حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 29 اسفند , 1402 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
راهنمای خرید ماشین لباسشویی(نحوه انتخاب مقرون به صرفه ترین ماشین لباسشویی)
24 آگوست 2020 - 14:45
شناسه : 12518
بازدید 303
7

لباسشویی چی بخریم ؟ در راهنمای خرید ماشین لباسشویی به مطالب زیر پرداخته ایم : راه تشخیص لباسشویی اصل با متفرقه ؟ ماشین لباسشویی چی بخریم ؟ برای خرید یک لباسشویی خوب به چه مشخصات فنی و کاربردی باید توجه کرد ؟ معرفی بهترین برندهای لباسشویی ؟ اهمیت گارانتی هنگام خرید لباسشویی ؟ خرید ماشین […]

ارسال توسط :
پ
پ

لباسشویی چی بخریم ؟

در راهنمای خرید ماشین لباسشویی به مطالب زیر پرداخته ایم :

راه تشخیص لباسشویی اصل با متفرقه ؟
ماشین لباسشویی چی بخریم ؟
برای خرید یک لباسشویی خوب به چه مشخصات فنی و کاربردی باید توجه کرد ؟
معرفی بهترین برندهای لباسشویی ؟
اهمیت گارانتی هنگام خرید لباسشویی ؟

خرید ماشین لباسشویی به دلیل تعدد مدل‌های آن در بازار می‌تواند یکی از سخت‌ترین خریدها باشد؛ اما اگر نیازهای اساسی خود را مشخص کنید و بدانید دقیقا دنبال چه نوع ماشین لباسشویی با چه امکاناتی هستید، کار ساده‌تری را پیش رو خواهید داشت.

ظرفیت و اندازه

اولین شاخصه‌ای که باید به آن توجه داشته باشید ظرفیت ماشین لباسشویی است. باید دستگاهی را انتخاب کنید که ظرفیت آن متناسب با تعداد افراد خانواده باشد. اگر تنها یا با همسر خود زندگی می‌کنید، یک دستگاه با ظرفیت ۵ کیلو جواب‌گوی نیاز شما خواهد بود؛ اما اگر تعداد افراد خانواده‌ی شما بیش از ۳ نفر است باید به فکر دستگاهی با ظرفیت بالای ۷ کیلو باشید. در خانواده‌های سنتی که تعداد اعضای خانواده زیاد است معمولا خرید ماشین لباسشویی با ظرفیت ۹.۵ کیلوگرم امری طبیعی است.

ظرفیت ماشین لباسشویی

 

نکته‌ی دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که چندوقت یک‌بار قرار است از ماشین لباسشویی خود استفاده کنید. بیشتر مردم معمولا هر روز از ماشین لباسشویی استفاده نمی‌کنند؛ اما دستگاه‌های جدید دارای گزینه‌ای به نام Quick wash یا شستشوی سریع هستند که مناسب استفاده‌ی روزانه هستند. اگر قصد استفاده‌ی روزانه از دستگاه دارید، برای یک فرد مجرد یا یک زوج، دستگاهی با ظرفیت ۵ کیلو کفایت می‌کند. برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر نیز چون در استفاده‌ی روزانه حجم البسه کم‌تر است، ظرفیت ۶.۸ تا ۷ کیلوگرم کافی خواهد بود. جدول زیر شما را در انتخاب درست‌تر ظرفیت ماشین لباسشویی یاری می‌کند.

راهنمای خرید ماشین لباسشویی - ظرفیت دستگاه

از لحاظ اندازه، دستگاهی که تهیه می‌کنید باید در قسمتی که در منزل برای آن در نظر گرفته شده جا بگیرد. ماشین‌های لباسشویی عموما ۲۷ اینچی هستند. برای نصب درست ماشین لباسشویی باید ۶ اینچ فضا در پشت آن نیز در نظر گرفته شود. چنان‌چه ماشین لباسشویی با درب از بالا را ترجیح می‌دهید باید توجه داشته باشید که پیشخوان یا کابینت مانع باز شدن در آن نشوند. در خصوص دستگاه‌های درب از جلو نیز توجه کنید که درب دستگاه از کدام سمت باز می‌شود. چرا که اگر جای قرارگیری دستگاه مثلا کنار دیوار باشد، باز نشدن کامل در باعث دشواری روند ورود و خروج لباس‌ها خواهد شد.

