حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 28 فروردین , 1403 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
موفق ترین محصولات و میوه های تراریخته (GMO)!
14 آوریل 2021 - 13:09
شناسه : 13005
بازدید 240
7

حوزه دانش اصلاح ژنتیک بسیار گسترده بوده و کاربردهای متعددی در کشاورزی و دامداری دارد. افزایش جمعیت کره زمین، رشد بیش از حد مصرف گرایی و محدود بودن منابع آب و زمین های قابل کشت سبب شده تا پژوهشگران نسبت به ابداع و ارائه روش های نوین کشاورزی اقدام کنند تا بتوانند محصول بیشتری تولید […]

ارسال توسط :
پ
پ

حوزه دانش اصلاح ژنتیک بسیار گسترده بوده و کاربردهای متعددی در کشاورزی و دامداری دارد. افزایش جمعیت کره زمین، رشد بیش از حد مصرف گرایی و محدود بودن منابع آب و زمین های قابل کشت سبب شده تا پژوهشگران نسبت به ابداع و ارائه روش های نوین کشاورزی اقدام کنند تا بتوانند محصول بیشتری تولید کنند که نیاز به آب، کود و زمین های کمتری دارند و محصولات تراریخته تولید شده دارای مقاومت بیشتری در برابر آفت ها هستند. 

غذاهای اصلاح‌شده ژنتیکی که به اصطلاح تراریخته نام گرفته حاصل فرآیند دستکاری‌های ژنتیکی بر روی ژن‌های (DNA) موجودات اعم از گیاهی یا حیوانی و حتی میکروارگانیسم‌ها توسط مهندسی ژنتیک است که هدف آن افزایش خصوصیات مطلوب درمحصولات غذایی می‌باشد.  در این روش ژن‌های مطلوب یک موجود انتخاب شده و داخل ژن‌های موجود زنده دیگری انتقال داده می‌شود تا از این طریق بتوان خصوصیت مورد نظر را بدست آورد. جدا نمودن ژنی از یک گیاه که به شرایط بی‌آبی مقاوم می‌باشد و انتقال آن به سایر گیاهانی که در برابر بی‌آبی حساس است نمونه‌ای از این روش است.  در این روش نه تنها می‌توان ژن‌ها را از یک گیاه به گیاه دیگر منتقل کرد بلکه می‌توان ژنی از یک ارگانیسم غیر‌گیاهی را به گیاه یا هر موجود زنده دیگر انتقال داد. نمونه این عمل انتقال ژن یک باکتری به ذرت است که نتیجه آن مقاوم شدن این گیاه به برخی آفت‌ها می‌باشد.

 

در اینجا به پنج نمونه از میوه هایی تراریخته ای که در مصرف و فروششان تاثیرگذار بوده اشاره می کنیم:

•    سیب قطب شمال 
سیب های قطب شمال برای مقاومت در برابر قهوه ای شدن ایجاد شده اند و در ایالات متحده برای مصرف موجود هستند. در اصلاح این سیب ها، پس از برش، از تغییر رنگ داخل آن جلوگیری می شود. کسانی که مسئول اصلاح سیب ها هستند ادعا می کنند که میوه ها و محصولاتی با این کیفیت به کاهش ضایعات غذا کمک می کند.

•    توت فرنگی هلویی
توت فرنگی در حال آزمایش است تا شیرین ترین طعم ممکن را به دست آورد. در ادغام دو میوه، برخی اصلاحات باعث می شوند تا توت فرنگی هایی با طعم هلو تولید شوند.

•    موز مقاوم در برابر بیماری
یک بیماری شایع در موز به نام پژمردگی فوزاریوم وجود دارد و بر همین اساس دانشمندان را بر آن داشته است تا به تولید گونه ای موز مقاوم در برابر این بیماری بپردازند. دانشمندان اطمینان می دهند که در اصلاح ژنتیکی این موزها مشکلی برای سلامت آنها ایجاد نمی شود.

•    گوجه فرنگی تند
برخی از دانشمندان برزیلی در حال آزمایش گوجه فرنگی تند هستند. برخی از ژن های گوجه فرنگی دارای همان ژن هایی هستند که مواد شیمیایی تند را به عنوان فلفل قرمز تولید می کنند، اما این ژن ها در گوجه فرنگی ها خفته هستند. با تغییر این بخش از ژنوم گوجه فرنگی می توان به گوجه فرنگی های تند مزه مانند فلفل دسترسی پیدا کرد.

•    پاپایای رنگین کمانی
پاپایا یک میوه استوایی شبیه خربزه است. به نظر می رسد پاپایای رنگین کمانی اصلاح شده تا تولید و مصرف این میوه کارآمدتر شود. مزارع پاپایا در سراسر هاوایی، تعداد زیادی از میوه های خود را به دلیل بیماری رینگز اسپات (ringspot) که پاپایا را درگیر می کند، از دست داده اند. از زمان تولید و تجاری سازی پاپایای رنگین کمانی در سال ۱۹۹۸ میلادی، ادعا می شود که این عمل باعث نجات صنعت تولید پاپایا در هاوایی شده است. 

 

سیناپرس

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.