حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 30 فروردین , 1403 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
به چپ بخوابیم بهتر است یا راست؟
05 نوامبر 2018 - 12:16
شناسه : 4298
بازدید 287
8

هر فرد برای نوع خوابیدن خود عاداتی دارد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که به چه دلیل باید به سمت چپ بدن خود بخوابید. با ما همراه باشید. همه ما می‌دانیم که طول مدت خواب تاثیر مستقیمی روی سلامت جسمی و روحی دارد اما آنچه مسلم است، وضعیت خوابیدن می‌تواند یکی دیگر از […]

ارسال توسط :
پ
پ

هر فرد برای نوع خوابیدن خود عاداتی دارد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که به چه دلیل باید به سمت چپ بدن خود بخوابید. با ما همراه باشید.

همه ما می‌دانیم که طول مدت خواب تاثیر مستقیمی روی سلامت جسمی و روحی دارد اما آنچه مسلم است، وضعیت خوابیدن می‌تواند یکی دیگر از عوامل مهم در این زمینه باشد.

 

به طور خاص، بر اساس شاخه‌ای از نظریه آیورودا (که یک رویکرد جامع به بهداشت و پزشکی در کشور هند است)، تحقیقات نشان می‌دهند برای بسیاری از مردم که جثه کوچکی دارند خوابیدن به سمت چپ می‌تواند بلیطی به سوی سلامت بهتر و البته خواب مطلوب‌تر باشد.

 

چرا خوابیدن به سمت چپ اهمیت دارد؟

زیرا ممکن است برای هضم، برای پشت و حتی برای قلب ما با توجه به موقعیت اندام‌های مختلف مفید باشد. در ادامه شش مورد از منافع بالقوه در حالی که به سمت چپ دراز کشیده اید و ممکن است از ابتلا به برخی از مشکلات جلوگیری کند ذکر شده است.

 

 تقویت سیستم لنفاوی

با توجه به طب آیورودا، خوابیدن به سمت چپ خود این اجازه را می‌دهد تا مایع لنفاوی بدن بهتر فیلتر شود و مابقی آن از طریق گره‌‌های لنفاوی به عنوان غدد لنفاوی به سمت چپ بدن ما سرازیر شود. محققان اروپایی همچنین دریافته‌اند که خوابیدن به سمت چپ می تواند به روند دفع مواد زائد بدن از مغز کمک کند. در مقابل، خوابیدن به سمت راست می‌تواند بهره وری از سیستم لنفاوی را کاهش دهد.

 

 بهبود هضم غذا

هنگامی که بحث از هضم غذا می‌شود، خوابیدن به سمت چپ در مقایسه با خوابیدن به سمت راست، با توجه به دلیل ساده گرانش، مزایای بیشتری خواهد داشت زیرا دراز کشیدن به سمت چپ اجازه می‌دهد تا پس‌ماندهای مواد غذایی به راحتی از روده بزرگ به کولون نزولی حرکت کنند (به همین دلیل است که به احتمال زیاد شما به اجابت مزاج پس از بیدار شدن تمایل دارید). خوابیدن به سمت چپ نیز اجازه می‌دهد تا معده و لوزالمعده به طور طبیعی به هم بچسبند (معده ما در سمت چپ بدن قرار می‌گیرد) و توسعه آنزیم‌های پانکراس و دیگر فرایندهای گوارشی ادامه یابد.

 

کمک به قلب

پزشکان مدتها است که توصیه می‌کنند زنان باردار به سمت چپ خود بخوابند تا گردش خون در قلب، بهبود یابد. حتی اگر شما باردار نیستید (و یا یک زن نیستید)، خوابیدن به سمت چپ ممکن است به کاهش برخی از فشارها از روی قلب کمک کند و گرانش نیز می تواند جداسازی غدد لنفاوی و حرکت خون به سمت آئورت و یا به سمت خروج از قلب را تسهیل کند. با این تفاسیر، خوابیدن به سمت چپ، اثرات مثبتی روی سلامت قلب خواهد داشت.

