حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, 29 اسفند , 1402 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
راهنمای استفاده صحیح و بهداشتی از ماشین لباسشویی برای پیشگیری از آلودگی
09 سپتامبر 2018 - 16:52
شناسه : 3991
بازدید 329
5

دانشمندان و محققان، با تحقیقات در زمینه آلودگی‌، میکروب‌ و باکتری‌های پنهان در وسایل خانه و آشپزخانه‌ شما از قبیل؛ سینک ظرفشویی، دستمال‌ها، اسفنج‌ها، کابینت‌ها و حتی کنترل تلویزیون، ویدیو، دستگیره‌ و لولاهای درها،‌ پریزهای برق، لیوان یا فنجان‌های چای در محل کار و … هشدار داده‌اند. این بار، تحقیقات و مطالعه در زمینه آلودگی […]

ارسال توسط :
پ
پ

دانشمندان و محققان، با تحقیقات در زمینه آلودگی‌، میکروب‌ و باکتری‌های پنهان در وسایل خانه و آشپزخانه‌ شما از قبیل؛ سینک ظرفشویی، دستمال‌ها، اسفنج‌ها، کابینت‌ها و حتی کنترل تلویزیون، ویدیو، دستگیره‌ و لولاهای درها،‌ پریزهای برق، لیوان یا فنجان‌های چای در محل کار و … هشدار داده‌اند.

این بار، تحقیقات و مطالعه در زمینه آلودگی ناشی از استفاده نادرست از ماشین‌های لباسشویی و ظرف‌شویی است. اعلام نتایج این تحقیقات، باعث جنجال و اعتراض اکثر شرکت‌ها و سازندگان این ماشین‌ها شده است. با این وجود دکتر جربا نتیجه تحقیقات خود را در رابطه با ماشین‌های لباسشویی و بیماری انسان، منتشر کرد.

دکتر چارلز جربا (Charles Gerba)، محقق و استاد میکروبیولوژی دانشگاه آریزونا، بیشتر عمر کار تحقیقاتی خود را بر روی” کیفیت آب و آلودگی‌های ناشی” از آن گذاشته است. به همین منظور، به همه جا‌ها، حتی گوشه کنار خانه‌ها هم سرک کشیده است. او میکروب‌ها و باکتری‌هایی که در محیط‌‌‌های ‌بسته و مرطوب خانه‌ تولید، رشد و تکثیر می‌یابند، شناسایی و در مورد عملکرد‌ آنها هشدار داده است.

دکتر جربا می‌گوید: «مخزن ماشین لباسشویی شما محل امنی برای باکتری‌ها و میکروب‌های عاشق رطوبت است که باعث بروز بیماری‌های پوستی یا آلرژی در انسان بخصوص در خردسالان می شوند. این میکروب‌ و باکتری‌های خطرناک در اثر استفاده نادرست از ماشین لباسشویی، تولید، تکثیر و منتقل می‌شوند. به طوریکه به راحتی می‌توانند، سلامت انسان را به خطر اندازند. برای جلوگیری از این نوع بیماری‌ها از سوی محققان نکاتی در زمینه استفاده صحیح از ماشین لباسشویی ارائه شده است.»

مکانی مناسب برای لباسشویی

قبل از هر چیز، محل قرار گرفتن ماشین لباسشویی بسیار اهمیت دارد. افرادی هستند که ماشین لباسشویی خود را به دلایل خاصی‌ یا از روی ناآگاهی درون حمام، انباری و یا حیاط خلوت مسقف‌ می‌گذارند. در حالیکه نمی‌دانند با این کار چه اشتباهی در حق خود و افراد خانواده‌ می‌کنند. چرا که گذاشتن ماشین لباسشویی در حمام، باعث تولید و تکثیر هر چه سریع تر میکروب‌ و باکتری‌ها می‌شود. آلودگی به‌وجود‌آمده به لباس‌ها، پرده و لوازمی مثل لیف و غیره در حمام نفوذ کرده و در نتیجه، خیلی راحت انسان را به آلرژی، آسم و بیماری‌های پوستی مبتلا می‌‌کنند. بنابراین، ماشین لباسشویی شما باید در محیط های‌باز مثل آشپزخانه نصب شود. و در پایان کار، باید در مخزن لباسشویی و هم پنجره آشپزخانه‌ را باز گذاشت تا هوا و بخار حاصله از آن خارج شود. چرا که حبس این بخار، باعث ایجاد محیط مناسب برای رشد میکروب و باکتری‌ها می‌شود. اگر نمی توانید ماشین لباسشویی را در یک محیط باز قرار دهید و اجبارا آن را در محیط های نامناسب مانند حمام، انباری و … قرار داده‌اید، باید بعد از اتمام کار ماشین در حمام یا انباری را به مدت چند ساعت، باز گذاشته تا هوا و بخار‌های حاصله خارج شوند.

این محقق و میکروبیولوژیست‌ تاکید می‌کند که با خشک کردن لاستیک دور در مخزن و حتی فضای درون ماشین با دستمالی خشک از سرایت باکتری‌ها و میکروب‌ها به لباس‌ها جلوگیری کنید. حتی برای اطمینان از نابودی کامل‌آنها می‌گوید: «پس از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی آن را با باد سرد سشوار خشک کنید!»

