حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
تمدید بازدید رایگان از موزه دفاع مقدس
30 سپتامبر 2019 - 10:05
شناسه : 7868
بازدید 202
12

به گزارش دفاع پرس به دلیل استقبال هموطنان ارجمند و قشرهای مختلف مردم، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمان بازدید رایگان از موزه را به مناسبت هفته دفاع مقدس در نظر گرفته شده بود را تا 15 مهرماه تمدید کرد.با هماهنگی‌های انجام شده، ساعت بازدید رایگان از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا 15 […]

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش دفاع پرس به دلیل استقبال هموطنان ارجمند و قشرهای مختلف مردم، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمان بازدید رایگان از موزه را به مناسبت هفته دفاع مقدس در نظر گرفته شده بود را تا 15 مهرماه تمدید کرد.با هماهنگی‌های انجام شده، ساعت بازدید رایگان از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا 15 مهرماه در ساعت کاری از شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17 اعلام شده است.علاقمندان می‌توانند برای بازدید از بخش‌های مختلف موزه، در روز پنجشنبه ساعت 9 الی 21 و در روز جمعه ساعت 10 الی 21 مراجعه کنند. همچنین بازدید از نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» همه روز از ساعت 10 الی 18  تا پایان روز 15 مهرماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای علاقمندان امکان‌پذیر است.

 

آشنایی با موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است که در کنار مجموعه‌هایی مانند باغ کتاب تهران، کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، باغ هنر و مصلای تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران در اراضی عباس‌آباد (تهران) احداث شده‌است.این موزه با زیربنای ۲۰۵ هزار متر مربع، یکی از بزرگترین باغ موزه‌های کشور است که از بخش‌های مختلفی مانند تالارهای هفتگانه، باغ راه، دریاچه مصنوعی، آبنمایش، سالنهای آمفی تئاتر و سراسرنما تشکیل شده و با استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال سعی در انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد. اولین مدیر عامل موزه سردار سرتیپ دوم پاسدار جواد خضرایی راد بود. در حال حاضر دکتر علی اصغر جعفری با حکم سرلشکر محمد حسین افشردی(باقری) به عنوان مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انتخاب شده است. از این مکان به عنوان بزرگ‌ترین موزه جنگ جهان اسلام و مدرن‌ترین موزه غرب آسیا یاد شده‌است.

 

باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس

 

موزه دفاع مقدس شامل هفت سالن است که هر سالن یک مرحله محسوب می شود. عددی برگرفته از هفت دولت عشق، هفت دور طواف کعبه و هفت آسمان تا ملکوت. از درب که وارد می شوی تا انتهای این دالان تاریخی چند ساعتی راه است و برگ برگ تاریخ 80 سال قبل تا امروز ایران به تصویر کشیده می شود.

تالار آستانه

در منزل اول شرح مختصری از وقایع انقلاب و تصویر گذرایی از تاریخ 50 سال قبل از انقلاب ایران ( قیام مردم قم تا پیروزی و رفراندوم سال 58 ) روایت و ایران سال 42 تا 57 را با هولوگرام و تصاویر سه بعدی و متحرک به همراه فیلم نمایش داده می شود. در این سالن مجموعه ای از تصاویر ثابت و متحرک سخنرانیها، نامه ها، قراردادهای بین المللی، عزل و نصبها، ترورها و وقایع ایران قاجاریه و پهلوی ورق می خورد تا بیننده قبل از ورود به تاریخ دفاع مقدس نیم نگاهی به وضعیت ایران دهه 40 داشته باشد.

تالار حیرت و حقانیت

هنگام ورود به منزل دوم تصویر پاره کردن توافق نامه الجزایر به دست صدام نمایش داده می شود و صدای او که می گوید من سه ساعته تهران را اشغال می کنم. با دیدن این تصاویر بازدید کننده وارد منزل دوم می شود. پس از ورود به تالار حیرت صدای مهیب بمباران، هواپیما و آژیر خطر بیننده را شوکه می کند آنچنانکه یک لحظه خود را میان سالهای دهه 60، اوایل انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی می بیند. تصاویر به سرعت می گذرند، صدای فریادها، شلیک و ترور شخصیتهای سیاسی و مذهبی، اعزام رزمندگان به جبهه و هزارن اتفاقی که بیننده را محصور خود می کند. نمایش تصویری سه بعدی از امام خمینی (ره) که صدام را به دیوانه ای تشبیه می کند پایان تالار حیرت است.

 

تالار دفاع مقدس

وقتی بازدیدکنندگان وارد سالن شماره سه می شوند هوا ناگهان سرد می شود، مثل شبهای دشتهای کردستان، صدای راه رفتن روی آب را می شنوی، مثل روزهای عملیات در آبهای کارون و اروندرود، زمین و دیوارهای بلندش می لرزد آنطور که از هجوم صدای بمباران، تصاویر انفجار و لرزشهای محیط اطراف ترس وجود انسان را دربر می گیرد. راهنمایان باغ موزه هم فضا را ملتهب کرده و با انجام نمایشهایی مربوط به صحنه های جنگ در تلاشند بازدیدکنندگان را بیشتر در حال و هوای روزهای جبهه قرار دهند.

