حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, 10 فروردین , 1403 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
با 50 میلیون پول چه ماشینی بخرم؟
07 فوریه 2018 - 10:24
شناسه : 2437
بازدید 279
14

برای تعطیلات عید نوروز که اکثر ما به مسافرت می رویم احتیاج به خودرویی ایمن داریم و خیلی از ما به دنبال خرید خودرو هستیم و همانطور که می دانید در دو ماه آخر سال به سر می بریم و مثل هر سال قیمت خودرو افزایشی است. ما به شما می گوییم که با 50 […]

ارسال توسط :
پ
پ

برای تعطیلات عید نوروز که اکثر ما به مسافرت می رویم احتیاج به خودرویی ایمن داریم و خیلی از ما به دنبال خرید خودرو هستیم و همانطور که می دانید در دو ماه آخر سال به سر می بریم و مثل هر سال قیمت خودرو افزایشی است. ما به شما می گوییم که با 50 میلیون هزینه چجور ماشینی را می توانید خریداری کنید.

برای انتخاب یک خودروی 50 میلیون تومانی در بازار ایران فاکتورهای بسیاری را باید سنجید. پنج خودرویی که در این مقایسه حاضرند، تلاش چشمگیری را برای موفقیت از خود بروز می‌دهند و اغلب در زمینه فروش جزو بهترین‌ها هستند. بازار هاچ‌بک‌های اقتصادی تا 50 میلیون در ایران با یک گستره 250 هزار دستگاهی میزبان 5 خودروی ایرانی، چینی و فرانسوی است که رقابت سختی مابین‌شان درگرفته است.

کوییک هنوز به بازار نیامده اما مشخص است که توانسته نگاه‌ها را به خود جلب کند. 206 با وجود افت کیفی شدید نسبت به نمونه‌های اولیه، هنوز محبوب‌ترین خودروی این کلاس است. ام‌وی‌ام 315 هم با وجود گذشت 5 سال از نخستین ورودش به بازار، جایگاه ثابتی در بین خریداران پیدا کرده و 220 محصول تازه برلیانس را به حاشیه رانده است. تیبا اما تنها مزیتش در قیمت ارزان و نگهداری ساده‌اش است ورگنه این خودرو از پایین‌ترین سطوح استاندارد در این مقایسه برخوردار است.

اینجا دردصددیم تا با محک زدن‌شان در یک فضای فنی به توان واقعی‌شان در اقناع خریداران پی ببریم، ضمن اینکه ارزش خرید هر یک را بررسی کنیم. درباره آمار این خودروها بد نیست اطلاعاتی داشته باشید. پژو 206 در 9 ماهه نخست سال بیش از 110 هزار دستگاه فروش داشته و پرآوازه‌ترین خودروی گزارش است که از سال 1998 در بازارهای جهانی حضور داشته و موفق شده بیش از 7.7 میلیون دستگاه در سرتاسر جهان فروش داشته باشد. در عین حال تیبا2 که از خودروی ایرانی مینیاتور الهام گرفته شده و نمونه هاچ بک سدان تیبا است، با فروش بیش از 105 هزار دستگاه موفق شده پا به پای 206 در زمینه سهم بازار حرکت کند و احتمالا تا سال آینده بتواند هاچ بک جذاب پژو را هم در زمینه تیراژ تولید پشت سر بگذارد.

حرف تیراژ و فروش و تولید که باشد، دو خودروی مذکور حرف اصلی را می‌زنند ولی اگر به فاکتورهای دیگر مثل تازگی، طراحی، امکانات و گنجایش نگاه کنیم شاید محصول کوچک برلیانس در ایران هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. مدل اچ 220 که در 9 ماهه نخست سال حدود 10 هزار دستگاه فروش داشته خودروی جدیدی است که با وجود زمان اندکی که از ورودش به بازار می‌گذرد اما توانسته خود را در بین چند انتخاب متفاوت و تازه خریداران جا کند. چری فالوین 2 یا ام‌وی‌ام 315 هم با تیراژی 15 هزار دستگاهی در 9ماهه نخست سال، سومین خودروی پرفروش این مقایسه است. کوییک هم گرچه تولید نشده ولی چشم‌‍‌اندازی 10 تا 20 هزار دستگاهی در سال 97 می‌توان برایش متصور بود.
بررسی این 5 اتومبیل که همگی در مسئله مهم قیمت زیر 40 میلیون تومان اشتراک دارند حاوی نکات جالبی است که شرح آن در ادامه می‌آید. لازم به یادآوری است که کلاس هاچ‌بک‌های اقتصادی کوچک از یک دهه قبل تاکنون پیوسته کوچک‌تر شده تا جا را برای ورود هاچ‌بک‌کراس‌ها و اتومبیل‌های شاسی‌بلند کامپکت باز کنند. خرید هاچ‌بک اینروزها مد نیست، جبر است و محصولات این کلاس مثل موجودات منقرض شده عصر یخبندان آخرین روزهای سروری خود را در بازار می‌گذرانند.

