حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
جشن رنگ چیست؟
11 می 2018 - 23:57
شناسه : 3113
بازدید 280
10

همه چیز از تصاویر برگزاری برخی تور‌ها با کلیدواژه «تور جشن رنگ» شروع شد. تصاویر و ویدئو‌های گعده‌های ۲۵۰ نفره شیراز، ۱۴۰ نفره مشهد و همینطور اصفهان، در وهله نخست تصاویری بسیار شاد و پرهیجان را به نمایش می‌گذارد. حس و حال شادی که با اندکی درنگ به ناراحتی بدل می‌شود، چرا که یک کپی […]

ارسال توسط :
پ
پ
همه چیز از تصاویر برگزاری برخی تور‌ها با کلیدواژه «تور جشن رنگ» شروع شد. تصاویر و ویدئو‌های گعده‌های ۲۵۰ نفره شیراز، ۱۴۰ نفره مشهد و همینطور اصفهان، در وهله نخست تصاویری بسیار شاد و پرهیجان را به نمایش می‌گذارد.

حس و حال شادی که با اندکی درنگ به ناراحتی بدل می‌شود، چرا که یک کپی ناشیانه از جشن رنگ‌هایی که در خارج از کشور مرسوم شده است، به سوال برانگیزترین شکل ممکن آن به ایران رسیده است؛ برگزاری تور‌های جشن رنگ در طبیعت، شوکه کننده‌ترین خبری بود که می‌توانست در فضای گردشگری داخلی بپیچد.
زبان زمین باش اندکی نگذشت که صدای اعتراض تورلیدر‌های حرفه‌ای و خوشنام که سعی می‌کنند اکوتوریسم و سفر مسئولانه را در طبیعت گردی ترویج کنند را بلند کرد.
آنقدر که در یکی دو روز اخیر به سختی می‌توان صفحه اینستاگرام یک راهنمای تور حرفه‌ای را سراغ گرفت که مطلبی در رد و اعتراض به این اتفاق با هشتگ «زبان زمین باش» منتشر نکرده باشد.
در یکی از متن‌های اعتراضی آمده است: «هر چند وقت یکبار به تور‌های اصطلاحا طبیعت گردی که با برگزاری جشن رنگ، آسیب جبران ناپذیری به طبیعت می‌زنند برخورد کردیم.
این باعث شد به این فکر بیفتیم که با معرفی این آسیب‌ها و به وجود آوردن چالشی برای طبیعت، زبان طبیعت باشیم برای بیان مشکلی که متاسفانه با این سرعت پیشروی، قطعا طبیعت را از همه ما خواهد گرفت. متولیان این برنامه‌ها با استفاده از رنگ‌هایی که از آثار مخربشان قطعا با شما بیشتر حرف خواهیم زد کمر به نابودی طبیعت بستند.»
همچنین برخی از گردشگران حرفه‌ای و جهانگردان زبده ایرانی هم به این کمپین خودجوش پیوستند و آن‌ها هم از سفر مسئولانه گفتند: «همیشه پرسیدین شما تور نمی‌برید؟ … و ما گفتیم نه! چرا؟ چون احساس کردیم که مدیریت یک تور عمومی مهارت و دانشی می‌خواهد که ما هنوز نداریم. چون احساس کردیم که اینکه بلد باشیم سفر بریم کافی نیست، باید فرهنگ سفر رفتن را هم یاد گرفته باشیم و هنوز خیلی چیز‌ها هست که خودمان باید یاد بگیریم.
چون احساس کردیم اگر خودمان بریم و بلد نباشیم می‌توانیم تجربه کنیم و یاد بگیریم، ولی اگر کسانی همراهمان باشند که مالیدرشان باشیم دامنه اشتباهاتمان فقط یک دایره کوچک نیست! گردشگری هم مثل هر موضوع اجتماعی مهم دیگری نیاز به دانش و مهارت خاص خودش دارد که باید یادش بگیریم وگرنه نقل مکان را همه بلدیم!»
دفاع ناکام در پاسخ به این اعتراض‌ها که برخی تند و تیز بود، گروه‌های برگزار کننده، بعضا اعلام کردند که جایی برای این کار در نظر گرفته اند که همان جا تور‌های مختلف جشن رنگ برگزار می‌شود؛ این مکان‌ها به آب دسترسی دارد و پس از شست و شو این آب به فاضلاب می‌ریزد.
این در حالی است که عموم عکس‌های منتشر شده برگزاری تور‌های جشن رنگ را در طبیعت به نمایش می‌گذارد.
همچنین برخی اینگونه دفاع کرده اند که این رنگ‌ها طبیعی است و باز جریان مقابل در اعتراض به اطلاع رسانی پرداخت که رنگ‌های طبیعی بسیار گران قیمت است و همه رنگ‌های مورد استفاده شیمیایی هستند. مطمئنا همه از شادی کردن استقبال می‌کنند، ولی انجام رفتار مسئولانه و محدود کردن برگزاری این گشت‌ها به محیط‌های مصنوعی، مطمئنا آسیب کمتری به طبیعت می‌زند و اینگونه موجب بلند شدن صدای اعتراض طرفداران محیط زیست نمی‌شود.
منبع: فرادید
<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.