ماشین لباسشویی

اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک

در ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک کافی است آب و برق دستگاه را وصل کنید، پودر رخت‌شویی را اضافه کنید و دستگاه را تنظیم کنید تا شستشو به صورت خودکار صورت گیرد. در این دستگاه‌ها روند شستشو، آب‌گیری و تخلیه بسته به نیاز صورت می‌گیرد.

در ماشین‌های لباسشویی نیمه‌خودکار، باید شخصا آب را اضافه کنید و اگر دستگاه دوقلو باشد، برای استفاده از خشک‌کن، باید به صورت دستی البسه را از لباسشویی بیرون آورده و در خشک‌کن قرار دهید. تفاوت عمده‌ی دستگاه‌های خودکار و نیمه‌خودکار در تأمین آب آن‌ها است. چنان‌چه در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که با کمبود آب و قطعی گاه و بی‌گاه آب مواجه هستید، لباسشویی تمام‌اتوماتیک ممکن است نتواند به درستی عمل کند. در چنین مواردی بهترین کار تهیه‌ی ماشین لباسشویی نیمه‌اتوماتیک است؛ چرا که آب‌گیری در آن یکباره بوده و مانند مدل اتوماتیک نیاز مداوم به منبع آب ندارد.

نوع ماشین لباسشویی خود را انتخاب کنید

ماشین لباسشویی

به طور کلی دو دسته‌ی اصلی برای ماشین‌های لباسشویی وجود دارد: درب از جلو و درب از بالا

ماشین‌های لباسشویی درب از بالا

این نوع دستگاه‌ها دارای درب ورود خروج البسه در قسمت بالایی دستگاه هستند. معمولا کلیدهای کنترل نیز روی پنل بالایی قرار می‌گیرند؛ اما در برخی مدل‌ها این کلیدها در جلوی دستگاه تعبیه شده‌اند.

ماشین لباسشویی

داخل این نوع دستگاه‌ها محفظه‌ای بزرگ قرار دارد که آب و هم‌زن را در خود جای می‌دهد. وظیفه‌ی هم‌زن به چرخش درآوردن لباس‌ها برای تمیز کردن آن‌ها است. برخی ماشین‌های لباسشویی درب از بالا از نوع HE هستند که به معنی بازدهی بالای این دستگاه‌ها است. این مدل‌ها فاقد هم‌زن بوده و از حرکت‌دهنده برای چرخاندن البسه استفاده می‌کنند. در این دستگاه‌ها از چرخش به جای پیچاندن لباس برای تمیزکردن آن استفاده می‌شود و خروجی کار بسیار مشابه دستگاه‌های درب از جلو خواهد بود.

از نکات مثبت دستگاه‌های درب از بالا این است که برای ورود و خروج لباس نیاز به خم شدن ندارید و اگر از مدل‌های بازدهی بالا تهیه کنید ضمن مطلوب بودن میزان تمیزی، آب و انرژی کمتری نسبت به مدل‌های دارای هم‌زن مصرف خواهید کرد.

ماشین لباسشویی

هرچند مدل‌های درب از بالا به دلیل سهولت ورود و خرج البسه ممکن است برای افراد مسن گزینه‌ی بهتری به نظر بیایند، باید توجه داشته باشید برخی از این مدل‌ها دارای محفظه‌های عمیقی هستند که کار خارج کردن لباس را به مراتب سخت‌تر از مدل‌های درب از جلو می‌کنند.

از سوی دیگر مدل‌های HE ممکن است آب کمتری مصرف کنند، اما اولا به پودرهای رخت‌شویی مخصوص نیاز دارند و ثانیا اگر دستگاه تشخیص دهد که لباس به اندازه‌ی کافی تمیز نشده است، آب‌کشی مجدد صورت خواهد گرفت که در این صورت کاهشی در مصرف آب اتفاق نخواهد افتاد.

ماشین‌های لباسشویی درب از جلو

ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی درب از جلو در ده سال اخیر به شدت رواج پیدا کرده‌اند. این نوع دستگاه‌ها در مقایسه با مدل‌های درب از بالا میزان بیشتری از البسه را با مصرف انرژی کمتری شستشو می‌کنند. کلیدهای کنترل این مدل‌ها در جلوی دستگاه تعبیه می‌شود و فضای روی دستگاه قابل استفاده یا پوشانده شدن است.

