حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
تهیه آب آشامیدنی از هوای خشک
16 سپتامبر 2019 - 16:04
شناسه : 7390
بازدید 187
7

آب آشامیدنی برای زندگی انسان ها حیاتی است اما متأسفانه این مهم در بسیاری از نقاط کره ی زمین نادر است و انسان ها به سختی می توانند به آن دسترسی داشته باشند. بخار آب در هوا موجود است اما دسترسی و استفاده از آن بسیار سخت است. در همین راستا پژوهشگران دانشگاه برکلی در […]

ارسال توسط :
پ
پ

آب آشامیدنی برای زندگی انسان ها حیاتی است اما متأسفانه این مهم در بسیاری از نقاط کره ی زمین نادر است و انسان ها به سختی می توانند به آن دسترسی داشته باشند. بخار آب در هوا موجود است اما دسترسی و استفاده از آن بسیار سخت است. در همین راستا پژوهشگران دانشگاه برکلی در کالیفرنیا موفق به طراحی دستگاهی شده اند که می تواند آب آشامیدنی قابل توجهی را از هوای خشک جذب کند.

به گزارش سرویس رصد اختراعات جدید تکنولوژی نیوز به نقل از UC Berkeley پژوهشگران می گویند که این دستگاه جاذب آب می تواند به ازای هر یک کیلوگرم از ماده ی جاذب آب، 1.3 لیتر آب آشامیدنی را در طول روز تولید کند. این دستگاه حتی قادر است در هوایی که رطوبت آن زیر 40 درصد است نیز فعالیت کند و آب آشامیدنی تولید کند. آبی که این دستگاه تولید می کند بسیار زیاد نیست اما آب تولید شده توسط آن برای افرادی که در شرایط وخیم قراردارند کافی است.

پژوهشگران این دستگاه را به مدت سه روز در بیابان موهاوی کالیفرنیا آزمایش کردند که این دستگاه توانست مقدار 0.7 لیتر آب آشامیدنی را به ازای هر کیلوگرم از ماده ی جاذب تولید کند همچنین این دستگاه توانست در یکی از روزها که رطوبت هوا کمتر از 7 درصد بود نیز مقدار 200 میلی لیتر آب آشامیدنی تولید کند.

ماده ای که در این دستگاه نقش جاذب آب را دارد، ماده ای با نام “چهارچوب فلزی آلی (MOF)” می باشد. این ماده سطح بسیار بزرگی دارد و اجازه می دهد تا در دمای اتاق، مولکول آب موجود در هوا در سطح این ماده جمع و متراکم شوند. سپس زمانی که این ماده گرم می شود، آب جمع شده را آزاد می کند.

این دستگاه از “اکریلیک شیشه ای” با شفافیت بالا تشکیل شده است که MOF ها درون آن قرارگرفته اند. این ساختار باعث می شود تا جریان هوا از روی MOF ها عبور کند و مولکول های آب به دام بیافتند و سپس با حرارت دادن این فلزات آلی بتوان آب را بصورت مایع جمع آوری کرد.

این دستگاه سومین دستگاهی است که این پژوهشگران موفق به ساخت آن می شوند. نسخه ی اولیه این دستگاه که در سال 2017 از آن رونمایی شد تنها در شب می توانست مولکول های آب را جمع آوری کند و سپس با استفاده از گرمای خورشید در روز بعد آب را آزاد می کرد. نسخه ی دوم این دستگاه نیز در سال 2018 معرفی شد که به ازای هر کیلوگرم MOF تنها می توانست 100 میلی لیتر آب را در روز تولید کند.

پژوهشگران می گویند که نسخه ی سوم این دستگاه 10 برابر مؤثر تر نسبت به نسخه ی دوم و 100 برابر مؤثر تر از نسخه اول می باشد. این پیشرفت در نسخه ی سوم به لطف استفاده از فن های کوچک که هوای بیشتری را به MOF می رسانند و دستگاه های کوچک تولید گرما می باشد. هم فن ها و هم دستگاه های گرم کننده انرژی خود را از طریق صفحات خورشیدی تأمین می کنند و این دستگاه دارای باتری نیز می باشد که انرژی مورد نیاز برای دستگاه در شب را تأمین کند.

پژوهشگران می گویند که این دستگاه قابلیت افزایش مقیاس را دارد و در حال حاضر یک شرکت استارتاپ در همکاری با پژوهشگران در حال آزمایش این دستگاه در مقیاس یک مایکروویو می باشند که در روز می تواند حدود 7 الی 10 لیتر آب آشامیدنی را تولید کند برای سه فرد بزرگسال کافی است. نسخه های بزرگتر این دستگاه در مقیاس یک یخچال است که می تواند حدود 200 الی 250 لیتر آب را در طول روز تولید کند. هدف نهایی هم تولید دستگاه در مقیاس بسیار بزرگ برای استفاده ی جهانی است که می تواند 20 هزار لیتر آب آشامیدنی را در طول روز تولید کند که می تواند در روستاها مورد استفاده قرارگیرد. برای دیدن دیگر خبرهای جذاب این حوزه به صفحه اخبار علمی فناوری و برای دسترسی به کلیه اخبار فناوری روز جهان به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.