هامون معمولا افکار و احساساتش را بروز نمی داد . پدرش همیشه می گفت اگر ماهی دهانش را ببندد ، گرفتار نمی شود ! هامون با این فلسفه بزرگ شده بود .

او می گفت مخالفت دیگران با عقایدت و بی توجهی آن ها به احساساتت ، لطمه ای به تو نمی زند . این در حالی بود که او ازاحساس تنهایی وحشتناک خودش عذاب می کشید .

تحلیل مشاورههامون جزء آدم هایی است که می گویند آدم باهوش باید تودار و مرموز باشد و هر چه دیگران تو را کمتر بشناسند ، بهتر است . در حالی که این غلط است !

این باورغلط ، عواقب غم انگیزی دارد . ما بدون برملا کردن رازهای خود و بدون صمیمی شدن و اعتماد کردن به دیگران ، طعم عشق خالص و دوستی های صمیمانه را نخواهیم چشید . البته گاهی اوقات نباید مکنونات و احساسات مان را برای دیگران فاش کنیم ولی وقتی پنهان کردن ارزش ها و احساسات ، سبک زندگی ما می شود، موجود کسل و بی روحی می شویم .

آدم های بسته و تودار ، در زندگی مشترک ، در دوستی ها و روابطشان از لذت درددل کردن و تعلق خاطر محروم می شوند . آن ها محکوم به تنهایی و دلبستگی نداشتن هستند . این در حالی است که یکی از بهترین راه های خودشناسی ، افشای دنیای خود است .

البته ما منکر خطرات خود افشایی نیستیم . گاهی اوقات دیگران از اعتماد شما سوء استفاده می کنند ولی تشخیص دوست و دشمن کار آسانی است . شما به راحتی می توانید بفهمید نظرات ، احساسات و کارهای خود را باید با چه کسی در میان بگذارید و چه کسی به شما خیانت خواهدکرد .

تودار بودن همیشه هم خوب نیست ( نتایج سرکوب کردن احساسات )

این تاسف بار و اشتباه است که یک عمر تودار و مرموز باشید چون شاید یک روز کسی از اطلاعات که به او می دهید ، علیه شما استفاده کند . اگر با تودار بودن و بروز ندادن احساسات تان ، خودتان را از روابط صمیمانه ، عاشقانه و سرشار از حمایت محروم کنید ، در نهایت با خودتان هم بیگانه خواهید شد .

خیلی از آدم ها با افتخار می گویند ، من آدم ساکت و بی سر و صدایی هستم . اما چه چیز این خصوصیت ، افتخارآمیز است ؟   آدم های حراف در همان جلسه ی اول سیر تاپیاز زندگی خود را توضیح می دهند و خصوصی ترین جزییات زندگی شان را رو می کنند . آدم های ساکت و کم حرف نیز دیواری نفوذ ناپذیر و مات دور خود می کشند ؛  آن ها با بستگان و اعضای خانواده خود نیز غریبه اند و از آن ها فاصله می گیرند .

هامون و آدم های مثل او ، دیواری دور خود می کشند و خود را پشت آن دیوار حبس می کنند . اما آیا ترس ، شرم ، احساس گناه یا شکاک بودن باعث می شود این آدم ها احساسات شان براحتی با نزدیک ترین آدم های زندگی شان هم در میان نگذارند ؟

برای ایجاد روابط صمیمانه در مورد خود و احساستان حرف بزنید

اگر می خواهید با اعضای خانواده و دوستان تان روابط صمیمانه ای داشته باشید ، با آن ها در مورد اعمال ، احساسات و افکارتان حرف بزنید .

انتخابگر باشید و هر چیزی را به هر کس نگویید . احتیاط کنید و آدم های قابل اعتماد را انتخاب کنید . بعد خطر درد دل و افشای خود را برای کسانی که مورد اعتمادتان هستند به جان بخرید و ببینید روابط تان چقدر لذتبخش می شود .

درست نیست احساسات تان را مدفون کرده و هیجانات تان را سرکوب کنید . ما نمی گوییم سفره دل تان را برای همه باز کنید ولی اگر سفره دل تان را برای نزدیکان تان باز کنید پشیمان نخواهید شد .

پادزهر ها

نجوا های درونی اصلاحی

اگر برای دیگران مرموز باشیم ، برای خود هم مرموز می شویم .

دوستی ها وقتی صمیمانه اند که طرفین برای هم درد دل کنند .

خود افشایی خود خواسته ، صمیمیت می آورد .

اگر مردم تصورشان از من را پذیرفته باشند نه خود واقعی من را ، همیشه احساس دغل بازی می کنم و هرگز آرامش خاطر نخواهم داشت .

آدم های خیلی تودار ، در زندان هیجانی ساخته ی خود ، حبس هستند .

اگر دائم احساست را از دیگران پنهان کنی ، یک روز احساسات را از خودت هم پنهان خواهی کرد .

باور مخالف مثبت

احساسات را بروز بده تا اعتماد بسازی و صمیمیت ایجاد کنی.

منبع: هلتی