داخل دستگاه‌های درب از جلو محفظه‌ای افقی قرار دارد که با چرخش آهسته لباس‌ها را با لطافت تمیز می‌کند. در این مدل‌ها برخلاف مدل‌های درب از بالا نیازی نیست که محفظه مملو از آب باشد؛ بلکه آب‌گیری در چند مرحله و متناسب با نیاز صورت می‌گیرد. همچنین به دلیل عدم وجود هم‌زن، امکان قرار دادن لباس‌های بیشتری در دستگاه‌های درب از جلو وجود دارد. عملکرد خشک‌کن در دستگاه‌های درب از جلو بستگی به تعداد دور در دقیقه‌ی آن‌ها دارد. دستگاه‌هایی که تا ۱۲۰۰ دور در دقیقه چرخش می‌کنند لباس را در مدت کوتاهی خشک می‌کنند. این دستگاه‌ها که معمولا گران‌تر نیز هستند انواع و اقسام تنظیمات را شامل می‌شوند. در ادامه به برخی ویژگی‌های کلی و جزئی این نوع ماشین‌های لباسشویی می‌پردازیم. در جدول زیر مقایسه‌ی اجمالی این دو نوع ماشین لباسشویی را شاهد هستید.لباسش

مزیت لباسشویی

ویژگی‌های کلی مهم در انتخاب ماشین لباسشویی

هرچه دستگاهی که تهیه می‌کنید گزینه‌های بیشتری داشته باشد طبیعتا قیمت آن بالاتر خواهد بود. بنابراین بهتر است انتخاب خود را بر اساس نیاز خود انجام دهید. علاوه بر مواردی که تا اینجا به آن‌ها اشاره شد، برخی ویژگی‌های کلی در انتخاب ماشین لباسشویی مخصوصا از نوع درب از جلو اهمیت بیشتری دارند که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست. با اینکه ممکن است فروشنده نکاتی را در خصوص عملکرد دستگاه به شما بگوید، اما داشتن اطلاع کافی در مورد هر بخش از دستگاه شما را در انتخاب دقیق‌تر و متناسب با نیاز کمک خواهد کرد.

تسمه‌ای یا بدون تسمه

دسته بندی دیگری که می‌توان در مورد ماشین‌های لباسشویی در نظر گرفت داشتن تسمه و نداشتن آن است. برخی ماشین‌های لباسشویی که قیمت بالاتری دارند فاقد تسمه هستند. در این نوع مدل‌ها به جای اینکه موتور در پایین محفظه قرار بگیرد و با تسمه محفظه را به گردش در بیاورد، در پشت آن قرار می‌گیرد مستقیما و بدون واسطه این کار را انجام می‌دهد.

تسمه‌ای و بدون تسمه Direct Drive

از مزایای ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه یا Direct Drive لرزش و تولید سروصدای کمتر دستگاه است. در ماشینهای لباسشویی تسمه‌ای یا Belt Drive تسمه پس از مدتی افزایش سایز می‌دهد و در نتیجه سروصدا و لرزش‌های دستگاه بسیار زیاد می شود. همچنین از آنجایی که حذف تسمه و فولی باعث کاهش اصطکاک می‌شود، مدل‌های بدون تسمه از لحاظ مصرف انرژی بهینه‌تر عمل می‌کنند. بیشینه‌ی سرعت چرخش خشک‌کن در برخی از این دستگاه‌‍‌ها به بیش از ۳۰۰۰ دور در دقیقه نیز می‌رسد که نشان از قدرت بالای موتور و مصرف بهینه‌ی این مدل‌ها دارد. همچنین اگر محفظه‌ی دستگاه بدون تسمه‌ی خود را بیش از حد پر کنید، دستگاه تشخیص داده و شستشو را آغاز نخواهد کرد؛ اما دستگاه تسمه‌ای معمولا قادر به انجام چنین تشخیصی نیست و چرخش را تحت هر شرایطی آغاز می‌کند که این موضوع می‌تواند به ضرر دستگاه تمام شود. از طرف دیگر ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه نیز معایب خاص خود را دارند. مثلا اینکه موتور آن‌ها به ضربه و تغییرات ولتاژ حساسیت بالایی دارد. اگر تعادل دستگاه بر هم بخورد عملکرد موتور تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و بالانس کردن مجدد آن بسیار دشوار خواهد بود. نزدیکی بیش از حد موتور به محفظه نیز می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و تعمیر دایرکت درایوها معمولا سخت و ‌پرهزینه‌تر از بلت درایوها است.

