حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
تاثیر خمیردندان بر جذب آنتی بیوتیک!
25 مارس 2019 - 10:43
شناسه : 5401
بازدید 209
8

آنتی بیوتیک ها را همه می شناسیم و از کارکردشان با خبریم. اما اینکه چه می شود که گاهی تاثیر این داروها بسیار کم می شود را دانشمندان مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیدند که خمیردندان بر جذب آنتی بیوتیک تاثیر منفی دارد! ماده «تریکلوزان» یک ماده فعال دارای خواص آنتی باکتریال […]

ارسال توسط :
پ
پ

آنتی بیوتیک ها را همه می شناسیم و از کارکردشان با خبریم. اما اینکه چه می شود که گاهی تاثیر این داروها بسیار کم می شود را دانشمندان مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیدند که خمیردندان بر جذب آنتی بیوتیک تاثیر منفی دارد!

ماده «تریکلوزان» یک ماده فعال دارای خواص آنتی باکتریال است که به خمیردندان، دهان شویه ها و لوازم آرایشی افزوده می شود. حتی این ماده به منظور کاهش یا پیشگیری از رشد باکتری ها، به پوشاک، اسباب بازی ها و کارت های اعتباری هم افزوده می شود.

محققان دانشگاه واشنگتن عنوان می کنند قرارگیری در معرض تریکلوزان ممکن است به طور سهوی موجب تحریک باکتری ها به گونه ای شود که آنها بتوانند در مقابل تجمع کُشنده آنتی بیوتیک ها، از جمله آنتی بیوتیک های مورداستفاده در درمان عفونت های مجاری ادراری، طاقت بیاورند.

عفونت مجاری ادراری زمانی روی می دهد که باکتری ها، عمدتا باکتری E. coli، وارد مجرای ادرار شده و ایجاد عفونت می کند. معمولا از آنتی بیوتیک Cipro برای نابودی باکتری ها و درمان عفونت استفاده می شود.

محققان با آزمایش موش ها دریافتند آنهایی که آب آغشته به تریکلوزان نوشیده بودند دارای میزانی تریکلوزان در ادرارشان بودند.

بعد از درمان آنتی بیوتیکی، موش های که در معرض تریکلوزان قرار گرفته بودند دارای میزان بالا باکتری در ادرار و دیواره مثانه شان بودند، اما در موش های بدون قرارگیری در معرض این ماده، تعداد باکتری ها به مراتب کمتر بود.

محققان متوجه شدند شمار باکتری ها در ادرار موش های قرارگرفته در معرض تریکلوزان ۱۰۰ برابر بیشتر بود از اینرو تاثیر درمان آنتی بیوتیکی به مراتب کمتر می شود.

منبع: مهر

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.