حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 31 فروردین , 1403 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
به مناسب اخرین چهارشنبه سال – آیین چهارشنبه سوری
16 مارس 2021 - 0:34
شناسه : 12828
بازدید 194
7
آیین چهارشنبه سوری

آیین چهارشنبه سوری در مناطق مختلف تفاوت جزئی با هم دارند بطور مثال: در خراسان مراسم کوزه شکنی هم بر گزار می شده؛ بدین صورت که برای دفع سیاه بختی، شورچشمی و تنگدستی در کوزه کهنه ی سفالی، زغال، نمک و سکه دهشاهی انداخته. آنرا دور سر چرخانده و خارج از خانه می شکستند. در […]

ارسال توسط :
پ
پ

آیین چهارشنبه سوری در مناطق مختلف تفاوت جزئی با هم دارند بطور مثال:
در خراسان مراسم کوزه شکنی هم بر گزار می شده؛ بدین صورت که برای دفع سیاه بختی، شورچشمی و تنگدستی در کوزه کهنه ی سفالی، زغال، نمک و سکه دهشاهی انداخته. آنرا دور سر چرخانده و خارج از خانه می شکستند.
در آذربایجان شرقی؛ گلاب پاشی. در بوشهر قایق سواری(گذر از روی آب) پس‌ از پریدن از روی آتش. در سیستان و بلوچستان آتش زدن پتو، گونی و نمد های کهنه. در کردستان شال اندازی و…

در غروب آخرین سه شنبه سال، برای دفع شر و بلا و و براورده شدن آرزوها با جشن چهارشنبه سوری، به استقبال سال نو میرویم. 

1و3و5 و یا 7 گله اتش افروخته و با سه مرتبه پرید از روی ان زردی ضعف و محنت را از خود دور کرده، و با سرخی شادی و سلامتی به استقبال سال نو میرویم. 

خاکستر آتش چهارشنبه سوری نحس است و پس آن را جمع کرده و به خارج از خانه میبرند. هنگام بازگشت منزل به اهل خانه نوید شادی و تندرستی میدادند.

نیتی کرده و بیرون از خانه فال گوش می نشستند با توجه به مزمون صحبت رهگذران تفال میزدند که در سال نو به خواسته خود میرسند یا نه. 

چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری

در برابر 7 خانه ایستاده و بی آنکه سخنی بگویند پی در پی قاشق را بر کاسه زده. صاحب خانه در کاسه ایشان آجیل شیرینی مبلغی پول یا غیره قرار می داده است. 

خانواده هایی که بینار داشته اند برای بهبود بیمارشان، آش ابودردا یا آش بیمار می پختند. مقداری از اآن را به وی داده و باقی را میان مردم پخش میکردند.

چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری

کسانی که نذر داشتند، آجیل 7 مغز چهارشنبه سوری گرفته و هنگام پاک کردن ن قصه  خارکن را تعریف میکردند. سپس نذری را میان مردم پخش میکردند.

چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری

در رابطه با فلسفه ی وجود این مراسم، نظریات مختلفی موجود است. اما به طور کل این جشن آماده سازی و درواقع پاکسازی پیرامون و‌ خویشتن است برای شروعی تازه، برای بهار.

شما چه رسم و برنامه ای دارید؟

⚠️با منفجر کردن ترقه و ایجاد هرج و مرج، به تحریف چهارشنبه سوری و فراموش شدن آن دامن نزنیم.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.