حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
دلایل عدم توفیق طرح ایران دات آی آر
21 اکتبر 2019 - 16:29
شناسه : 9832
بازدید 194
7

وقتی سخن از ایران و ایرانی می شود همه ما ایرانی های وطن دار و وطن دوست به این واژه ی پر مغز و معنا افتخار می کنیم. در ذهنمان فر و شکوهی چند هزار ساله نقش می بندد و به یاد رشادت های ایرانیانی بزرگوار می افتیم که برای اعتلای این مرز و بوم […]

ارسال توسط :
پ
پ

وقتی سخن از ایران و ایرانی می شود همه ما ایرانی های وطن دار و وطن دوست به این واژه ی پر مغز و معنا افتخار می کنیم. در ذهنمان فر و شکوهی چند هزار ساله نقش می بندد و به یاد رشادت های ایرانیانی بزرگوار می افتیم که برای اعتلای این مرز و بوم تلاش بی دریغی کرده اند.

این ایرانی های عزیز می خواهند متعلق به داستان های اساطیری شاهنامه باشد و رستم دستان و پهلوان سکستانی یا متعلق به تاریخ معاصر و شخص فرهیخته ای همچون امیر کبیر ؛ در هر صورت مورد تکریم و تمجید ایران و ایرانی ست.

اما پرسش اساسی اینجاست که برای کشوری با این همه فراز و فرود و تاریخ و مشاهیر چرا بایستی طرحی مشابه طرح فناورانه ایران دات آی آر ( http://www.iran.ir ) تعریف کرد که هیچگونه قرابتی با این عظمت ندارد!؟

طرح فناوری اطلاعات ایران دات آی آر iran.ir

مبهم بودن ایده محوری طرح ایران دات آی آر

اصلا معلوم نیست ایده ی اصلی این طرح چه بوده است که با بودجه دولتی وزارت ارتباطات هنوز هم نیمه تمام است آیا قرار بوده است این سایت یم موتور جستجوی ملی باشد یا یک درگاه ارتباطی بین مردم و سازمانهای دولتی یا حتی قرار بوده است این سایت پایگاه داده مرتبط با کشور وسیع ایران باشد یا قرار است تمام نیازها به یک موتور جستجوی ملی در آن پیش بینی شود و اتکای کشور به سرویس های اطلاعاتی بیگانه و خارجی تا حدی رفع گردد. این پرسش هنوز برای من مطرح است؟

اما پیرامون موتور جستجوی ملی باید گفت که اسامی از قبل شنیده شده است.

جستجوگرملی، پارسی‌جو، یوز، نخبگان، حمایت، طعنه، رسانه‌ها، دولت و… کلماتی هستند که در این روزها زیاد آنها را می‌شنویم. قدرت‌نمایی دولت‌های مختلف، جنگ رسانه‌ای و برداشت‌های اشتباه و ناشیانه از موتو‌رهای جستجوی ملی ما را برآن داشت تا در این زمینه مطلبی بنویسیم. 

با افتتاح فاز تجاری‌سازی موتور جستجوگر پارسی جو در روز شنبه، ۹ آبان‌ماه به‌دست وزیر ارتباطات، دوباره شاهد مقاله‌ها و تفسیرهای ضد و نقیض در این زمینه بوده‌ایم که در واقع چرایی وجود یک موتور جستجوگر ملی را زیر سوال می‌برند.

چرا موتورهای‌ جستجوگر از اهمیت بالایی برخوردارند؟

امروزه موتورهای جستجو را می‌توان پایه و ستون توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی صنعت آی‌تی در همه کشورها به‌حساب آورد. با آنکه کاربران موتورهای جستجو را بیشتر با جستجوی وب می‌شناسند، اما موتور‌های جستجو اهداف و کاربردهای بسیار گسترده‌تری دارند که جستجوی وب تنها یکی از آن‌ها است.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.