حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
ریزش دانش‌آموزان مستعد به مدارس غیردولتی
02 نوامبر 2019 - 10:03
شناسه : 10013
بازدید 202
7

به تازگی مجلس در تصمیمی رأی به پایان ماجرای تنوع مدارس در کشور داد تا از این به بعد در کشور فقط مدارس دولتی و غیردولتی داشته باشیم مصوبه‌ای که حالا از طرح یک فوریتی رفع انحصار از زبان انگلیسی، جنجالی‌تر شده و جمعیت وسیعی از کشور یعنی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را تحت‌الشعاع خود […]

ارسال توسط :
پ
پ

به تازگی مجلس در تصمیمی رأی به پایان ماجرای تنوع مدارس در کشور داد تا از این به بعد در کشور فقط مدارس دولتی و غیردولتی داشته باشیم مصوبه‌ای که حالا از طرح یک فوریتی رفع انحصار از زبان انگلیسی، جنجالی‌تر شده و جمعیت وسیعی از کشور یعنی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌‌دهد.

درباره مصوبه اخیر مجلس برای حذف تنوع مدارس دو دیدگاه به شکل جدی نیازمند تأمل و بررسی است؛ دیدگاه‌هایی که هر کدام در موافقت یا مخالفت با این مصوبه، استدلال‌هایی منطقی طرح می‌کنند و همین موضوع تصمیم‌گیری درباره حذف تنوع مدارس در کشور را با اماو‌اگرها و چالش‌هایی همراه می‌کند که بی‌توجهی به آنها می‌تواند در نهایت به زیان مردم تمام شود!

مخالفان مصوبه اخیر مجلس، حذف تنوع مدارس را به زیان مدارس دولتی می‌دانند که اتفاقاً استدلال‌های مطرح هم از مسیر عدالت آموزشی عبور می‌کند؛ به اعتقاد آنها حذف تنوع مدارس در شرایط فعلی در نهایت نه تنها به ارتقای کیفی مدارس دولتی نمی‌رسد بلکه بازارگرمی برای مدارس غیردولتی خواهد بود همان اتفاقی که از زمان وزارت علی اصغر فانی، موسسان مدارس غیردولتی به دنبال آن بودند و خواهان تبدیل مدارس به دو نوع دولتی و غیردولتی و حذف انواع مدارس خاص بودند.

استدلال دیگر این است که اتفاقاً مدارس سمپاد و نمونه دولتی جلوه‌ای از عدالت آموزشی هستند، مدارس سمپاد که هم‌اکنون میزبان دانش‌آموزان تیزهوش هستند و نمونه‌دولتی‌ها هم با فلسفه حمایت از دانش آموزان مستعد مناطق محروم ایجاد شده‌اند هر چند که هم‌اکنون از هدف اصلی خود منحرف شده‌اند وعملاً مدارس نمونه دولتی در شهرها در حال فعالیت هستند که این رویه نیازمند اصلاح است.

محمودرضا اسفندیار کارشناس آموزشی از مخالفان حذف تنوع مدارس است که در یادداشتی به بررسی تبعات حذف تنوع مدارس پرداخته و گفته است:‌در واقع این مصوبه در عین ظاهری زیبنده در اجرا به ضد خود بدل و به تضعیف بیشتر مدارس دولتی و تقویت مدارس غیر‌دولتی خواهد انجامید.

 

با اجرای مصوبه حذف تنوع مدارس، در ابتدا نام‌ها حذف اما نشان‌ها کم‌و‌بیش برقرار خواهد بود و به‌دلیل برخی چالش‌های موجود در مدارس دولتی، ریزش تدریجی دانش‌آموزان مستعد از مدارس دولتی به غیر‌دولتی برونداد مورد انتظار خواهد بود.

انتهای این مسیر افزایش کیفی مدارس دولتی نیست!

اصل توزیع متوازن نیروی انسانی یعنی ساماندهی یکنواخت معلمان بر اساس سابقه و مدرک تحصیلی در سطح  تمامی مدارس عادی دولتی و سپس در صورت امکان مدارس خاص منطقه، در سال‌های اخیربه دلیل کمبود معلمان متخصص و ورود معلمان حق‌التدریس آزاد، خرید خدمت و سرباز معلم از حیّز انتفاع ساقط شده است لذا در صورت تایید شورای نگهبان و اجرای آن، امکان گرایش بسیاری از دانش‌آموزان مستعد و برخوردار به مدارس غیر‌دولتی با کیفیت متوسط به بالا فراهم می‌شود بنابراین این مصوبه لزوماً به افزایش کیفی مدارس عادی دولتی منجر نخواهد شد.

شاید برخی از117 نفر موافق این مصوبه، نمی‌دانند که اولویت ساماندهی نیروی انسانی به ویژه نیروی معلم، معاونین، کیفیت بخش و خدماتی  با مدارس عادی دولتی و سپس مدارس خاص است (وابسته، استعداد درخشان، شاهد، نمونه‌دولتی و هیئت امنایی)  و علت این امر جذب نیروی آزاد از محل شهریه‌های مصوب توسط این مدارس به ویژه در 4 سال اخیر  با توجه به تمکن مالی مدارس است و مدارس خاص معمولاً به جز بحث تخصیص سهمیه کلاس در سامانه سناد، خدمت ویژه‌ای از مناطق آموزش و پرورش دریافت نمی‌کنند مگر برخی مدارس شاهد و نمونه دولتی که آن هم بسته به سیاست مناطق متفاوت عمل می‌شود.

