حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
پایان جنجال رسانه ای حضور زنان در ورزشگاه
10 اکتبر 2019 - 12:50
شناسه : 8723
بازدید 206
9

ساعت های متمادی در طی سال و در مقاطع مختلف برنامه شبکه های خبری ماهواره ای فارسی زبان بر روزی موضوع حضور زنان در ورزشگاه و مسابقات فوتبال کشورمان ایران تمرکز داشته است. این مانور رسانه ای با حواشی فراوان داخلی و خارجی جدا از مستطیل سبز روبرو بود و در نهایت با ورود فیفا […]

ارسال توسط :
پ
پ

ساعت های متمادی در طی سال و در مقاطع مختلف برنامه شبکه های خبری ماهواره ای فارسی زبان بر روزی موضوع حضور زنان در ورزشگاه و مسابقات فوتبال کشورمان ایران تمرکز داشته است. این مانور رسانه ای با حواشی فراوان داخلی و خارجی جدا از مستطیل سبز روبرو بود و در نهایت با ورود فیفا (!؟) قرار شد که زنان ایرانی نیز به ورزشگاه آزادی راه پیدا کنند تا بازی های فوتبال تیم ملی ایران را از نزدیک ببینند. حالا که بلیط فروشی آنلاین شده است در بازی امروز ایران مقابل کامبوج در ورزشگاه آزادی؛ فقط 3500 زن بلیط خریداری کرده اند

جنجال برای 3500 نفر زن!؟

مادامی که جناح های سیاسی نظرات مختلفی از حضور یا عدم حضور بانوان در ورزشگاه داشتند و دولت و اصلاح طلبان معتقد بودند که این امر مصداق آزادی و برابری حقوق زن و مرد است فقط 3500 زن از این بازی استقبال کرده اند و بلیط بازی را به صورت الکترونیک خریداری کرده اند بایستی تا پایان بازی صبر کرد و دید تعداد این تماشاچیان چقدر می شود

یک بازی و چندین میدان

بازی امروز به غیر از بازیکنان و کارشناسان فوتبال برای چند قشر دیگر نیز اهمیت خاصی دارد اول سیاسیون دوم صاحب نظران حوزه های اجتماعی که یک بررسی آماری و عینی بافت اجتماعی فعلی را انجام دهند سوم مراجع و روحانیت و متدینین تا دریابند که وضعیت فرهنگی حاکم بر این بازی در آستانه اربعین به کدام سمت می رود !؟ به سمت ساختارشکنی یا حرمت نگاهداری زنان و مردان حاضر در ورزشگاه، گروه بعدی گروه دولت است تا ببینند از این آزمون یربلند بیرون می آیند یا خیر؟ و گروه آخر هم دشمنان و رسانه های معاند که آیا می توانند موج سواری کنند یا پس از بازی سکوت پیشه می کنند و به یکباره خط خبری حضور در ورزشگاه را به سبب رعایت شئونات اسلامی و اجتماعی پاره می کنند و به اخباری دیگر می پردازند.

بازی امروز و انعکاس رسانه ای پیش از بازی

در همین راستا شرق دیروز نوشت: در حالی که تیم ملی ایران فردا (پنج‌شنبه) از ساعت ۱۷ در مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه آزادی از تیم ملی کامبوج پذیرایی می‌کند،

تا لحظه انتشار خبر وبگاه خبری شرق از مجموع حدود ۷۵ هزار صندلی آزادی، تنها ۲۵۰۰ بلیت الکترونیکی توسط تماشاگران مرد خریداری شده است.بلیت فروشی الکترونیکی از پنج‌شنبه هفته گذشته ۱۱ مهر از ساعت ۱۰ شب آغاز شد که از همان لحظه آغاز بلیت فروشی الکترونیکی تا صبح روز جمعه بانوان، ۳۵۰۰ بلیت ارائه شده را خریده‌اند.خرید ۳۵۰۰ بلیت توسط بانوان علاقمند برای دیدار دو تیم ایران و کامبوج در حالی بود که تا امروز بعد از گذشت یک هفته از شروع به کار سامانه بلیت فروشی الکترونیکی تنها ۲۵۰۰ بلیت توسط تماشاگران مرد برای این دیدار خریداری شده و این یعنی تاکنون در مجموع حضور ۶ هزار تماشاگر بازی ایران و کامبوج را از نزدیک تماشا خواهند کرد.