سرعت گردش خشک‌کن (Spin speed)

هر چه سرعت گردش یا دور در دقیقه‌ی دستگاه شما بالاتر باشد قدرت خشک کردن آن بالاتر است. البته این بدین معنا نیست که دستگاهی که مثلا سرعت چرخش آن ۱۲۰۰ دور در دقیقه است تنها با همین سرعت کار می‌کند؛ بلکه این سرعت بر اساس نوع لباس و میزان خیسی آن‌ها تنظیم می‌شود. مثلا برای لباس‌های نازک ۳۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه و برای لباس‌های ضخیم مانند شلوار جین ۱۰۰۰ دور در دقیقه سرعت چرخش مناسبی است.

کنترل حرارت آب (Temperature settings)

ماشین لباسشویی

برخی ماشین‌های لباسشویی به سیستم حرارتی مجهز هستند و می‌توانند دمای آب را کنترل کنند. مثلا در فصل زمستان که آب ورودی بسیار سرد است این سیستم می‌تواند به متعادل‌سازی آن کمک کند. همچنین، استفاده از آب گرم در شستشوی البسه‌ی سفید و ملحفه می‌توانند نقش به‌سزایی در تمیزتر شدن آن‌ها داشته باشد؛ اما باید توجه داشته باشید که بسیاری از لباس‌های رنگی در اثر شستشو با آب خیلی گرم به اصطلاح رنگ می‌دهند. برای اطلاع از حداکثر دمایی که می‌توانید برای شستشوی یک لباس استفاده کنید به اطلاعاتی که احتمالا با نماد خاصی داخل آن لباس دوخته شده است نگاه کنید.

بخار (Steam)

با داشتن این ویژگی، دستگاه، البسه‌ی شما را در معرض بخار قرار می‌دهد. این کار باعث از بین رفتن لکه‌ها و بوهای احتمالی از لباس خواهد شد. البته این ویژگی تنها در دستگاه‌های پیشرفته و گران‌قیمت وجود دارد و باید با بررسی نیاز و وسع خود ببینید آیا برای شما ارزش خرید دارد یا خیر.

تعدادی از قابلیت‌های جزئی ماشین‌های لباسشویی

شست‌شوی دستی (Hand wash)

این حالت همان‌طور که از نام آن مشخص است، شست‌شو با دست را شبیه‌سازی می‌کند. حالت شستشوی دستی برای پارچه‌های لطیف، لباس شنا و لباس‌های زیر کاربرد دارد و بعد از استفاده از این حالت بهتر است لباس‌ها به روش سنتی و با آویختن زیر آفتاب خشک شوند.

شستشوی سریع (Quick wash)

این حالت در موافعی که عجله دارید بسیار کارآمد است. با فعال کردن این گزینه روند شستشو و حشک کردن لباس بسیار سریع‌تر ازحالت‌ معمول اتفاق می‌افتد. البته، این افزایش سرعت رابطه‌ی مستقیمی با مقدار لباسی دارد که داخل دستگاه قرار می‌دهید.

آب‌کشی اضافه (Extra Rinse)

این گزینه باعث می‌شود در مواقعی که شوینده‌ی زیادی اضافه کرده‌اید، آب‌کشی مجدد، مقدار شوینده‌ی باقی مانده در الیاف لباس‌ها را خارج کند.

حالت لکه‌بر (Stain removal)

این مورد را چیزی شبیه خیساندن قبل از شستشو تصور کنید. هرچند همچنان نیاز به استفاده از لکه‌بر وجود دارد، اما استفاده از این گزینه احتمال از بین بردن لکه توسط لکه‌بر را بالا می‌برد.

