حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, 9 فروردین , 1403 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1722 تعداد دیدگاهها : 54×
اهمیت پتاسیم در سلامت قلب
07 اکتبر 2019 - 18:00
شناسه : 8439
بازدید 178
8

مصرف ماده معدنی پتاسیم باید به اندازه کافی باشد زیرا علاوه بر این که سطوح بسیار پایین آن برای قلب خطرناک است، سطوح بسیار بالای پتاسیم نیز می تواند منجر به ایست قلبی شود. به نقل از آوای سلامت ،مصرف کافی غذاهای سرشار از پتاسیم در طول روز به کاهش فشار خون و ریتم ثابت […]

ارسال توسط :
پ
پ

مصرف ماده معدنی پتاسیم باید به اندازه کافی باشد زیرا علاوه بر این که سطوح بسیار پایین آن برای قلب خطرناک است، سطوح بسیار بالای پتاسیم نیز می تواند منجر به ایست قلبی شود.


به نقل از آوای سلامت ،مصرف کافی غذاهای سرشار از پتاسیم در طول روز به کاهش فشار خون و ریتم ثابت قلب کمک میکند. این در حالی است که یکی از عوامل خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی یا ریتم قلب نامنظم، دریافت کم یا بیش از حد پتاسیم است. سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده که میزان مجاز مصرف پتاسیم در طول روز، 4700 میلی گرم است


انتخاب های غذایی سرشار از پتاسیم چندان هم دور از دسترس نیست و میزان پتاسیم موجود در برخی اقلام غذایی به این شرح است:
یک عدد سیب زمینی متوسط، 926 میلی گرم
نصف فنجان اسفناج پخته شده، 290 میلی گرم
نصف فنجان کدوی سبز، 280 میلی گرم
یک دوم فنجان گوجه فرنگی، 210 میلی گرم
نصف فنجان سویای پخته شده، 440 میلی گرم
یک دوم فنجان عدس پخته شده، 370 میلی گرم
نصف فنجان لوبیای پخته شده، 360 میلی گرم
یک سوم فنجان بادام، 310 میلی گرم
یک موز متوسط، 420 میلی گرم
یک چهارم فنجان زردآلو، 380 میلی گرم
یک پرتقال متوسط، 237 میلی گرم
یک دوم فنجان طالبی، 214 میلی گرم.


رژیم غذایی : این رژیم غذایی یک راه موثر برای کاهش فشار خون از طریق انتخاب های غذایی هوشمند و محبوب است. تمرکز رژیم غذایی دش بر روی مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات، چربی و سدیم کم است. این رژیم غذایی سرشار از محصولات پر پتاسیم بوده و پیروی از آن به افراد دارای فشار خون بالا بسیار توصیه می شود. رژیم غذایی دش بهترین گزینه برای کنترل وزن نیز محسوب می شود.


پتاسیم و کاهش خطر سکته مغزی بعد از یائسگی: بعد از سن یائسگی، زنانی که به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی پتاسیم دریافت می کنند، کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند را انجمن سکته مغزی آمریکا در مطالعه ای در سال 2014 میلادی عنوان کرده است. نرخ سکته مغزی پایین تر می تواند ناشی از حفظ سلامت قلب با پیروی از یک رژیم غذایی پرپتاسیم باشد. این رژیم همانطور که گفته شد، منجر به تثبیت فشار خون پایین و ریتم قلب می شود. علائم کمبود پتاسیم در بدن شامل خستگی، خواب آلودگی، ضعف عضلانی، یبوست، نامنظمی ضربان قلب و تاخیر در تخلیه معده هستند.


پتاسیم و کنترل فشار خون بالا: فشار خون طبیعی باید زیر 80/120 میلی متر جیوه باشد و فشار خون بالا عدد 90/140 و بیشتر ذکر شده است. با این حال مصرف غذاهای غنی از پتاسیم از جمله سیب زمینی، سویا، موز، پرتقال و … بهترین راه برای کاهش فشار خون در حد نرمال است.


احتیاط کنید!


پتاسیم زیاد برای افراد سالمند و کسانی که به اختلالات کلیوی دچار هستند زیاد مناسب نیست. پتاسیم بر تعادل مایعات در بدن تاثیر می‌ گذارد و با توجه به این که با افزایش سن کلیه ‌ها کمتر قادر به حذف پتاسیم از خون خواهند بود بنابراین پیش از دریافت بدون نسخه هرگونه مکمل پتاسیم باید با پزشک مشورت کرد.

<div id="pos-article-display-5763"></div>

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.