 

طراحی داخلی و خارجی

بسته به اینکه خطوط تیز و سریع را دوست داشته یا عاشق معماری باشید انتخاب‌تان در حوزه زیبایی تفاوت می‌کند. با این حال و بی‌هیچ جانبداری یا اغراقی پژو 206 هنوز هم زیباترین خودروی این گروه است و تیبا بدون کمترین تردیدی زشت‌ترین خودروی رقابت. برلیانس هم متفاوت، جدید و مدرن است گرچه چندان در برخورد اول دلچسب به نظر نمی‌رسد.

206 که میراث‌خوار طراح بزرگ ایتالیایی یعنی سرجو پینین فارینا است، با فرمی سیال، گرد و البته متناسب همچنان نگاه را به خود جلب می‌کند. این خودرو مجموعه‌ای متوازن از خطوط است که هم جوان‌پسند و هم اسپورت بوده و علیرغم گذشت سال‌ها از ورودش به بازار،نه تنها گرد پیری بر چهره‌اش ننشسته که بر رقبای خود برتری دارد. این قضیه در فضای داخلی کمی رنگ می‌بازد و مونتاژ داشبورد خودرویی نیمه لوکس و جذاب مثل دی‌اس3 در اتاق برلیانس 220 کمک کرده تا فضای کابین این خودرو در گروه بهترین باشد. داشبورد پژو 206 هم گرچه هنوز خیلی از چشم نیفتاده ولی دیگر شوری برنمی‌انگیزد و فرمش قدیمی شده است.

چری 315 هم گرچه خیلی خط خطی و مدرن است و البته شباهت‌هایی هم به فورد فوکوس دارد، ولی در بخش بدنه و کابین نمره بالایی را دریافت می‌کند گرچه ظاهر تیز و خطی این چینی جذاب بعد از چندی خسته‌کننده می‌شود. چه تیبا 2 و چه کوییک هم علیرغم بهبود طرح نسبت به خودروی اقتصادی‌تر سایپا یعنی پراید و تیبا صندوق‌دار، واقعا هیچ ظرافت یا جاذبه ای نداشته و در پایین ترین سطح ممکن خود را عرضه می‌کند گرچه ارگونومی آن بهبود یافته و چیدمان ادوات و مونتاژشان نسبتا استاندارد است.

 

وضعیت فنی

206 در گونه تیپ6 از یک موتور 1598 سی‌سی ساخت پژو استفاده می‌کند که مدت‌هاست با کمک دانگ‌فنگ چین با کد تی‌یو5 مونتاژ شده و ایران خودرو نیز آن را در طیف وسیعی از محصولاتش به کار می‌برد که به گواه تجربیات استفاده از این خودرو در یک دهه اخیر، 206 محصولی خوش‌رکاب با کیفیت رانندگی باثبات و نسبتا اسپورت است.

چری هم یک نمونه 1500سی‌سی 109 اسبی را زیر کاپوت خود دارد که در کنار جعبه دنده سرعته دستی عملکردی عادی و نسبتا اقتصادی دارد. صدای کابین 315 اندک و کار با ادوات داشبورد آسان است ضمن اینکه کیفیت مونتاژ و مواد به کار رفته در اتاق بهتر از همه رقبا است. عملکرد برلیانس هم‌پای 206 است ولی شاسی خودرو مثل 206 توان جذب ضربات را نداشته و در مانورهای سطح بالا کارایی کمتری دارد.

در عین حال اتاق برلیانس بی‌صداتر و سواری این خودرو نرم‌تر است. وضعیت فنی تیبا 2 هم به گونه‌ای است که سواری با این خودرو را اقتصادی، پرسروصدا و نسبتا خشک نموده ولی در مقایسه با پراید این خودرو حتما یک گام روبه جلو است. کوییک صرف نظر از موتور، شاسی و ترمزها، به یک جعبه دنده جدید، سیستم فرمان برخی و ادوات هشداردهنده حین رانندگی مجهز است و در مجموع نسبت به تیبا وضعیت بهتری دارد. اما اگر بخواهیم رده بندی دقیقی از هندلینگ و سواری پنج خودرو داشته باشیم به ترتیب پژو، چری ، برلیانس، کوییک و تیبا را در دره اول تا پنجم جای می‌دهیم.

 

کیفیت ساخت

برلیانس کیفیت ساخت بهتری نسبت به 2 رقیب دیگر دارد و در دوره ای که 206 به گواه اغلب خریداران از ایرادات عمده برقی، مونتاژ نامناسب و کیفیت نزولی رنگ رنج می‌برد، برلیانس با مونتاژی استاندارد توانسته بین خریداران به خوبی خود را جا بیندازد.