تنظیمات سفارشی یا دلخواه (Favorite or custom settings)
اگر دوست ندارید هربار که لباسی داخل دستگاه قرار می‌دهید منوی تنظیمات را بررسی کنید، می‌توانید چند حالت دلخواه برای خود در نظر بگیرید و هربار به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

تشخیص خودکار سطح آب (Automatic water levels)
یکی از ویژگی‌های عالی برای صرفه‌جویی در مصرف آب امکان تشخیص خودکار آب موجود در محفظه است. برخی مدل‌ها دارای حسگرهایی هستند که بر اساس میزان پر بودن مخزن، سطح آب را تنظیم می‌کنند. اگر از این مدل‌ها تهیه کردید، بهتر است هر از چندگاهی روی این حسگرها را با حوله پاک کنید تا عملکرد بهتری داشته باشند.

اصول بهداشتی (Sanitation)
این مورد مناسب کسانی است که از آلرژی رنج می‌برند. این گزینه در ماشین‌های لباسشویی باعث حذف موارد آلرژی‌زا و باکتری‌های موجود هنگام شستشو می‌شود.

حسگر رطوبت (Moisture sensor)
علاوه بر حسگرهایی که سطح آب در محفظه تنظیم می‌کنند، حسگرهای دیگری هستند که میزانی خیسی لباس را تشخیص می‌دهند و زمان فعالیت خشک‌کن را بر آن اساس تنظیم می‌کنند. به طور مثال اگر شما ۳۰ دقیقه را برای خشک کردن لباس در نظر گرفته باشید و حسگر در دقیقه‌ی بیستم تشخیص دهد که لباس خشک شده است، خشک‌کن را متوقف خواهد کرد.

بازکننده‌ی چروک (Wrinkle release or refresh)
این حالت اگرچه جایگزین اتوکشی نخواهد بود، اما تا حد زیادی چروک‌های لباس را که در حین شستشو به وجود آمده‌اند را قبل از تحویل آن از بین می‌برد.

چرخش مضاعف (Extended tumble)
این امکان مشابه باز کردن چروک است با این تفاوت که با فعال کردن آن اگر لباس شما قبل از شستشو نیز چروکیده باشد با چند چرخش اضافه چروک‌های آن باز خواهند شد.

منطق فازی (Fuzzy logic)
اگر دستگاه شما به چنین امکانی مجهز باشد قبل از روشن کردن دستگاه تقریبا نیاز به بررسی هیچ موردی نخواهید داشت. این قابلیت بهترین شرایط شستشو را با احتساب جنس البسه، وزن آن‌ها، زمان مورد نیاز برای شستشو و مقدار آب و شوینده‌ای که مورد نیاز است به صورت خودکار انتخاب می‌کند. بنابراین، شما به عنوان کاربر هیچ‌گونه نگرانی در خصوص تنظیمات نخواهید داشت.

اهمیت گارانتی

راهنمای خرید تقریبا تمام لوازم خانگی یا گارانتی ندارند یا حداقل یک سال گارانتی را شامل می‌شوند. بعضی شرکت‌ها لوازم خانگی خود را تا ۳ یا حتی ۵ سال گارانتی می‌کنند. ناگفته پیدا است که ماشین لباسشویی نیز مانند تمام لوازم برقی دیگر ممکن است ناگهان از کار بیفتد؛ بنابراین، عاقلانه‌تر این است که دستگاهی تهیه کنیم که دارای گارانتی معتبر باشد. تبعا، مدت زمان این گارانتی نیز هرچه بیشتر باشد آسایش و اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت. نکته‌ی حائز اهمیت در این رابطه، گارانتی جداگانه‌ی موتور است. برخی از برند‌های ماشین لباسشویی شرایط گارانتی جداگانه‌ای تنها برای موتور محصول خود تعیین می‌کنند که عموما زمان بسیار بیشتری نسبت به مدت زمان گارانتی خود دستگاه است؛ به عنوان مثال گارانتی ۱۰ ساله‌ی موتور در برابر گارانتی ۲ ساله‌ی سایر بخش‌های ماشین لباسشویی.

به عنوان آخرین توصیه، وقتی انتخاب خود را انجام دادید، سعی کنید قبل از خرید، مدل دستگاه مورد نظر را در اینترنت جستجو کرده و نظرات و تجربیات افرادی که از آن استفاده کرده‌اند را مطالعه کنید. گاهی اوقات تجربه‌ی عملی با آن‌چه در مشخصات و تبلیغات می‌آید متفاوت است؛ پس سعی کنید با آگاهی کامل از بودجه، نیاز و عملکرد واقعی دستگاه مورد نظر خود برای خرید راهی بازار شوید.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.