حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
راه اندازی 15 خانه امن غیردولتی برای زنان
22 ژانویه 2018 - 14:53
شناسه : 2209
بازدید 260
8

فرقی نمیکند در کجا ساکن باشی و چقدر درامد داشته باشی و یا متعلق به کدام مذهب و نژاد باشی . وقتی بحث خشونت خانگی به میان می‌آید تن و بدن خانم ها می‌لرزد. ترس از دست دادن. ترس از طرد شدن. انگار که تمام دنیا بر سر ادم خراب می شود. مدتی است که […]

ارسال توسط :
پ
پ

فرقی نمیکند در کجا ساکن باشی و چقدر درامد داشته باشی و یا متعلق به کدام مذهب و نژاد باشی . وقتی بحث خشونت خانگی به میان می‌آید تن و بدن خانم ها می‌لرزد. ترس از دست دادن. ترس از طرد شدن. انگار که تمام دنیا بر سر ادم خراب می شود. مدتی است که طرح خانه های امن مطرح شده است. و خانه های امن تنها مراکز حمایتی هستند که در آنها مادر و فرزند از هم جدا نمیشوند تا استرس کمتری به مادر وارد شود و آنان می توانند فرزندان پسر کمتر از 12 سال و فرزندان دختر بدون محدودیت سنی را همراه خود به خانه های امن بیاورند.

فرزانه امیریزدانی روز دوشنبه در دومین روز از هشتمین همایش سلامت روان و رسانه با موضوع همسرآزاری افزود: درمجموع 15 خانه امن غیردولتی و هفت خانه امن دولتی در سراسر کشور فعالیت دارند. استان های بزرگ معمولا خانه های امن دولتی دارند.
وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور مانند سازمان های دولتی دیگر اجازه گسترش مراکز دولتی را در سطح وسیع ندارد بنابراین یاری گرفتن از سازمان های مردم نهاد(سمن ها) فعال در بحث خشونت خانگی می تواند خیلی تاثیر گذار باشد.
رئیس گروه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال طبق قانون مجوز فعالیت خانه های امن را به موسسات غیردولتی فعال در زمینه خشونت خانگی ، اعطا می کنیم که البته این کار به دلیل حساسیت ویژه آن ، شرایط خاصی دارد .
امیریزدانی تاکید کرد: خانه های امن تنها مراکز حمایتی هستند که در آنها مادر و فرزند از هم جدا نمی شوند تا استرس کمتری به مادر وارد شود و آنان می توانند فرزندان پسر کمتر از 12 سال و فرزندان دختر بدون محدودیت سنی را همراه خود به خانه های امن بیاورند. مدت اقامت در خانه های امن نیز چهار ماه بوده که قابل تمدید است.
**طرح ایمنی برای زنان خشونت دیده
رئیس گروه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در خانه های امن ، خدماتی مانند مددکاری اجتماعی ، روانشناختی و حقوقی در سطح فردی ، خانوادگی و اجتماعی ارائه می شود. ظرفیت هر خانه امن ، پنج نفر است .
امیریزدانی افزود: گاهی زنان خشونت دیده ای که به خانه های امن می آیند می خواهند به خانه بازگردند که ما طرح ایمنی برای آنان ارائه می کنیم و اقدامات محافظت کنننده در برابر خشونت را به او آموزش می دهیم.
وی تاکید کرد: اگر لازم شود برنامه ریزی مداخله ای و توانبخشی حرفه ای نیز برای زنان در خانه های امن انجام می شود.

برنامه ای برای مرتکبان خشونت

رئیس گروه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اجرای برنامه ای با عنوان ‘کار با مرتکبان خشونت’ نیز در اولویت برنامه های بهزیستی قرار گرفته و پروتکل آن در حال طراحی است.
امیریزدانی اضافه کرد: به این پروتکل بطورجدی نیاز داریم چراکه نمی توان فقط به زنان خشونت دیده توجه کرد .
به گفته وی، در این برنامه ، مددکاری اجتماعی و فعالیت های حقوقی برای مرتکبان خشونت در نظر گرفته شده است.

