حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
نسبت رویکرد اتحادیه لوازم خانگی و فرهنگ کسبی صنف!!؟
17 ژوئن 2019 - 15:34
شناسه : 6121
بازدید 263
3

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که فرهنگ صنفی یک کسب و کار چگونه در صنف شکل می یابد!؟ چرا یک صنف نسبت به مشتریانش و ارزش هایی که برای آنها بوجود می اورد حساس است اما صنفی دیگر هیچگونه ارزشی برای این موارد قائل نیست و به قول معروف برای این […]

ارسال توسط :
پ
پ

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که فرهنگ صنفی یک کسب و کار چگونه در صنف شکل می یابد!؟ چرا یک صنف نسبت به مشتریانش و ارزش هایی که برای آنها بوجود می اورد حساس است اما صنفی دیگر هیچگونه ارزشی برای این موارد قائل نیست و به قول معروف برای این حرفها تره هم خرد نمی کند؟!

 

عوامل فرهنگ ساز فرهنگ کسب و کار

اصلا وقتی در مورد فرهنگ کسب و کار صحبت می کنیم این فرهنگ از کجا نشئت می گیرد و چه افراد و سازمان هایی نقش باری می کنند تا این فرهنگ بوجود بیاید؟ بی شک فرهنگ ساخته و پرداخته انسان است و محصولی منتج از رفتار و کردار و انگیزه های انسانی است. پس در اولین گام و حلقه ی فرهنگ کسانی قرار می گیرند که در همان اوضاع کار و فعالیت می کنند. در گام و حلقه ی دوم هم گروه ها و جوامعی قرار می گیرند که از همین اجتماع افراد صنفی شکل یافته اند و به نوعی مسئولیت هایی فراتر از کار صنفی را عهده دار می شوند مثلا جمعیت هایی از خیرین یک صنف یا حتی اتحادیه ها که کار اجرایی شان بیشتر معطوف به ارائه خدمات مختلف به اعضاء و سایر ذینفعان مرتبط با کسبه صنفی عضو بر می گردد. اتحادیه ها هم جزء حلقه دوم هستند. حلقه سوم هم به سازمان های فرهنگی جامعه بر می گردد که در حاکمیت و نظام سیاسی قرار می گیرند.

مهم ترین و مؤثرترین گروه فرهنگ ساز هم همان حلقه دوم یعنی اتحادیه ها و جوامع شکل یافته از اعضای صنفی است. علتش هم به «هم افزایی امکانات و منابع اعضاء» و «نزدیک بودن وظایف این گروه به فعالیت های فرهنگ ساز» بر می گردد.

 

با توجه به وظایفی که اتحادیه ها عهده دار شده اند نقش اتحادیه ها در شکل گیری فرهنگ و شخصیت صنفی بسیار حائز اهمیت است. قصد داریم در همین راستا به نحوه عملکرد اتحادیه لوازم خانگی که منجر به نوع خاصی از هدایت اعضاء می شود و در نهایت شخصیت سازی که اتحادیه برای اعضایش می کند؛ بپردازیم.

 

کار قابل تقدیر اتحادیه لوازم خانگی و یک پیشنهاد

در هیئت مدیره قبل یکی از کارهای خوبی که صورت گرفت حل و فصل شکایت ها در اتحادیه لوازم خانگی بود. این خدمت کار بسیار خوب و قابل تقدیری است که از سوی هیئت مدیره قبل رایج و باب شده است.

کاری که در حال حاضر  هم بنظر می رسد جزء وظایف اصلی و رایج اتحادیه شده است، کسب رضایت مشتریانی است که از کسبه عضو به اتحادیه یا سایر نهادهای نظارتی شکایت می کنند اتحادیه هم سعی می کند با کدخدامنشی این مشکلات را حل و فصل کند تا کسبه دچار مشکلات ثانویه من جمله بسته شدن فروشگاه شان نشوند و خلالی در کسب و کار کسبه ایجاد نشود. در نهایت  از رضایت نامه های شکات هم تصویری گرفته می شود و در سایت اتحادیه به اطلاع همه بویژه آحاد مختلف جامعه قرار داده می شود. این کار هم قابل تقدیر است .