شستشوی لباس‌ها

لباس‌های زیر یکی از منابع اصلی‌ انتشار میکروب در فضای بسته و مرطوب‌ هستند. بهتر است لباس‌های زیر خود را جدا از لباس‌های دیگر، در لباسشویی شستشو دهید. چرا که ممکن است آلودگی و کثیفی لباس‌های دیگر به لباس‌های زیر شما سرایت کرده و سبب تحریک پوستی یا حتی عفونت در موضع پوشیدن شود. دکتر جربا می‌گوید: «حتما لباس‌های زیر خود را با آب کاملا داغ و مواد پاک‌کننده قوی، شست‌وشو داده و آنها را زیر نور مستقیم آفتاب خشک کنید. یا اصلا بهتر است برای جلوگیری از هر نوع آلودگی‌، لباس‌های‌زیرتان را با دست شسته و بعد از خشک شدن اتو کشی کنید.

شستشوی روکش‌ها و ملحفه‌ها

خانم‌های کدبانو برای حفظ رنگ و رو یا طول عمر روتختی، روبالشی و ملحفه‌ها آنها را با آب سرد و دورکند ماشین می‌شویند. در صورتیکه این کار یک آب‌تنی لذت‌بخش برای این نوع روکش‌ها محسوب می‌شود. همچنین، یکی از بهترین محیط‌‌ها برای حفظ گرد و غبار و ایجاد آلرژی، روتختی‌ها و روبالشی‌ها هستند. بنابراین، افراد باید هر دو هفته یکبار کلیه لوازم خواب‌شان را با آب کاملا داغ و با دور تند ماشین شست‌وشو دهند.همچنین برای جلوگیری از جذب هر گونه آلودگی، آنها را درون خانه و به دور از گرد و غبار هوای‌بیرون خشک کنند.

شستشوی روکش‌ها و ملحفه‌ها

پودر‌ و شوینده‌ها

افرادی هستند که به خاطر حساسیت پوست دستانشان به بعضی از شوینده‌ها فکر می‌کنند. اگر از ماشین لباسشویی یا ظرفشویی برای شست‌وشو استفاده کنند، می‌توانند از هر نوع شوینده‌ای برای لباس‌هایشان استفاده کنند. در صورتیکه محققان دانشگاه واشنگتن می‌گویند: «اگر پوست دست شما نسبت به مواد شوینده‌ای حساسیت دارد، نباید از آن شوینده در ماشین لباسشویی استفاده کنید. چرا که با این کار، حساسیت پوستی را از طریق لباس‌های شسته شده به تمام بدن خود منتقل خواهید کرد.» همچنین آنها انتخاب شوینده‌ و نرم‌کننده‌‌های معطر را برای لباس کودکان، نوزادان و افراد مبتلا به آسم و آلرژی را نامناسب می‌دانند. محققان معتقدند، لباس نوزادان مانند لباس‌های زیر، بهتر است دستی و با مواد شوینده ملایم شسته شوند.

حبس لباس‌های شسته در ماشین

دکتر جربا معتقد است، رها کردن لباس‌های خیس و شسته شده در درون مخزن ماشین، بیش از ۳۰ دقیقه باعث کپک زدگی و تولید باکتری‌های آلرژی‌زا می‌شود. بنابراین توصیه می‌کند: «تنها زمانی ماشین لباسشویی‌ را روشن کنید که می‌دانید، در خانه ‌هستید و می‌توانید، بلافاصله پس از اتمام شستشو، لباس‌ها را خارج  کرده و پهن کنید.»

حبس لباس‌های شسته در ماشین

مخزن لباسشویی یا سبد لباس چرک

اکثر خانم‌ها از مخزن لباسشویی به‌جای سبد لباس‌های چرک استفاده ‌می‌کنند. آنها برای اینکه لباس‌های چرک جلوی دید نباشد. آنها را درون مخزن ماشین لباسشویی می‌ریزند و تا روشن کردن مجدد ماشین در آن حبس می‌کنند. درصورتیکه نمی‌دانند عرق، رطوبت و آلودگی لباس‌های تلنبار شده، می‌تواند محیط مناسبی برای تولید انواع باکتری‌ها ایجاد کند. باکتری‌هایی که در تارو پود ریز لباس‌ها نفوذ کرده و در فرصت مناسب شروع به رشد و فعالیت می‌کنند. فعالیت‌هایی که منجر به‌ بیماری‌های پوستی و تنفسی خواهد شد.

 گل و لای لباس‌ها

میکروب و آلودگی‌های لباس‌های کثیف و گلی شما ممکن است تا مدت‌ها درون ماشین ‌لباسشویی باقی بماند. حتی بعدا به سایر لباس‌ها‌ هم منتقل شود. بنابراین، بهتر است لباس‌های بسیار کثیف و گلی خود را با دست بشویید. اگر با لباس‌های خاکی‌، گلی‌ و کثیف از سفر یا کوهنوردی باز گشته‌اید، از فرط خستگی، کفش‌ها و لباس‌هایتان را داخل ماشین پرت نکنید. بلکه، بهتر است لباس‌ها و کفش‌ها را تا فرصت مناسب در گوشه‌ای‌ از حیاط یا حمام خانه  بگذارید. تا زمانیکه از خستگی‌ سفر فارغ شدید، اقدام به تمیز کردن و شست‌وشوی آنها کنید. دکتر جربا برای محکم کاری می‌افزاید: «برای حفظ بهداشت ماشین لباسشویی بهتر است، پس از هر سه یا چهار بار استفاده، یکبار آن را بدون لباس و با مواد ضدعفونی ‌کننده روشن کنید.»

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.