حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
نکات مهم نگهداری مواد غذایی دریخچال و فریزر
27 آوریل 2019 - 20:33
شناسه : 5686
بازدید 274
11

از قدیم گفتند غذا تازه اش خوبه! قصد داریم در این مطلب برای شما مهمترین نکاتی که در نگهداری غذاها باید بدانید را بگوییم. اما باز هم توجه داشته باشید که در صورت امکان از فریز کردن مواد غذایی بپرهیزید و به صورت تازه به تازه خریداری کنید. اصول ذخیره سازی به طورکلی یخچال و […]

ارسال توسط :
پ
پ

از قدیم گفتند غذا تازه اش خوبه! قصد داریم در این مطلب برای شما مهمترین نکاتی که در نگهداری غذاها باید بدانید را بگوییم. اما باز هم توجه داشته باشید که در صورت امکان از فریز کردن مواد غذایی بپرهیزید و به صورت تازه به تازه خریداری کنید.

اصول ذخیره سازی

به طورکلی یخچال و فریزر از ارزش غذایی مواد می کاهد. غذاهایی که نیاز به دمای پایین دارد باید دریخچال و فریزر نگهداری شود. برای این مواد غذایی باید به «قانون دو ساعته» عمل کنید.این قانون یعنی به هیچ عنوان اجازه ندهید گوشت، مرغ و غذاهای دریایی وتخم مرغ بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق( دمای 90 درجه فارنهایت/ حدود 32 درجه سانتی گراد) بماند. فضای یخچال و فریزررا شلوع نکنید تا هوا در داخل محفظه دستگاه به راحتی گردش کند.

به صورت دوره ای دمای یخچال و فریزر را بررسی کنید. دمای یخچال 4 درجه سانتی گراد و دمای فریزر 18- درجه سانتی گراد تنظیم شود.به برچسب مواد غذایی برای نگهداری توجه کنید، بعضی ازاقلام غیر ازگوشت مانند سبزیجات و مواد لبنی باید سرد نگه داشته شود و نیاز به یخ زدن ندارد. درکوتاه ترین زمان از غذاهای آماده استفاده کنید.هر قدراز این مواد غذایی دیرتر استفاده کنید، احتمال رشد باکتری لیستریا که باعث بیماری می شود،بیشتر خواهدشد.درباره استفاده از موادغذایی فاسد، دقیق باشید.هر خوراکی را بلافاصله پس از استشمام بوی نامناسب آن از یخچال و فریزر خارج کنید.

فساد غذاها

باکتری های بیماری زا، باکتری های فاسد کننده ای هستند که غذا را برای مصرف، نامناسب می کنند. بسیاری از پاتوژن ها در گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، آب آلوده،آب میوه ، سبزیجات و… وجود دارد که دردمای سرد سرعت رشد آن ها کمترمی شود.علاوه بر این موارد، تمیز کردن دست ها، سطوح مخصوص آماده کردن مواد غذایی و فرایند تهیه و طبخ غذا در دمای مناسب از جمله موارد کاهش ابتلا به بیماری هاست.

راهنمای سرد کردن غذاها

غذاهای طعم دار را در یخچال بگذارید. باکتری ها در غذاهای طعم دار ( دارای انواع چاشنی) و در دمای اتاق به سرعت تکثیر می شود. سسی را که برای طعم دار کردن گوشت و … به کارمی برید حتما قبل از استفاده مجدد بجوشانید. یخچال و فریزر را به طور مرتب تمیز کنید تا رشد باکتری لیستریا کاهش یابد. غذاها را درظروف در بسته درمحفظه یخچال قرار دهید.

تخم مرغ ها را در بسته بندی مقوایی خود نگهداری کنید نه کنار در یخچال که سردی کمتری دارد. به تاریخ انقضای مواد توجه کنید. تولید کننده، تاریخ انقضا را مشخص می کند و استفاده از آن به این معناست که محصول در این بازه زمانی بهترین طعم و کیفیت را دارد. زمان قیدشده، تاریخ ایمنی برای ماده غذایی نیست، چه بسا بعد از آن تاریخ کیفیت محصول، طعم و رنگ آن کاهش یافته است .

اگر از این بابت مطمئن نیستید بهتراست ماده غذایی را از محفظه یخچال بیرون بیاورید.در این خصوص غذای کودک استثنا دارد. بعضی از غذاهای کودکان منحصر به فرد است که باید درهمان زمان خودش مصرف شود.

عوامل موثر در انجماد

غذاهایی که به درستی پخته و فریز شده است مشکلی ایجاد نمی کند، غذاهایی که در دمای 18- درجه سانتی گراد نگهداری می شود، ایمن است. جالب است بدانید انجماد باکتری ها را نمی کشد بلکه سرعت رشد آن ها را کاهش می دهد وغذا به مدت محدود در این دما کیفیت خود را حفظ می کند اما رنگ، طعم، مزه وعطر خوراکی ها تغییر می کند ( به مرور).

سوختگی بر اثر سرما!

خشک شدن و سوختن براثر سرما، وجود لکه های چربی خاکستری و قهوه ای دلیل بر ناسالم بودن غذا نیست بلکه دلیل بر کاهش کیفیت غذاست و نشان می دهد که هواگیری ماده غذایی به خوبی انجام نشده است. همیشه با دماسنجی که جلوی دید شماست دمای یخچال و فریزر را بررسی کنید.

زمان قطع برق

در زمان قطع برق، دریخچال و فریزررا تا جایی که می توانید، بسته نگه دارید. اگر در یخچال را بسته نگه دارید تا حدود 4 ساعت دمای خود را حفظ می کند.فریزر هم درصورت بسته بودن کامل درتا 48 ساعت دما را نگه می دارد.

برای اطلاع از سلامت مواد غذایی، دماسنج را بررسی کنید. اگردمای مناسب 40 درجه فارنهایت( 4/4 درجه سلسیوس) یا کمتر را نشان داد، غذاها مشکلی ندارد ومصرف آن ایمن است اما اگر دماسنجی در فریزر ندارید، باید هربسته غذایی را بررسی کنید. اگر بسته بندی کریستال یخ دارد می توانید از آن استفاده کنید.

بسته بندی های خوراکی که در بیرون از یخچال و فریزر نگهداری می شود مانند کنسروها نباید متورم یا نشتی داشته باشد و لکه زنگ زدگی روی آن دیده شود. اگر روی قوطی چسبنده بود ممکن است نشانه نشتی باشد. این بسته بندی ها را از سموم دورنگه دارید و نزدیک شوینده ها و پاک کننده های خانگی قرار ندهید.

منبع: روزنامه خراسان

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.