 

 

 

اما از این کار بهتر، آن بود که در کنار این موضوع و به موازات این امر می رفتند سراغ فرهنگ سازی و برپایی کلاس هایی برای اعضاء تا اتفاقات منجر به شکایات کم شود.

 

وظیفه هدایتی اتحادیه و نقش آفرینی صحیح و بجا

مادامی که رویه جلب نظر مساعد شاکیان در اتحادیه سرلوحه ی کاری اتحادیه لوازم خانگی تهران قرار گرفت و به موازات این خدمت بایستی برنامه های دیگری در نظر گرفته می شد تا سال به سال شاهد کم شدن شکایات و بهبود رفتار کسبه عضو و بهبود فرهنگ صنفی باشیم و صد البته که فقط کلاس و آموزش و فرهنگسازی کفایت نمی کند اتحادیه بایستی با شناخت صحیح از علل سوء رفتار کسبه ی عضو و ریشه یابی معضلات به سمت حل علل و ریشه ها می رفت و به نوعی فعالانه تر با موضوع برخورد می کرد تا اینکه بعد از وقوع تخلف و خطا از سوی اعضاء به سمت حل و فصل اختلافات می رفت.

آنچه آمار و ارقام  منتشر شده از سوی اتحادیه لوازم خانگی تهران به ما می گوید اینست که از سال 1394 تا سال 1397 که برنامه ی طرح جلب رضایت شاکیان پیاده سازی شده است. آمار شکایات ثبت شده و به مراتب آن آمار شکایات ثبت نشده بیشتر شده است. در سال 1394 اتحادیه موفق به جلب رضایت 33 شکایت ، در سال 1395 هم 40 رضایت، در سال 1396 آمار رضایت نامه های کسب شده به 18 و تعداد رضایت نامه های منتشره ی سال 97 در سایت اتحادیه به 95 مورد رسیده است.

اتحادیه اگرچه با نیت خیر اقدام به این کار کرده است و با کسب رضایت از شاکیان به تخفیف یا حذف مجازات خاطیان صنف کمک کرده است اما ادامه این روند بدون توجه به سایر جوانب؛ کم کم موجب سلب اعتماد از صنف و تکرار خطا از سوی خاطیان می شود. خطای یک واحد صنفی صرفا به پای خودش نوشته نمی شود بلکه به کل صنف و از همه مهمتر به پای کسبه ایی که از روی صداقت کار می کنند نوشته می شود و به نوعی تخفیف یا حذف مجازات خاطیان؛ تنبیه دیگر اعضای صنف است.

کار به جایی رسیده است که شنیده ها حکایت از آن دارد که اتحادیه از اعضای یک صنف در یک منطقه خاص جغرافیایی شهر تهران شاکی شده است که چرا از کسبه این منطقه بیشترین شکایت شده است. آیا بهتر نیست به جای این نحوه ی تعامل صنفی؛ اتحادیه با واحدهای متخلفی که تخلفات جبران ناپذیری به اعماد مشتریان می زند با قاطعیت بیشتری برخورد کند و حتی تا لغو جواز کسب به پیش برود در مواردی که لازم است با شاکیان به تفاهم برسد پادرمیانی کند و رضایت آنان را کسب کند. همگام با این اقدامات کلاس های توجیحی برای کسبه بگذارد در فصل نامه اتحادیه به این موضوع به صورت موشکافانه پرداخت شود و در نهایت نقش هدایتی اعضاء را بهتر ایفاء کند تا شاهد کم شدن تخلفات و شکایات باشیم.

مهمترین کاری که برای نقش هدایتی اتحادیه برای کاهش تخلفات و شکایات از آن می توان نام برد کارهای فرهنگی است. تعامل بیشتر با دستگاه های فرهنگی مناطقی که واحدهای صنفی در آن واقع هستند و تعریف کارها و وظایف و برنامه های مشترک برای ارتقای فرهنگی کسبی صنف از مهمترین اقداماتی است که از آن غافل شده است. براستی چگونه می شود شب هایی در طول سال هستند که هزاران نفر از مردم گرداگرد یک حسینیه ی مهم شهر در مرکز صنفی لوازم خانگی جمع می شوند اما همان محل در روز بیشترین شاکیان لوازم خانگی را دارد!؟

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.