حرمت زن ایرانی و حضور در ورزشگاه

امروز ورزشگاه صدهزار نفری آزادی تهران میزبان بازی تیم‌های ملی فوتبال کشورمان و تیم ملی کامبوج است. یک بازی معمولی، کم‌حساسیت و بدون هیجان در دور اول از مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر. اما یک اتفاق تا حدودی این بازی را از سایر بازی‌ها متفاوت کرده و حساسیت آن را برای رسانه‌ها افزایش داده است. با اعلام فدراسیون فوتبال ایران برای اولین بار حدود ۳۰۰۰ نفر از زنان کشورمان نیز با خرید اینترنتی بلیط بازی تماشاچی این بازی خواهند بود. این اتفاق مانند همه مسائل اجتماعی در کشورمان موافقان متعصب و مخالفان محکمی داشته است.

برخی از رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی به استقبال این اتفاق رفته‌اند و آن را با عباراتی چون آزادی زنان و برابری حق و زن و مرد تفسیر می کنند در مقابل عده ای نیز معتقدند برخی اتفاقات ضد فرهنگی در استادیوم مخالف جایگاه و شانی است که فرهنگ ایرانی و اسلامی ما برای بانوان قائل است و تقلیل دادن این مسائل به بحث آزادی زنان و تساوی حقوق زن و مرد، آدرسی غلط برای فریب افکار عمومی است.

از سوی دیگر به نحوه آماده‌سازی زیرساخت‌های ورزشگاه برای حضور زنان و همچنین دخالت مستقیم یک نهاد خارجی در مسائل داخلی کشور انتقاد شده است.سالهاست که در برنامه‌های متعدد تلوزیونی، مستندهای ویدیویی، اخبار خبرگزاری‌ها و گزارش‌های روزنامه‌ها به نابسامانی‌های فرهنگی در ورزشگاه‌های کشورمان پرداخته شده است. شعارهای توهین‌آمیز و دشنام‌های رکیکی که در طول ۹۰ دقیقه بازی، تماشاگران مسابقه علیه داور، کادر فنی تیم‌ها، بازیکنان حریف و حتی در مواردی ستاره‌های تیم خود پرتاب می‌کنند. شعارها و دشنام‌هایی که صدای مربیان مشهور، بازیکنان محبوب و مدیران به ظاهر قدرتمند باشگاه‌ها را هم درآورده است. همین چند روز پیش بود که مهاجم سرشناس باشگاه پرسپولیس تهران که چند وقتی است به اتهام تعلل در گلزنی مورد انتقاد شدید هواداران این باشگاه قرار گرفته بود؛ در گفتگو با رسانه‌ها عاجزانه خطاب به هواداران تیمش گفت تا اگر هم به او فحش می‌دهند حداقل حرمت همسر و مادر و فرزند وی را در مقابل جمعیت پرتعداد هواداران و دوربین‌های تلویزیونی حفظ کنند.

اما این همه ماجرای استادیوم آزادی نیست. گزارش‌های میدانی، اعتراض‌های گاه و بیگاه بازیکنان و مربیان و نتایج تحقیقات متعدد نشان از مصرف گسترده مواد مخدر در میان سکوهای استادیوم صدهزار نفری است. مشاهدات عینی خبرنگاران در بسیاری از بازی‌های ملی و باشگاهی نشان از مصرف‌کنندگان داروهای روان‌گردان، مخدرهای صنعتی‌سازی چون «شیشه» و مواد مخدری چون «گل»، «حشیش» بر روی سکوهای تماشاگران استادیوم فوتبال آزادی تهران دارد.از دیگر سو هر از گاهی اتفاقات بسیار تلخی هم در حاشیه مسابقات فوتبال افتاده و خانواده و یا خانواده‌هایی را به عزای فقدان عزیزانشان نشانده است. از فاجعه کشته شدن ۶ هم‌وطن در مسابقه ایران-کره جنوبی در همین استادیوم آزادی تا حادثه جان‌خراش برق‌گرفتگی کودک ۶ ساله در کنار فنس‌های همین استادیوم از جمله همین اخبار در یکسال اخیر است.با این اوصاف حالا که دولت به هر دلیلی تصمیم به حضور زنان در استادیوم آزادی گرفته باید امیدوار بود تا تماشاگران به حرمت بانوان ایرانی تلاش کنند تا جو عمومی استادیوم را تغییر دهند.امروز می‌تواند یک خاطره شیرین و هیجان‌انگیز را برای زنان مهمان خود در ضیافت فوتبال ملی‌پوشان ایرانی فراهم کند، اگر بر روی عادات های اشتباه خود پا بگذاریم و برای بهبود اوضاع تلاش کنیم.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.