به مدارس استعدادهای درخشان و حتی برخی مدارس نمونه‌دولتی و شاهد در صورت نیروی مازاد نیرو می‌دهند که با توجه به کمبود معلمان رسمی طی سال‌های اخیر تقریباً این موضوع به حداقل ممکن رسیده است و تراز خالی مدارس مذکور در سامانه بکفا یا بلا استفاده می‌ماند یا برای نیروهای ناکارآمد که معضل لاینحل این سال‌های آموزش و پرورش شده‌اند، استفاده می‌شود.

به نظر می‌رسد اجرای این مصوبه در این مقطع زمانی با شرایط موجود عملاً اتفاق مثبتی را در سطح بیشتر مدارس دولتی رقم نخواهد زد  و مجدد شاهد شکل‌گیری مدارس خاص و پر‌طرفدار دولتی و تقاضای ثبت‌نام خارج از محدوده روبرو خواهیم شد.

ضروری است قبل از تایید و اجرای طرح الحاقی، پیش نیازهای اساسی محقق شود تا بتوان به آینده پس از اجرای این طرح به ذات خوب  اما نابهنگام خوشبین بود.

الزامات اساسی که در سند تحول نیز در دسترس است و کافی است نمایندگان محترم به بخشی از آن جامه عمل پوشانند،

* ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی در حوزه آموزش و پرورش با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم ( فصل 7 هدف 10 راهکار 2و4)

* برقراری الگوی جبران خدمات و تامین رفاه نیروی انسانی درخورمنزلت فرهنگیان ( فصل 7  راهکار3،4و7)

* باز مهندسی سیاست‌ها و باز تنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم ( فصل 7 هدف 11  راهکار 1،2،4،7و8)

* افزایش نقش شوراهای آموزش و پرورش استان، مناطق و مدارس ( فصل 7 هدف 13 راهکار2،4،5و7)

در واقع این مصوبه در عین ظاهری زیبنده در اجرا به ضد خود بدل و به تضعیف بیشتر مدارس دولتی و تقویت مدارس غیر‌دولتی خواهد انجامید، مدارس تیز هوشان با برخورداری از امکانات و حتی کادر قبلی مجدد در جذب بخشی از دانش‌آموزان برخوردار موفق عمل خواهند کرد و سعی در حفظ وجهه گذشته خواهند داشت و این تعارضی نیز با سیاست اداره  ارزان آموزش و پرورش نخواهد داشت و در واقع بخشی از بار دولت از طریق مشارکت مردمی بواسطه درایت مدیران این مدارس و رضایت اولیا مجدد تامین می‌شود.

مدارس شاهد و نمونه دولتی نیز که از امکانات و معلمان به نسبت با بهره‌وری بالاتر به نسبت مدارس عادی برخوردارند “در دوره متوسطه دوم”  به‌واسطه مقبولیت گذشته مجدد مورد اقبال برخی اولیا قرار خواهند گرفت و بی‌تردید این گروه از مدارس حتی بدون عنوانی خاص هم با مشارکت داوطلبانه اولیا تا حدودی کیفیت پیشین را حفظ خواهند کرد اما به دلیل عدم قرار گرفتن در فهرست مدارس عادی امکان پایین نگه‌داشتن تراکم را از دست خواهند داد و به تدریج همچون مدارس تیز هوشان اسبق، ریزش تدریجی به نفع مدارس غیر‌دولتی خواهند داشت.” نرم تراکم مدارس عادی مناطق 19‌گانه شهر تهران در متوسطه به طور متوسط 32 نفر است.”

در این وضعیت صرفاً در ابتدا نام‌ها حذف اما نشان‌ها کم و بیش برقرار خواهد بود و به واسطه عدم امکان اجرای درست توزیع متوازن نیروی انسانی و برخی از چالش‌های موجود در مدارس دولتی، ریزش تدریجی دانش‌آموزان مستعد از مدارس دولتی به غیر‌دولتی برونداد مورد انتظار خواهد بود.

پیشنهاد می‌شود نمایندگان مجلس همانطور که اعتماد کرده و تصمیمات تخصصی حوزه‌های فنی و مهندسی، پزشکی و پرستاری را به سازمان‌های تخصصی از جنس مهندس، پزشک و پرستار سپرده‌اند به معلمان نیز همچون مقوله برگزاری انتخابات اعتماد کرده و تصمیمات تخصصی کلان حوزه آموزش‌و پرورش را با تصویب قانون سازمان نظام معلمی واگذار کنند  تا با تحقق این نهاد و شکل‌گیری کمیته‌های تخصصی آن به‌عنوان مهمترین بازوی مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس  با برنامه‌ای بلند مدت اما با اولویت‌های میان مدت و کوتاه مدت، مسیر برون رفت از وضع موجود هموار شود.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.