 

مزیت‌هایی برای زنان باردار

خوابیدن به سمت چپ نه‌تنها باعث بهبود گردش خون در زنان باردار می‌شود بلکه می‌تواند به کاهش فشار در پشت، در امان نگه داشتن رحم از فشردن کبد و افزایش جریان خون به رحم، کلیه ها و جنین کمک کند. به همین دلیل پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که به اندازه‌ای که ممکن است زمان خواب خود را در حالی که به سمت چپ خوابیده‌اند، سپری کنند.

 

کاهش سوزش‌های معده

مطالعه منتشر شده در مجله گوارش بالینی نشان داده است که دراز کشیدن به سمت چپ می‌تواند به کاهش علائم بازگشت اسید کمک کند و دلیل این امر، قرارگرفتن معده ما در سمت چپ بدن است. در مقابل، دراز کشیدن به سمت راست می‌تواند این علائم را تشدید کند. اگر شما در حال مبارزه با سوزش معده بعد از غذا هستید سعی کنید 10 دقیقه دراز کشیدن روی سمت چپ بدن خود را امتحان کنید.

 

 تسکین کمردرد

افرادی که از درد مزمن در ناحیه رنج می‌برند ممکن است با تعویض حالت خوابیدن به طرف چپ، از مزایای زیادی بهره‌مند شوند. دلیل این امر آن است که خوابیدن به پهلو می‌تواند فشار روی ستون فقرات را کاهش دهد و به نوبه خود شانس شما برای داشتن یک خواب خوب شبانه و احساس راحتی بیشتر را بهبود بخشد.

 

توجه داشته باشید:

در حالی که همه این عوامل اشاره به دلایل قانع کننده ای برای شروع به خوابیدن به سمت چپ دارند،اما این مهم است که توجه داشته باشید که برخی از مردم از جمله کسانی که با بیماری های قلبی، آپنه خواب، گلوکوم و تونل کارپ سندرم مشکل دارند ممکن است از خوابیدن به پهلو بهره‌ای نبرند و یا حتی آسیب ببینند. اگر شما در مورد موقعیت خوابی که ممکن است برای شما بهترین باشد مطمئن نیستید، همیشه یک ایده خوب این است که با یک متخصص مشورت کنید.

 

چگونه حالت خوابیدن را عوض کنیم

اگر برای این کار آماده‌اید، متوجه خواهید شد که پیاده‌سازی این عادت جدید خوابیدن به سمت چپ زمان‌بر خواهد بود. پیاده سازی چند استراتژی ساده می تواند به اطمینان شما از انتقال آرام وضعیت خواب کمک کند. به عنوان مثال شما ممکن است بخواهید برای آزمایش با قرار دادن یک بالش بزرگ پشت سر خود، به طوری که چرخیدن را در هنگام خواب برای شما از سمت چپ به راست سخت‌تر کند کار را آغاز کنید.همچنین خوابیدن در طرف مخالف تخت، یعنی مقابل جایی که شما به طور معمول می‌خوابیدید می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

 

همچنین انتخاب یک تشک ایده‌آل برای خوابیدن به پهلو نیز مهم خواهد بود. از آنجا که خوابیدن به پهلو خود می‌تواند باعث وارد آمدن فشار روی باسن و شانه شود، انتخاب یک تشک نرم تر که به کاهش فشار در این مناطق کمک کند مهم است. همچنین ازاینکه تشک مورد نظر شما اجازه می‌دهد که ستون فقرات به استراحت بپردازد و در حالت طبیعی قرار گیرد مطمئن شوید. به‌طور کلی مطمئن شوید که هر تشکی را که انتخاب می‌کنید احساس راحتی را به شما منتقل می‌کند. ترکیبی از یک بستر راحت و وضعیت مناسب در هنگام خوابیدن باعث افزایش شانس داشتن خوابی خوب و بدست آوردن احساسی عالی در زمانی که شما از خواب بیدار می شوید، خواهد شد.

منبع: فارنت

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.