارز چیست؟/ بانک مرکزی وارد عمل شود!

پایین آمدن قیمت شدید نفت و عدم‌تقاضای کافی برای این طلای سیاه, میزان ارز دریافتی را کاهش  داد. در راستای بهبود وضعیت بازار ارز راه‌اندازی سیستم صادرات می‌تواند تا حدود بسیاری تنش‌های قیمتی را به حداقل برساند.

توجه به پیمان‌های پولی دوجانبه، اهتمام به تشکیل بازار متشکل ارزی و خرید آتی ارز می‌تواند به ساماندهی قیمت‌ها کمک کند.

لازم به ذکر است پیمان پولی دوجانبه یعنی استفاده همزمان از دو پول ملی کشورهای مبدا و مقصد در تجارت و تامین مالی بین دو کشور، به گونه‌ای که نیازی به ارزهای ثالث نباشد. برای اجرایی شدن این پیمان‌ها نیاز است بانک‌های مرکزی کشور‌های مبدا و مقصد در تجارت، وارد مذاکره با یکدیگر شوند و پیمان پولی دوجانبه امضاء کنند.

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.