حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
نخستین فرود موفقیت آمیز SpaceX به انفجار ختم شد + فیلم انفجار
04 مارس 2021 - 19:17
شناسه : 12754
بازدید 256
7
فرود موفقیت امیز و انفجار spacex

نسخه‌ی SN10 شرکت SpaceX در ساعت ۲:۴۴ بامداد پنجشنبه به وقت ایران از زمین بلند شد؛ و با فرود موفقیت آمیز، بر خلاف 2 آزمایش قبلی، همه را حیرت زده کرد. اما این خوشحالی، لحظاتی بیشتر دوام نیاورد و پس از چند لحظه، موشک روی زمین منفجر شد. فرود موفقیت آمیز فضاپیمای اسپیس‌ایکس استارشیپ و […]

ارسال توسط :
پ
پ

نسخه‌ی SN10 شرکت SpaceX در ساعت ۲:۴۴ بامداد پنجشنبه به وقت ایران از زمین بلند شد؛ و با فرود موفقیت آمیز، بر خلاف 2 آزمایش قبلی، همه را حیرت زده کرد. اما این خوشحالی، لحظاتی بیشتر دوام نیاورد و پس از چند لحظه، موشک روی زمین منفجر شد.

فرود موفقیت آمیز

فضاپیمای اسپیس‌ایکس استارشیپ و پرتابگر فوق‌سنگین (که در مجموع استارشیپ نامیده می‌شود) یک سیستم حمل انسان و محموله به مدار زمین، ماه، مریخ و حتی فراتر از آن است که قابلیت استفاده کاملاً مجدد و حمل بیش از ۱۰۰ تن را دارد. همچنین قرار است از استارشیپ، در برنامه‌ی استارلینک نیز استفاده شود.

این آزمایش، پس از لغو تلاش اولیه برای پرتاب در روز گذشته، دیشب در ساعت ۲:۴۴ صعود خود را اغاز کرد؛ و تا ارتفاع تقریبا ۹/۵ کیلومتر برفراز تاسیسات اسپیس ایکس در بوکاچیکا تگزاس صعود کرد. این صعود نخستین فرود موفقیت آمیز SpaceX بود. برخلاف دو پرواز آزمایشی پیشین اسپس ایکس با نسخه‌های SN8 و SN9 که با وجود پرتاب موفقیت‌آمیز، به انفجار فضاپیماها حین فرود ختم شدند، SN10 روی جایگاهی بتنی در نزدیکی سکوی پرتاب خود با موفقیت فرود آمد و تا دقایقی از این مانور جسورانه‌ جان سالم به‌در برد. اما پس از گذشت لحظاتی این موشک منفجر شد.

در فیلم زیر از لحظه صعود تا فرود و سپس انفجار را میبینید. 

 

جان اینسپراکر، مهندس اسپیس ایکس، درجریان پخش زنده‌ی رویداد پرتاب گفت : هدف اصلی پرواز آزمایشی، به‌نمایش‌گذاشتن حرکات کنترل‌شده‌ی چهار باله‌ی ایرودینامیکی موشک توسط کامپیوتر بود. این باله‌ها، استارشیپ را حین نزول به سمت زمین، هدایت می‌کنند. اینسپراکر در پخش زنده، این فرود را موفقیتی برای اسپیس ایکس اعلام کرد. او سپس گفت «یاد‌آوری می‌کنم که هدف اصلی پرواز آزمایشی امروز، جمع‌آوری داده‌های مربوط به کنترل فضاپیما حین بازگشت به زمین بود؛ و در انجام این کار موفق بودیم.»

بخوانید : مشهورترین سیاهچاله جهان عظیم تر از تصورات پیشین است

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.