حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, 29 فروردین , 1403 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
ایران در آستانه پرتاب سه ماهواره به فضا
28 سپتامبر 2019 - 15:23
شناسه : 7807
بازدید 219
8

رئیس سازمان فضایی ایران: سه ماهواره ایرانی در صف انتظار برای پرتاب به فضا هستند تهران-ایرنا- رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: سه ماهواره ایران به نام های پیام امیرکبیر، دوستی و ناهید یک پس از پشت سرگذاشتن مرحله های ساخت، اکنون آماده پرتاب هستند. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مرتضی براری» روز دوشنبه در […]

ارسال توسط :
پ
پ

رئیس سازمان فضایی ایران:

سه ماهواره ایرانی در صف انتظار برای پرتاب به فضا هستند

تهران-ایرنا- رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: سه ماهواره ایران به نام های پیام امیرکبیر، دوستی و ناهید یک پس از پشت سرگذاشتن مرحله های ساخت، اکنون آماده پرتاب هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مرتضی براری» روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی فضا که از 12 تا 18 مهرماه همزمان با سراسر جهان در کشورمان جشن گرفته می شود، ابراز امیدواری کرد: ماهواره های ذکر شده همین امسال در مدار زمین قرار گیرند.
وی درباره ماهواره دوستی خاطرنشان ساخت: ماهواره دوستی اکنون در حال انجام تشریفات اداری برای پرتاب شدن قرار دارد و امید است در آستانه چهل سالگی انقلاب بتوان اخبار خوشی در این باره داشت.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشورمان را دارنده مقام نخست فناوری فضایی در منطقه خاورمیانه و نهمین کشور جهانی دانست که به چرخه کامل فناوری فضایی دست یافته است.
براری ادامه داد: تلاش می شود اقتصاد فضایی در کشورمان رونق بگیرد و بر این اساس مصمم به فرستادن ماهواره تجاری به فضا برای استفاده از داده های آن برای صنعت خواهیم بود.
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره پیام امیرکبیر پس از پرتاب در مدار 500 کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت و سپس از داده های آن برای توسعه برنامه ها استفاده خواهد شد.
به گفته وی، کشورمان در دولت یازدهم موفق به پرتاب ماهواره سیمرغ و در مدار قرار گرفتن آن شد ضمن آنکه کاوشگر پژوهش نیز به فضا فرستاده شد و ماهواره فجر نیز در مدار زمین قرار گرفت.
براری از رشد 10 برابری ظرفیت پرتاب گرهای کشور در طول دولت یازدهم خبر داد و یادآور شد: ماهواره ظفر تا پایان امسال کامل می شود و وارد صف انتظار برای پرتاب قرار می گیرد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تلاش می شود ماهواره سنجشی با دقت 10متر در کشورمان تولید شود ضمن آنکه هدف گذاری شده است بتوان تا سال 1404 به ماهواره سنجشی با دقت کمتر از یک متر دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: اکنون برنامه خرید ماهواره سنجشی در دستور کار قرار دارد و پرداخت به میزان 60 درصد انجام شده است. ** حمایت دولت از شرکت های فعال در ساخت ماهواره
براری، ساخت ماهواره را یکی از مهمترین بخش های صنعت فناوری فضایی برشمرد که اکنون شرکت های توانمندی از بخش خصوصی در این باره فعال شده اند و برای ساخت ماهواره نیز اعلام آمادگی کرده اند.
رئیس سازمان فضایی ایران به تدوین شدن برنامه 10ساله دوم فضایی کشور اشاره کرد که قرار است در آن سرمایه ‌گذاری مستقیم دولتی به حمایت دولتی تبدیل شود و شرکت های خصوصی فعال در ساخت ماهواره حمایت های دولتی را پشت سرخواهند داشت.
به گفته وی، سازمان فضایی ایران مصمم به رها کردن تصدی‌ گری و فراهم کردن زیرساخت‌های فضایی برای مشارکت حداکثری بخش خصوصی است.

** توسعه بازار برای حضور حداکثری بخش خصوصی در صنعت فناوری فضایی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان ساخت: وظیفه این سازمان توسعه بازار برای حضور بخش خصوصی است تا این بخش بتواند بیش از پیش به فعالیت در صنعت فناوری فضایی واردشده و ضمن کسب سود اهداف کشور را محقق سازد.
وی ادامه داد: صنعت فضایی دارای دو بخش صنایع بالا دستی شامل ساخت ماهواره و زیرساخت ها آن و بخش داده های ماهواره ای است که تلاش می شود بخش خصوصی در هر دو بخش حضوری پررنگ داشته باشد.
براری افزود: اکنون روزانه از 8 ماهواره بین 60 تا 90 گیگ داده های فضایی دریافت می شود که اثر خیلی زیادی در زندگی مردم دارند و بخش خصوصی می تواند در این باره ورود کرده و اطلاعات بیشتری ایجاد و بهره برداری کند.

