حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
بالاخره چند درصد افزایش حقوق خواهیم داشت؟
07 ژوئن 2019 - 16:14
شناسه : 6036
بازدید 341
4

صحبت از گرانی که می شود همه مسئولان با دست باز تائید می دهند و قیمت ها به سادگی بالا می رود؛ اما چند وقتی است که حرف از افزایش حقوق است و هر روز خبر تازه ای به گوشمان می رسد.با ما همراه باشید تا ببینیم بالاخره چند درصد افزایش حقوق خواهیم داشت؟ آخرین […]

ارسال توسط :
پ
پ

صحبت از گرانی که می شود همه مسئولان با دست باز تائید می دهند و قیمت ها به سادگی بالا می رود؛ اما چند وقتی است که حرف از افزایش حقوق است و هر روز خبر تازه ای به گوشمان می رسد.با ما همراه باشید تا ببینیم بالاخره چند درصد افزایش حقوق خواهیم داشت؟

آخرین بررسی‌ها از روند تغییر حقوق کارکنان در سال جاری نشان می‌دهد که بر اساس مصوبه مجلس حقوق‌ها بین ۱۱ تا ۴۲ درصد می‌تواند افزایش پیدا کند اما آنچه که دولت مد نظر دارد افزایش حقوق بین ۱۶ تا ۳۵ درصد است. با افزایش حقوق‌های جدید، در مجموع حداکثر پرداختی در بین حقوق بگیران دولتی به بیش از ۲۲ میلیون تومان خواهد رسید، در حالی که این سقف در سال گذشته ۲۰ میلیون تومان بوده است.

نزدیک به سه ماه از سال ۱۳۹۸ گذشته است، اما اختلاف نظر بین مجلس و دولت برای افزایش حقوق در سال جاری و نحوه اعمال آن همچنان پابرجاست. پایان بحث‌های حقوقی در زمان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۸ ، تصویب افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان به طور یکسان و همچنین افزایش ضریب ریالی سالیانه به میزان ۱۰ درصد بوده است؛ اما در رابطه با نحوه اعمال این مصوبه حتی بعد از ابلاغ قانون بودجه نیز اختلاف نظرها بین دولت و مجلس ادامه داشت.

در این شرایط با اینکه دو ماه حقوق کارکنان پرداخت شده، اما نحوه اعمال مورد انتقاد مجلس است و هنوز یکپارچگی در نحوه اجرای قانون حقوقی مجلس دیده نمی‌شود. این در حالی است که اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی روند افزایش حقوق‌ها پرداخته است که مقایسه روش مد نظر دولت در افزایش حقوق و مجلس نشان از وجود ارقام متفاوتی در سال جاری خواهد داشت.

رشد تا ۴۲ درصدی حقوق با مصوبه مجلس

بر این اساس اگر افزایش حقوق بر اساس سیاست مجلس اجرایی شود، کارمندان دولت با احتساب نرخ مالیات در مقایسه با سال گذشته بین ۱۱.۴ تا ۴۲ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

در این حالت برای گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر، حقوق کمتر از دو میلیون تومان بین ۵۲۵ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان، حقوق بین دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش بین ۶۳۰ هزار تا ۷۲۰ هزار تومان و حقوق پنج میلیون تا ۱۰ میلیون تومان نیز بین ۷۷۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان افزایش دریافتی خواهند داشت. همچنین کارکنان دارای حقوق ۱۱ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان بین یک میلیون تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حقوق‌های بین ۱۶ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش دریافتی دارند.

بر این اساس درصد افزایش حقوق اقشار پایین‌تر بیشتر است و با پیاده سازی نظام پلکانی نزولی مورد نظر مجلس، حقوق و مزایای مستمر گروهی از جامعه کارکنان دولت ۳.۵ برابر گروه‌های دیگر افزایش می‌یابد.

طبق مصوبه مجلس حداکثر پرداختی‌ها در دولت به ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد که با کسر مالیات پلکانی خالص پرداختی به ۱۷ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان می‌رسد.

میزان افزایش حقوق کارکنان بر اساس مصوبه مجلس

افزایش ۱۶ تا ۳۵ درصدی حقوق از نگاه دولت

اما اجرای مصوبه هیأت وزیران برای افزایش حقوق کارمندان که رشد ۱۸ درصدی را به همراه دارد، با احتساب نرخ مالیات در مقایسه با سال گذشته موجب افزایش بین ۱۶ تا ۳۵ درصدی حقوق خواهد شد.

با در نظر گرفتن مصوبه هیأت وزیران افزایش حقوق برای کارکنان کمتر از دو میلیون تومان دریافتی به ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد. همچنین حقوق‌های بین دو میلیون و ۵۰۰ تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بین ۴۵۰ هزار تا ۷۲۰ هزار تومان و حقوق‌های بین پنج میلیون تا ۱۰ میلیون تومان حدود ۷۷۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت. کارکنان دارای حقوق ۱۱ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان بین یک میلیون و ۳۶۵ هزار تا یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومان و حقوق‌های ۱۶ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان بین دو میلیون و ۷۰ هزار تا دو میلیون و ۵۴۰ هزار تومان افزایش حقوق دارند.

بر این اساس با پیاده سازی مصوبه دولت حقوق و مزایای مستمر گروهی از جامعه کارکنان دولت حدود ۵.۷۷ برابر گروه دیگر افزایش می‌یابد که در مقایسه با افزایش ۳.۵ برابری انجام شده طبق مصوبه مجلس اختلاف ایجاد خواهد کرد.

با مصوبه هیأت وزیران حداکثر حقوق پرداختی دولت تا ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که با کسر مالیات خالص پرداختی ۱۸ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان خواهد بود.

اما سیاست مالیاتی مجلس برای سال جاری دریافت مالیات پلکانی تا ۳۵ درصد بوده که در خصوص حقوق کارکنان سبب شده تا حقوق ۱۰ میلیون تومانی نظام پلکانی نزولی اعمال شود؛ به نحوی که افزایش حقوق به ۱۰ درصد (با مصوبه مجلس) و ۱۳.۳ درصد (مصوبه هیأت وزیران) می‌رسد اما بعد از آن حقوق ۲۰ میلیون تومانی با مصوبه مجلس ۱۱.۴ درصد و بر اساس مصوبه هیأت دولت رشد ۱۶ درصدی خواهد داشت که با آنچه در قانون مصوب شده در تعارض است.

در هر صورت فعلاً توافقی بین دولت و مجلس برای افزایش حقوق دیده نمی‌شود و مشخص نیست که در نهایت پرداخت‌های حقوقی سال جاری برای کارکنان و مدیران چگونه اعمال خواهد شد.

میزان افزایش حقوق کارکنان با مصوبه دولت

منبع: ایسنا

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.