کوییک هنوز نیامده با خواست مدیرعامل سایپا در زمینه کیفی بازنگری شده گرچه بررسی اتاق، رنگ، قطعات و تجهیزات خودرو نشان می‌دهد این سازنده ایرانی راه زیادی تا رسیدن به استانداردهای بین‌المللی دارد. چری در زمینه فنربندی، ترمزها و فرمان اندکی افت کیفی دارد ولی معمولا تا 3 سال دردسر زیادی برای مالکانش درست نمی‌کند.

خوشبختانه برلیانس هم مواد بهتری برای اتاقش به کار برده و هم سرهم‌بندی قطعات را با دقت بیشتری انجام داده است ضمن اینکه شدیدا مشمول افت کیفی نمی‌شود. تیبا نیز چنین وضعیتی دارد و مونتاژ خوبی دارد و کمتر دچار خطاهای متعدد در زمینه کارکرد ادوات می‌شود. البته هر پنج خودرو در زمینه رنگ با مشکل کیفی مواجهند.

 

گنجایش

اینجا وضعیت به نفع برلیانس و چری است و این 2 چینی به لطف ابعاد بزرگتر اتاق، هم گنجایش کابین و هم ظرفیت بار در وضعیت مناسبی حداقل در مقایسه با 3 رقیب دیگرش قرار دارد. دو هاچ‌بک چینی گنجایش خوبی هم در بخش صندوق بار داشته و در چند جای اتاق، محفظه‌هایی برای قرار دادن اشیا اضافی دارند. 206، کوییک و تیبا2 اما با اتاقی کوچک و نسبتا همسان، شرایط چندان قدرتمندی را به خریداران‌شان ارائه نمی‌کنند.

 

ایمنی

به نظر ایمنی پژو 206 بهتر از 4 رقیب دیگر است و تیبا 2 بدترین وضعیت را دارد اما نمی‌توان روی این موضوع خیلی پافشاری کرد چون نه شرکت‌های سازنده خبر و گزارش دقیقی از وضعیت ایمنی هر یک از این پنج محصول ارائه نکرده‌اند. همه اتومبیل‌ها از سیستم ای‌بی‌اس و ترمزهای دیسکی در جلو سود می‌برند ضمن اینکه برلیانس و 206 با داشتن 4 دیسک ترمز قوی، راننده را در شرایط بهتری نسبت به تیبا2 قرار می‌دهند. کوییک هم گرچه اپشن زیاد دارد ولی سطح عملکردش مشخص نیست و ظاهرا این خودرو با استفاده از تجهیزات مدرن تلاش دارد خود را محصولی کیفی و ایمن معرفی کند.. در عین حال برلیانس با داشتن سنسور دنده عقب، برخی تجهیزات الکتریکی هشداردهنده و نیز سیستم فرمان برقی قدرت بیشتری برای حفاظت و حمایت از سرنشینانش دارد.

 

کارایی و مصرف سوخت

همه این 5 خودرو وضعیت مشابهی دارند در بازه 6 تا 8 لیتر، در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند. با این حال تیبا و کوییک در قبال حجم مشابهی از گنجایش موتور، قدرت کمتر و کشش ضعیف‌تری را عرضه می‌کند. برلیانس به لحاظ حجم موتوری همسان با تیبا دارد اما با ارائه قدرت و گشتاور بیشتر، مصرفی مشابه را ارائه می کند. این بین‌ 206 علیرغم افت چشمگیر کیفیت موتور بهترین وضعیت فنی و آلایندگی را بروز داده و خودرویی کم‌مصرف، اقتصادی و کم دردسر است. چری هم پس از پژو و برلیانس در رده سوم قرار دارد چرا که مصرف سوختش بالاتر از 2 رقیب بالانشنی است.

 

 

نتیجه نهایی

چری پرهزینه‌ترین خودروی گروه است که علاوه بر احتمال افت کیفی، قیمتی بسیار گزاف داشته و در عین حال سریعا در بازار با افت قیمت 5 میلیونی مواجه می‌شود. برلیانس خودروی گرانی است، انگ چینی هم روی پیشانی‌اش هست اما خودروی به نسبت زیباتر، جدیدتر و البته برخوردار از امکانات بیشتر است که با توجه به گنجایش بالا، ایمنی هم سطح، مصرف مناسب و کیفیت ساختی همسان با رقبا می‌تواند بهترین انتخاب ممکن برای خریداران در این کلاس باشد گرچه فاصله 10 میلیونی‌اش با تیبا2 می‌تواند خریداران را به سمت ارزان‌ترین خودروی این گزارش سوق دهد. کوییک آپشن زیاد دارد اما معلوم نیست کار می‌کنند یا نه! تیبا جز در بخش قیمت، هیچ شوقی برنمی‌انگیزد. در مجموع اگر توان پرداخت 40 میلیون را دارید و تمایلی هم به خرید پژو 206 ندارید که 15 تا 20 سال از تولیدش می‌گذرد بهتر است به سراغ برلیانس اچ220 بروید که نسبتا خودرویی زیبا، آپشنال و کم مصرف با سطح سواری پایدار است.

منبع: فرادید

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.