** استارت آپ های فضایی شکل می گیرند
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تلاش بر این است تا هرچه بیشتر زمینه ورود استارتاپ ها به بخش فناوری فضایی فراهم شود و برهمین اساس دومین مرحله نوآوردگاه فضایی در هفته جهانی فضا برگزار و شرکت های توانمند و استارتاپ ها معرفی خواهند شد.
وی ادامه داد: هدف ما در ده ساله دوم علاوه بر توسعه فناوری فضایی، دستیابی به اقتصاد فضایی کشور است و به دنبال فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بازار فضایی کشور خواهیم بود.
براری ابراز امیدواری کرد، سازمان فضایی ایران سهم به سزایی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کشور داشته باشد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تعداد شرکت های فعال در بخش صنایع بالا دستی صنعت فضایی را بیش از 20 شرکت اعلام کرد و علاوه برآن بیش از یکصد شرکت نیز در بخش سنجش از دور فعالیت دارند.
به گفته وی، دولت مصمم است با آزادسازی داده ها آن را به صورت رایگان در اختیار بخش خصوصی گذاشته تا ضمن استفاده خدمات جدیدی به جامعه ارائه دهند.
براری افزود: اکنون بیش از 48 سازمان مهم کشور از داده های فضایی استفاده می کنند که همگی استفاده واقعی از این داده های دارند.

** اختصاص بودجه به صنعت فضایی در برنامه ششم توسعه
رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: برنامه ششم توسعه، بودجه ای سه هزار و 600 میلیارد تومانی برای بخش فضایی پیش بینی کرده است و علاوه بر آن بودجه های این سازمان ه رساله ذیل بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات لحاظ می شود.
وی از جذب بیش از 800 میلیارد تومان اعتبار در دولت یازدهم خبر داد که تلاش می شود 900 میلیارد تومان نیز از طریق بخش خصوصی جذب شود.

** تشکیل شورای عالی فضایی به زودی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: جلسه های کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی کشور به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند نوبت برگزار شده و این جلسه ها مصوباتی هم داشته است.
براری یادآور شد: قرار است مصوبات این جلسه ها طی هفته های آتی به دفتر رئیس جمهوری ارسال و پس از آن جلسه شورای عالی فضایی تشکیل شود.

** اطلاعات ماهواره سنجشی برای رصد بلایای طبیعی بکار گرفته می شود
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: امسال 5 اولویت خدمات شهری، کشاورزی، محیط زیست، هواشناسی، مدیریت منابع آب در برنامه های سازمان قرار گرفته است تا استارتاپ ها در این بخش ها فعال شوند و با طراحی ابزارها به کمک سامان دادن آنها آیند.
به گفته وی، اکنون ماهواره سنجشی بلایای طبیعی را روزانه رصد کرده و اطلاعات آن را مخابره می کنند همچنین منابع آب کشور به صورت روزانه رصد شده و تغییرات آن محاسبه می شود.
براری افزود: شرکت ها می توانند با استفاده از این داده ها به ارائه خدمت بپردازند.

** شبکه تلویزیونی اینترنتی فناوری فضایی ایجاد شد
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه تلویزیونی اینترنتی سازمان فضایی ایران با هدف تعامل بیشتر با فعالان بخش خصوصی راه اندازی شده است و همواره اطلاعات جدید در اختیار مردم و فعالان قرار می دهد.
رئیس سازمان فضایی گفت:اولویت اول کشور، توسعه زیرساخت‌های فضایی است ارسال موجود زنده به فضا در اولویت است اما منابع مالی‌ آن در گذشته تامین نشده بود.
وی ادامه داد:ما امسال عضو انجمن اینترنت اشیاء شدیم تا بتوانیم از طریق فناوری فضایی کمک شایانی به گسترش اینترنت اشیاء داشته باشیم فعالیت بخش خصوصی در این بخش می‌تواند هم به صنعت کمک کند و هم به تولید اشتغال کمک کند.
به گزارش ایرنا، هفته جهانی فضا جشن بین المللی علوم و فناوری و سهم و کمک آن برای بهبود شرایط زندگی انسان ها است؛ براساس قطعنامه ای که در سال 1999 میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد هر سال از 4 تا 10 اکتبر (13 تا 19 مهر) هفته ی جهانی فضا نامیده می شود. تاریخ های چهارم و دهم اکتبر یادآور دو نقطه عطف در تلاش بشر برای دستیابی به فضا است؛ 4 اکتبر 1957 پرتاب نخستین ماهواره زمینی ساخت بشر به نام اسپوتنیک (Sputnik 1) روی داد که راه را برای اکتشاف در فضا باز کرد و در دهم اکتبر 1967 معاهده ای که مشخص کننده حدود دولت ها در اکتشافات فضایی و استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو شامل ماه و سایر اجرام سماوی است، به امضا رسید.
اقتصام**2078**2025

منبع : IRNA.IR

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.