**خانه های امن و پزشکی قانونی

رئیس گروه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: خدمات بهداشتی و درمانی در خانه های امن وجود دارد و اگر نیاز به گزارش فوری از پزشکی قانونی باشد، هماهنگی های لازم آن انجام شده است.
امیریزدانی خاطرنشان کرد: همچنین مراجعه کنندگان به خانه های امن از مشاوره های حقوقی بهره مند می شوند.

**چالش های خانه های امن

رئیس گروه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه چالش های خانه های امن را تشریح کرد و گفت: یکی از چالش های خانه های امن مربوط به نگهداری زنان است ، زن بالغ کاملی که به خانه امن مراجعه می کند ممکن است مشکلاتی از طریق همسرش برای او اتفاق بیفتد بنابراین ابتدا احکام قضایی را رای زنانی که امنیت جانی در منزل ندارند ، می گیریم و سپس زنان را پذیرش می کنیم.
امیریزدانی، عدم جایگاه حقوقی برای مشاوران و کارشناسان حقوقی بهزیستی را از دیگر چالش های خانه های امن در برخی استان ها عنوان کرد و افزود: این کارشناسان در محضر قاضی نمی توانند مشاوره حقوقی و دادرسی داشته باشند.
وی اضافه کرد: عدم معافیت از هزینه های دادرسی در برخی استان ها و اخذنکردن نظریه کارشناسی مددکار از جانب قاضی از دیگر مشکلات خانه های امن به شمار می رود.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر ، هر زنی که مورد خشونت قرار می گیرد باید از همسرش ، شکایت داشته باشد اما زن راضی نمی شود شکایت کند و خشونت ، شدت می گیرد که البته این مساله در لایحه امنیت زنان ، پیش بینی شده است.

**نبود قانون برای اصلاح فرد فحاش

رئیس گروه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: همچنین دراغلب موارد خشونت خانگی ، قربانیان خشونت خانه را ترک می کنند درحالیکه می توانیم احکامی داشته باشیم که فرد خشونت ورز را از خانه دور کنیم.
امیریزدانی ، فحاشی را یکی از مصادیق خشونت خانگی عنوان کرد و گفت: قانونی برای اصلاح فرد خشونت رسان و گذراندن ساعاتی برای اصلاح رفتار فرد فحاش نداریم .
وی تصریح کرد: از سوی دیگر ، گزارش مددکار اجتماعی در همسرآزاری جزو مستندات محسوب نمی شود که البته این مورد جدیدا در لایحه امنیت زنان و لایحه حمایت از کودکان دیده شده است.
وی ادامه داد: نبود وجود صندوق مالی برای جبران خسارات روحی و روانی زنان خشونت دیده برای توانمندسازی آنان و عدم صدور احکام محدود کننده فرد آزاردهنده از دیگر چالش های زنان خشونت دیده است.

**خدمات ارائه شده در خانه های امن
رئیس گروه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور حدود دو سال است که وارد بحث خانه های امن شده است اگرچه که در سال 87 این سازمان در مراکز مداخله بحران فردی و اجتماعی در این زمینه فعالیت هایی انجام می داده است.
امیریزدانی یادآور شد: هدف خانه های امن ، حمایت از زنان تحت تاثیر خشونت خانگی و فرزندان تحت حضانت آنان است تا در یک مکان جدید از خدماتی، بهره مند شوند.
وی ، خدمات پیشگیری اولیه ، ثانویه و ثالثیه را از جمله خدماتی عنوان کرد که در توانمندسازی زنان در خانه های امن از آنها استفاده می شود و گفت: سازمان بهزیستی به عنوان سازمان حمایتی باید حمایت های لازم را پیش بینی کند و به همین علت سیاست راه اندازی خانه های امن مدنظر این سازمان قرار گرفت .
گفتنی است ، زنان خشونت دیده ، در معرض و خشونت و زنان و دختران رانده شده از خانه می توانند با شماره تلفن های اورژانس اجتماعی 123 یا صدای مشاور 1480 تماس بگیرند تا در خانه های امن اسکان داده شوند.

منبع: ایرنا

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.