تالار آرامش

تالار آرامش را به دلیل حضور فرماندهان در اتاق فرماندهی و آرامش قبل از طوفان حملات ایران بر رژیم بعثی به این نام می خوانند. بازدید کننده پس از ورود به تالار خود را میان تصاویری سه بعدی از نقشه های عملیات و فرماندهان بزرگی که سکان هدایت جنگ را برعهده داشتند می بیند. پس از چند لحظه فضای تالار تغییر می کند و روایتی از اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی کشور برای بیننده عنوان می شود.

تالار شهادت

تالار پنجم با قدم نهادن بر روی پل معلقی از جنس چوب و پلاستیک آغاز می شود. پلی که گویای پل صراط است و آدمی با ترس و اضطراب بر روی آن قدم می گذارد. با طی هر قدم بر روی این پل تصاویر شهدای دوران دفاع مقدس در اطراف تالار نمایان می شود. گویی به سلامت از پل صراط گذشته اند. اما آنانی که از پیش رویشان می گذرند بیم آن دارند که هر لحظه زیر پایشان خالی شود. چشم که می چرخانی تمام محیط مزین به تصاویر شهداست و اسامی بسیاری از شهدای دفاع مقدس از جلوی چشمانت عبور می کند. در این هنگام تصویر سه بعدی شهید آوینی نمایان شده و روایت خرمشهر و مجنون و اروند را برایت بازگو می کند…

 

تالار پیروزی

در تالار پیروزی روایت هشت سال دفاع مقدس و بحرانهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن سالها بازگو می شود. شرح وقایع قبل و بعد از قبول قطعنامه 597 ، افزایش تحریمهای بین المللی علیه ایران و فعالیت گروهکهای منافقین به خصوص عملیات مرصاد که در نهایت برملا شدن توطئه منافقین و پیروزی غیور مردان وطن را به همراه داشت.

تامل و تفکر

اکنون دیگر هفت تالار را پشت سر گذاشته و سرما و گرما، تصاویر و صدای انقلاب و پیروزی از دیدگان و افکار بازدیدکنندگان گذشته است. منزل آخر یا همان هشتمین تالار مکانی بدون سقف و دیوار است. تالاری با سقف آسمان که بیننده می تواند تمام آنچه را که دیده و شنیده یکباردیگر از نظر بگذراند. وارد فضای باز می شوی، مکانی که در آن می توان دو رکعت نماز خواند، قدری تامل کرد و به تمام وقایع 80 ساله ایران اندیشید.

اکنون 21 سال است که از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس می گذرد، جنگی که به گفته امام خمینی (ره) نعمت بود، همان نعمتی که قدرش را ندانستیم. دربهای آسمان هشت سال بر روی افلاکیان خاک نشین باز بود و آنها که پر پرواز داشتند پریدند و عده ای هم با طعم شهادت ماندند تا سهم بیشتری از بهشت نصیبشان شود و گروهی دیگر یاد و عطر آن روزها را در صندوقچه دلشان محبوس کرده و دل در گرو زرق و برق دنیا سپردند.

آنهایی که آن روزها را ندیده و یا به یاد ندارند امروز به دنبال تاریخی ملموس تر از دفاع مقدس می گردند. تاریخی که روایت آن در کتابها، تلویزیون و سینما نتوانسته فرهنگ ایثار و شهادت را به درستی به نسل امروز منتقل کنند در حالی که برخی کشورها در مورد وقایعی اینچنینی آنچنان حماسه سرایی و داستانسرایی می کنند گویی که قهرمانان آنان قدرتهایی ماورایی داشتند حال آنکه مرور شجاعتها و ایثارگریهایی رزمندگان ایران نشان می دهد دلاورمردیها و خلوص نیت آنان بی مانند بوده و اکنون نیز باید یاد همه آنها را با تمام توان زنده نگاه داشت و داستانهای آن را نسل به نسل منتقل کرد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد باغ موزه دفاع مقدس می توانید به تارنمای این موزه به نشانی http://iranhdm.ir/ مراجعه کنید.

 

آدرس راه های دسترسی به موزه دفاع مقدس

آدرس باغ موزه دفاع مقدس میدان ونک – بزرگراه شهید حقانی – انتهای خیابان سرو – روبروی پارک طالقانی است اما وقتی قصد دارید از خطوط مترو، اتوبوس و خودروهای شخصی برای تردد به این مکان استفاده کنید راه های دیگری نیز وجود دارد.

دسترسی به تپه های عباس آباد برای ساکنان منطقه جنوب شرق تهران :

بزرگراه امام علی جنوب به شمال – بزرگراه رسالت شرق به غرب – خروجی بزرگراه حقانی- بعد از پل روگذر بزرگراه مدرس از لوپ استفاده کنید و مسیر حرکت تان را به سمت باغ کتاب و موزه دفاع مقدس تغییر دهید.

دسترسی از جنوب:

میدان هفت تیر – بزرگراه مدرس از جنوب به شمال – خروجی حقانی

 

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.