حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
توصیه های مهم به خانم های خانه دار برای افزایش طول عمر وسایل آشپزخانه
04 دسامبر 2017 - 23:18
شناسه : 1961
بازدید 391
7

هر دختری که می خواهد به خانه بخت رود، اولین معضل او تهیه جهیزیه است. پس از گشت زدنهای در بازار بالاخره لوازم مورد نظر خود را می خرد. از این مرحله به بعد فقط به طرز استفاده و نگهداری از وسایل برمی گردد که  باعث می شوند این وسایل چقدر عمر کنند. این لوازم […]

ارسال توسط :
پ
پ

هر دختری که می خواهد به خانه بخت رود، اولین معضل او تهیه جهیزیه است. پس از گشت زدنهای در بازار بالاخره لوازم مورد نظر خود را می خرد. از این مرحله به بعد فقط به طرز استفاده و نگهداری از وسایل برمی گردد که  باعث می شوند این وسایل چقدر عمر کنند.

این لوازم باید مدتی برای اعضای خانواده کار کنند، بنابراین مهم است که هم به فکر سالم ماندن آنها باشیم و هم با استفاده نادرست موجب بروز دردسر و خطر برای خودمان و دیگران نشویم.

بعضی از لوازم برقی امروزه جزئی جدایی‌نا‌پذیر از اسباب خانه شده اند؛ لوازمی مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و… که تقریبا در تمام خانه‌ها وجود دارند، اما وجود بعضی از لوازم برقی هنوز ضروری نیست؛ لوازمی مانند مایکروویو، چای‌ساز، آبمیوه‌گیری و… .
ولی در هر صورت باید درباره شیوه صحیح نگهداری و استفاده از این لوازم نکاتی را در نظر داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این موارد این است که بدانید هیچ وقت نباید قسمت موتور و بدنه لوازم برقی را با آب بشویید. این کار بسیار خطرناک است و حتی ممکن است موجب برق گرفتگی فرد شود. در مورد لوازمی مانند آبمیوه‌گیری که قطعات مختلفی دارد نیز دقت داشته باشید هنگام باز و بسته کردن، تمام قطعات را مرتب سرجای خود بگذارید و از درست قرار گرفتن آنها مطمئن شوید. علاوه بر نکات کلی و مشترک، درباره هر یک از لوازم برقی نیز باید اصولی را رعایت کنید.

یخچال و فریزر

یخچال و فریزر را حتما در جایی خشک قرار دهید و فراموش نکنید این وسایل را باید همیشه تمیز نگهدارید ولی هرگز و در هیچ شرایطی قسمت پشت و موتور آنها را با آب نشویید. به جای این کار باید این قسمت‌ها را به کمک یک دستمال خشک یا جاروبرقی تمیز کنید. همچنین می‌توانید کشوها و طبقه‌های یخچال و فریزر را با آب و مواد شوینده تمیز کنید و بعد از این‌که کاملا خشک شد، سرجایش بگذارید ولیفراموش نکنید هنگامی که این وسایل مرطوب هستند هرگز آنها را به برق متصل نکنید.

ماشین لباسشویی

لباسشویی را باید در جایی قرار دهید که قسمت موتور و پشت آن با آب تماس نداشته باشد. در ضمن، حواستان باشد لباسشویی را در جایی که تراز است بگذارید تا از تکان‌های شدید ماشین هنگام کار کردن جلوگیری شود. هنگام نظافت ماشین لباسشویی، خالی کردن فیلتر و همچنین زمانی که لباس‌ها را از داخل آن خارج می‌کنید نیز یادتان باشد لباسشویی را از برق بکشید.

اجاق گاز و مایکروویو

بعضی از اجاق‌گازها برقی هستند، ولی اجاق‌هایی که با گاز کار می‌کنند نیز برای استفاده از فندک به برق نیاز دارند. بنابراین موقع نظافت آنها هم دقت کنید آب روی اجاق گاز نریزید. به جای این کار می‌توانید با مقداری جوش‌شیرین و آب اجاق گاز را تمیز کنید یا از شوینده‌های مخصوص این کار کمک بگیرید.
برای تمیز کردن چربی‌های داخل مایکروویو نیز آب یک لیمو ترش درشت و تازه را در ظرفی پر از آب بریزید و بگذارید به مدت 10 دقیقه داخل مایکروویو بجوشد. بخار لیموترش باعث تبخیر لکه‌های چربی و در نتیجه تمیز شدن مایکروویو می‌شود و پس از آن نیز باید با یک پارچه خشک و تمیز، مایکروویو را تمیز کنید. همچنین می‌توانید یک دستمال را به آب لیمو ترش تازه یا الکل آغشته کنید و داخل مایکروویو را با آن تمیز نمایید. ولی هرگز از اسکاچ و سیم ظرفشویی برای تمیز کردن مایکروویو استفاده نکنید.

آبمیوه‌گیری و چرخ گوشت

این وسایل را دور از دسترس کودکان قرار دهید و هیچ وقت تصور نکنید فرزند شما بزرگ شده و متوجه خطر می‌شود. همچنین خوب است برای این‌که این وسایل به خوبی کار کنند و عمر بیشتری داشته باشند، به مدت طولانی از آنها استفاده نکنید.
سعی کنید تکه‌های گوشتی را که داخل چرخ‌گوشت می‌ریزید کوچک‌تر خرد کنید و هرگز گوشت را با فشار و به زور داخل محفظه نریزید. در ضمن‌فراموش نکنید نباید سبزی‌هایی را که آب زیادی دارد با استفاده از چرخ گوشت چرخ کنید چون ممکن است آب سبزی داخل موتور شده و در نتیجه دستگاه را خراب کند. میوه‌های درشت را هم نباید داخل آبمیوه‌گیری بریزید و اگر این دستگاه محفظه‌ای برای تفاله‌ها دارد پس از گرفتن دو لیوان آبمیوه، محفظه را خالی و دوباره کارتان را شروع کنید. برای نظافت آبمیوه‌گیری از آب ولرم استفاده کنید زیرا میوه‌ چرب نیست و برای نظافت نیازی به آب داغ ندارید.

پلوپز و آرام پز

بعد از این‌که کار با این دستگاه‌ها تمام می‌شود، باید دیگ آن را با آب و مواد شوینده بشویید، ولی قسمت برقی دستگاه را فقط با دستمالی نمدار تمیز کنید. همچنین برای برق انداختن آنها می‌توانید از مقداری سرکه کمک بگیرید.

سماور برقی و چای ساز

اگر داخل سماور یا چای‌ساز جرم گرفته است می‌توانید جرم دستگاه را با سرکه تمیز کنید؛ برای این کار باید به مقدار مساوی آب و سرکه داخل محفظه آب دستگاه بریزید و بگذارید بجوشد تا کم‌کم جرم دستگاه از بین برود.
یادتان باشد اگر لوازم برقی خراب شده و بخوبی گذشته کار نمی‌کند، هرگز خودتان دستگاه‌ها را تعمیر نکنید و این کار را به افراد متخصص بسپارید. همچنین برای این‌که عمر وسایل برقی شما بیشتر شود و مصرف برق هم کاهش یابد، هنگام شب و در زمان اوج مصرف برق تا جایی که امکان دارد از وسایل برقی مخصوصا وسایلی که برق بیشتری مصرف می‌کند استفاده نکنید.
علاوه بر این استفاده از ترانس را بخصوص برای لوازمی مانند یخچال و فریزر که همیشه به برق متصل است فراموش نکنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.