چندی است که بازار تیزرها و تبلیغات تلویزیونی با حضور بازیگران مطرح داغ شده و برندهای بزرگ و کوچک در تمامی زمینه ها بخصوص مواد خوراکی و غذایی با حضور آنان تولید و در رسانه ملی پخش می شود.
عمده دلیل این اتفاق ، محبوبیت بازیگران است که به واسطه آن ها برندها سعی دارند تا محصولات خود را شناخته شده کنند تا بتوانند بهترین بازار فروش را در دست داشته باشند.
فارغ از نگاههای انتقادی به حجم بالای پخش آگهیهای بازرگانی در صداوسیما، فاصلهگذاری میان پخش یک سریال با پخش تبلیغات، سالهاست که به امری معمول در تلویزیون ما بدل شده است؛
اما اینکه درست چند لحظه بعد از تماشای صحنهای احساسی در یک سریال که به شدت درگیرتان کرده است، همان بازیگر را ببینید که مشغول تبلیغ سس و چای و کالاهایی از این دست است، هنوز هم که هنوز است مخاطب ایرانی را شوکه میکند.
چرا تبلیغات تلویزیونی با حضور بازیگران است؟
شکری خانقاه استاد ارتباطات و جامعهشناس این روش را یک روش تجاری و تبلیغاتی رایج عنوان میکند و در عین توضیح میدهد: شیوههای مختلفی برای تبلیغات کالا وجود دارد؛ طنز، تکرار و استفاده از نمادها، تکنیکهای مختلف اقناعکننده و تبلیغاتی هستند.
تا اینجا مشکل خاصی نیست و این یک روش تبلیغاتی است؛ مثلا در مباحث اسلامی در هر بحثی ما جملهای از بزرگان میآوریم و این اعتبار دادن به کار است.
در تجارت هم از هنرمندان و مشاهیر در تبلیغات استفاده میکنند و مشکلی هم نیست؛ این یک تکنیک بینالمللی است.
اما چیزی که مشکل دارد این است که جنسهایی که تبلیغ میشوند بدون هیچ ارتباط و موضوعیتی با افراد، منبع درآمد آنها شدهاند.
او میافزاید: مشکل این است که افراد مشهور یک گرایش منفی به سمت تبلیغات پیدا کردهاند و یکی از دغدغههای بازیگران سودآوری از منبع درآمد تبلیغاتی شده است.
علی ضیاء، حمید گودرزی، رضا صادقی، آتیلا پسیانی، امین حیایی، نفیسه روشن، پژمان جمشیدی، فاطمه گودرزی، نسرین مقانلو، امیرحسین آرمان، بهرام رادان، طناز طباطبایی و شبنم فرشادجو از جمله بازیگرانی هستند که در این مدت در تبلیغات تلویزیونی داخلی و خارجی و بیلبوردها حاضر بودهاند.
ثبت دیدگاه